Největší světová letiště s jedinou dráhou

  • 2024-07-07 12:00

Přestože Letiště Václava Havla má dvě dráhy, hlavní a vedlejší, periodicky se objevují úvahy o potřebě další dráhy.

Z tohoto hlediska může být užitečné podívat se na objemy provozu, které odbavují největší letiště s jedinou dráhu.

Evropský primát drží Londýn Gatwick (LGW), druhé největší londýnské letiště. V loňském roce odbavilo 41 milionů cestujících a zaznamenalo 253.000 pohybů. Letiště má sice ještě další dráhu, ale ta je natolik blízko hlavní dráze, že ji z regulatorních důvodů nelze používat souběžně s hlavní drahou. Letiště je tudíž klasifikováno jako „jednodráhové“.

Do konce loňského roku fungovalo s jedinou dráhou také letiště Istanbul Sabiha Gökçen International Airport (SAW). To dostalo druhou dráhu až koncem roku 2023. Letiště jako jednodráhové odbavilo vloni 37 milionu cestujících. Přitom v posledních letech rostlo impozantním tempem, a to zejména pokud jde o mezinárodní provoz. Mezinárodních cestujících bylo v roce 2020 odbaveno 5,3 milionů, v roce 2023 již 19,4 milionů cestujících. 

Ve Spojených státech je největším letištěm s jedinoui dráhou San Diego International Airport (SAN). Před pandemií letiště obsluhovalo 25,2 milionu cestujících, v roce 2023 se dostalo na 24,06 milionu cestujících.

(Foto: TripSavvy, Air Service One, wikipedia, FAA, eurocontrol, planes.cz)


Article photographs


Related photos


Related articles

Comments



M_V (...80.127...)
2024-07-08 22:53
Cestující a pohyby

MichalC: No právě, že jen konstatuje počty cestujících a příliš neřeší pohyby letadel. Obdobně jako Jen to považuju za chybu. Článek ještě opomněl další zajímavá srovnání:
1) Nejvytíženější jednodráhové letiště na světě - Bombaj (BOM) s 58 miliony cestujících a 325 tisíci pohybů ročně (existují videa s 10 pohyby za 10 minut, nebo jiné s letadlem přistávajícím na dráhu z níž zrovna vzlétá jiné letadlo). Takže to neuvádím jako příklad hodný následování, spíš jako crazy India today.
2) Lisabon (LIS) - nově taktéž jednodráhové (33 mil. cest. a 222 tis. pohybů 2023). Letiště je zajímavé tím, že obsluhuje hlavní město desetimilionové země EU (podobně jako Ruzyně). Portugalci sice intenzivně hledají, kde postavit nové letiště, ale ještě se neshodli.
3) Srovnání Letiště Praha samého se sebou v čase, což je taky poučné. 2008: 12,6 mil. cest. při 179 tis. pohybů, pak další maximum 2019: 17,8 mil. cest. ale už jen 155 tis. pohybů a loni 13,8 mil. cest. při pouhých 118 tis. pohybů. Takže letadla se zvětšují, vytížení taky, a jedna dráha PRG stále dostačuje, to spíš kufry se občas hromadí.

MichalC (...128.213...)
2024-07-08 07:43

Jen: zrejme jste si clanek neprecetl. Neresi pocet pohybu, pouze konstatuje, ktera letiste s jedinou drahou odbavi nejvetsi pocet cestujicich.

Gajda - unsigned guest (...188.148...)
2024-07-07 23:48

Jen: pořád ztrácí dost i na Stansted, ten bude mít těch pohybů taky víc. Tam se něco většího jak 737/320 taky moc neukazuje.

Clancy (...51.250...)
2024-07-07 20:45

pst: Bohužel zapojení veřejnosti často znamená totální zastavení nutného vývoje společnosti a jejich potřeb. Viz výstavba dálnic, železnic, i třeba otevírání nových lomů na káme, úložiště jaderného odpadu apod. Všichni víme, že je to potřeba, ale nikdo to za barákem nechce, takže to nebude. To myslím není správná cesta.

Jen - unsigned guest (...123.197...)
2024-07-07 18:54

No, a nebylo by lepsi (jak jiz naznacili predrecnici) se na to divat pohledem poctu pohybu, a nikoli cestujicich?

Inu, “odborne” medium…

Petr - unsigned guest (...236.203...)
2024-07-07 17:40
Vodochody

Vodochody nikdy druhé letiště být neměly. PENTA to použila jako nátlak, aby prodala pozemky pro druhou dráhu na Ruzyni za CZK10,5mld.

Been there, done that!

Ulap - unsigned guest (...178.253...)
2024-07-07 17:12
Vodochody

Za zrusenim planu vybudovat Letiste Vodochody neni zadny tlak verejnosti (i kdyz se okolni obce hodne snazily), ale fakt, ze celou fabriku koupil madarsky vlastnik, ktery se soustredi na vyrobu a provozovani letiste je mu ukradene, takze proces schvalovani realizace zastavil.

Ouha (...123.171...)
2024-07-07 15:29
Betonářská lobby :)

K tomu opravdu jednodráhový Stansted se 27,9M, ale i Geneva s 16,4 a Luton s 16,1M nebo Porto s 15,2M které má velmi slabou slabou síť pojížděcích drah - ani jedno z těchto letišť nemá výrazný podíl WB

posluchač svistu turbín - unsigned guest (...48.21...)
2024-07-07 14:39

Periodicky se objevují úvahy o potřebě další dráhy bez zohlednění velikosti letadel, která jsou pro Prahu relevantní. V Praze opravdu nebude přistávat jedno wide-body za druhým, protože není, pro koho. Takže počty cestujících nejsou tím hlavním měřítkem. Věřím, že většina čtenářů to ví, ale možná někteří noví ne. Dále bez zohlednění toho, že Letiště Václava Havla stojí blízko lidských sídel a musejí se dodržovat hlukové limity den/noc a není tady žádná totalita, která by lidem nařídila: "musíte to akceptovat." Žijeme v zemi, kde jsou lidé férově zapojeni do veřejné debaty a docela jim to funguje (třeba zrušení akce low-cost letiště Vodochody). A to není špatně. To je naopak dobře.

9 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details