Plane type: | Convair 990A |
Airport: | Prague - Ruzyne (PRG/LKPR) |
Airline: | Spantax (BXS/BX) |
Registration: | EC-BQQ |
Author: | Petr Popelář |
Date taken: | 10/1986 |
Number of ratings: | 6× |
Number of views: | 3874× |
CJ805-23B turbofan
milhaus: Aha, díky za odkaz. Netušíte, proč se tato (z dnešního pohledu podivná) koncepce neprosadila? Mě napadá jako možný důvod, že ventilátor před motorem stlačuje i vzduch pro vnitřní proud motoru, kdežto zadního ventilátoru to nedělá. Ale zase mi připadá zadní obtok jednodušší a při absenci dlouhého obtokového kanálu (jako u Caravelle) snad i lehčí. Obě části motoru jsou pak víceméně nezávislé.
Tyhle motory byly namontovány i na prototypu Caravelle VII www.airliners.net/photo/Sud-Aviation/Sud-SE-210-Caravelle/1372890/&sid=22b53f413a4245179f5f35b18e7eda7b
kde ani nebyl celý vnější proud vzduchu oplášťován, takto vypadalo fakt podivně.
Konečně jsem to našel. V této diskusi dole jsou řezy tímhle motorem, zadní obtok je fakt unikát!
forums.finalgear.com/off-topic/the-aviation-thread-contains-lots-of-awesome-pictures-38005/page-347/
Petr Volek: Ale TF-39 má ventilátor normálně vepředu, jen je booster před ním a ne za ním jako obvykle. Na planes je řada fotek s diskusí, např. www.planes.cz/cs/photo/1071578/c5a-69-0021-usaf-ostrava-osr-lkmt/
Zadní obtok ale znamená, že není hřídel nízkotlakého stupně vedený skrz celý motor dutým vysokotlakým hřídelem, ale celá nízkotlaká část je až za vysokotlakou částí motoru, nebo se pletu?
Popis na wiki: Turbine: 2× gas generator power stages + 1× free running turbine with fan blades on the periphery
PV
No vida,budu to muset omrknout.Tenkrát,když C-5ky USAF odvážely tu nemocnici,pár videí jsem natočil a koukal jsem,že se ten fan točí "nějak jinak" než obvykle :-)
Stejně je to masakr, dát na dopravní letadlo čtyři , byť "učesané" motory z F104 nebo F4... ta forsáž tam měla zůstat - Convair byl přibližně stejně velký jako současný B738 , to by se asi při startu měnil i úhel šípovitosti křídel :-)
MC: ještě TF-39 u C5 Galaxy ;-)
Opravdová delikatesa !!!
Snad jediný motor se zadním obtokem,u kterého je ventilátor(fan) v zadní části motoru.
10 records
Copyright © 1999-2024 planes.cz | CMS
M_V: Ten tvůj důvod je správný a ještě se k tomu dá připočítat, že dmychadlo v předu je poměrně účinná ochrana při střetu z ptákem či jiným FOD, masivní lopatky dmychadla nasměrují většinou vše odstředivou silou mimo nízkotlaký kompresor jehož malé lopatky jsou mnohem náchylnější na poškození. Zatímco u jednoproudových motorů většina nasátí cizích předmětů skončila těžkým poškozením motoru, u těchto nových je to méně než jedno procento.
Další věc je, že lopatka, která je jednou svojí částí lopatkou turbíny a druhou lopatkou fanu je technologicky dost komplikovaná, nehledě na složité utěsnění mezery mezi turbínou a fanem.
A poslední, dnes už jsou všechny motory dvoj nebo tříhřídelové, takže by ke zjednodušení konstrukce stejně nedošlo.