Ve dnech 12.-17. listopadu probíhá v Ču-chaji Airshow China, která je největším veletrhem letecké a vojenské techniky v Číně. Výstava demonstruje impozantní pokrok, kterého dosahuje Čína v této oblasti. Nelze nevidět, že Čína už není zemí, která by v této oblasti byla schopna pouze kopírovat či montovat na základě dovezeného (nebo okopírovaného).
Čínská premiéra Su-57 a J-35A. A spousta dalších novinek.
Největší pozornost prvních dnů výstavy China International Aviation and Aerospace Exhibition upoutala trojice „neviditelných“ stíhaček. Rusko poprvé ukázalo Su-57 v zahraničí a Čína ve výstavní premiéře představila nový víceúčelový stíhací letoun J-35A. Kromě toho se do letových ukázek zapojila čtveřice „neviditelných“ J-20. Je to vůbec poprvé, kdy se na letecké airshow objevily hned tři typy stíhaček páté generace.
Rostech na výstavě v Ču-chaji předvedlo v letové ukázce Suchoj Su-57, konkrétně jeho exportní variantu Su-57E. Na statické ukázce byl vystaven rovněž jeden z prvních prototypů z roku 2010, který udivil poněkud lajdáckým dílenským zpracováním. Na výstavu byl přepraven nákladním letadlem.
Proti tomu Su-57E na výstavu přiletěl, předvedl dechberoucí letovou ukázku i perfektní zpracování letadla. Video ukázky je zde.
Rostech zdůrazňuje, že Su-57 je dnes jediný „neviditelný“ letoun, který během bojového nasazení na Ukrajině osvědčil svou schopnost čelit nejmodernějším západním prostředkům protivzdušné obrany, jako jsou systémy Patriot, NASAMS a IRI.
Novinkou ve výzbroji letadla je křídlatá raketa dlouhého doletu, která je z důvodů „neviditelnosti“ nesena uvnitř trupu a dále rakety krátkého doletu páté generace RVV-MD2.
Rosoboronexport na výstavě podepsal první exportní kontrakty a s řadou zahraničních partnerů probíhají rozhovory. Bližší podrobnosti nebyly v době psaní příspěvku publikovány.
Letová ukázka SU-57 poněkud zastínila výstavní premiéru domácího J-35A. J-35A je lehčí, víceúčelová stíhačka páté generace určená k vybojování vzdušné převahy a plnění různých taktických misí a zasahovat proti pozemním i námořním cílům. J-35A pohání dvojice motorů domácí výroby. V budoucnu by se měl J-35A stát páteří stíhacího letectva Číny.
Kromě J-35A předvedl display team čínského letectva atraktivní letovou ukázku čtveřice „neviditelných“ J-20. J-20 je na rozdíl od J-35A těžký stíhač pro vybojování vzdušné nadvlády. Podle vyjádření mluvčího Aviation Industry Corporation of China (AVIC) letoun existuje také v provedení „spárky“ J-20S, která je určena k plnění různých úkolů na dlouhé vzdálenosti. Pro letadlo byla vyvinuta modifikovaná raketa dlouhého doletu PL-15E, kterou letadlo ponese ve vnitřních šachtách. Čínské letectvo má mít perspektivně asi 700 letadel J-20, podle DefenseNews má nyní ve výzbroji již asi 300 těchto letadel.
Čínské J-20 a J-35 se tak stávají reálnou výzvou pro americké F-22 a F-35. Podobnou cestou dvou základních „neviditelných“ typů se vydává také Rusko, které kromě Su-57 vyvíjí lehké a levnější Su-75 Checkmate.
Kromě neviditelných stíhaček vystavoval domácí průmysl také „neviditelné“ drony a celou plejádu dronů a prostředků proti dronům.
Kromě stíhaček páté generace se na výstavě objevila verze J-15T pro letadlové lodě vybavená zařízením pro vzlet podporovaný katapultem. Další verzí předváděnou na airshow je J-15D, která je určena rovněž pro nové čínské letadlové lodi a je zaměřena na radioelektronický boj. Má zřejmě být ekvivalentem EA-18G Growler u US Navy.
Náhledem do budoucna byl model konceptuální stíhačky šesté generace Baidi (Bílý car), která je určena pro nasazení ve vesmírném prostoru. Navazuje na stávající letadla páté generace, je však výrazně větší, což zřejmě souvisí s umístěním raket vzduch-země a vybavením pro boj v kosmickém prostoru. Významnou inovací má být rozsáhlá integrace umělé inteligence (AI) a pokročilých technologií při ovládání letadla, koordinaci s bezpilotními systémy a pro vyhodnocování dat. Vývoj u AVIC je paralelou k americkému programu Next Generation Air Dominance (NGAD) či Future Combat Air System (FCAS) v Evropě.
Širokotrupý C929 má prvního zákazníka
Commercial Aircraft Corporation of China, Ltd. (COMAC) na veletrhu oznámily, že Air China se stala prvním zákazníkem prvního čínského širokotrupého tryskového letadla C929. Rámcovou dohodu podepsal národní dopravce 12. listopadu.
Strany neoznámily ani počet závazků, ani termíny jejich dodávek. COMAC uvedly, že Air China bude spolupracovat na vývoji systému poprodejní podpory a podílet se na propagaci letadla.
Původně se plánovalo, že C929 (dříve CR929) vstoupí do provozu v roce 2028. Po odchodu Ruska z tohoto projektu v roce 2023 a s přihlédnutím k sankcím uvaleným na COMAC jsou termíny uvedení do provozu nejasné. COMAC potvrdil, že probíhá předběžné projektování letadla s kapacitou 280 až 400 cestujících a s max. doletem až 12 tisíc km. Přes ukončení spolupráce s Ruskem má být jednou z variant verze poháněná ruskými motory Aviadvigatěl PD-35. Čína se tak jistí pro případ, že by Spojené státy uvalily na COMAC a AVIC další sankce, což s nástupem prezidenta Trumpa do úřadu v lednu 2025 není nepravděpodobné.
Air China již provozují další letadla COMAC, a to 31 regionálních C909 (dříve ARJ21) a dva C919. Dopravce objednal dalších 99 letounů C919.
COMAC získal další objednávky na C909 a C919
COMAC během první dní veletrhu získaly od Hainan Airlines objednávku 40 letadel C-909 a 60 letadel C-919. Colorful Guizhou Airlines podepsaly objednávky na až 30 letadel C-909, z toho 20 jsou pevné objednávky, 10 opce.
Letadla C-909 dnes úspěšně používají následující aerolinky: Air China, China Express, China Southern, Chengdu Airlines, CFGAC, Genghis Khan, Jiangxi, OTT Airlines, Shantou, TransNusa a COMAC Express.
Během pěti let má produkce dosáhnout 150 letadel C919 za rok. Výrobce nyní eviduje okolo 1200 objednávek na C-919.
Airbus A330neo příští rok
Airbus na výstavě informoval, že probíhá úspěšně certifikace typu A330neo. Dodávka prvního letadla je plánována na rok 2025.
Šéf čínské pobočky Airbusu prohlásil, že výrobce očekává silnou poptávku po letadlech A330, a to včetně přestaveb P2F na nákladní. Airbus je přesvědčen, že díky své kapacitě budou pro čínské aerolinky letadla A330neo ideálním typem pro „silnější“ regionální linky mezi velkými čínskými huby. Jedná se o část trhu, která je v současnosti obsluhována zejména letouny Boeing 777-200.
Airbus je dnes dominantním dodavatelem letadel pro čínský trh a své pozice dále posiluje, a to i díky místním linkám finální montáže. Airbus spustil první montážní linku v Číně již v roce 2008. Na lince v Tchien-ťinu se montují letadla řady A320neo.
Čína je po Indii druhým největším trhem nových letadel v následujících 20 letech.
Kosmický prostředek pro komerční cargo dopravu
Státem kontrolovaná společnost AVIC předvedla model bezpilotního kosmického prostředku Haolong, určeného ke komerční přepravě nákladů na čínskou vesmírnou stanici. Haolong Cargo Space Shuttle lze využít opakovaně, což výrazně sníží náklady na dopravu nákladů. Prostředek má délku 10 m a rozpětí 8 m.
Největší čínský letecký veletrh China International Aviation and Aerospace Exhibition 2024 končí 17. listopadu. (Foto: Reddit, The National Interest, Wikimedia, Global Times, The Aviationist, myNews)
...po pár větách článku jsem se ocitl v roce 87 a v ruce držím VTM...tolik oslavnýcch článků na sovětskou techniku, a čínskou, tam nebylo ani tehdy...výborné zpracování Su-57, masivní nasazení na Ukrajině (všech 11 vyrobených kusů...)...
2 records
Copyright © 1999-2024 planes.cz | CMS
Ono je otázkou, jestli ten prtotyp očesané exportní verze ty ocelové šrouby držící části křídla nemá jen šikovně zatmelené a natřené, takže nejsou vidět. Su-75 je chiméra, reálná úroveň Stealth jak na J-20, tak na Su-57 je velkou otázkou. J-35 je projekt, ne sériová výroba. Uvidíme. Čína se snaží a na rozdíl od Ruska má peněz dost.