TAP Air Portugal obsluhují většinu spojů do USA a Kanady Airbusy A321LR

  • 2024-04-26 12:31

Ve třetím čtvrtletí budou zahájeny dodávky letadel Airbus A321XLR, což je verze A321neo s doletem prodlouženým na 8 700 km. Letoun má potenciál změnit trh dálkové dopravy, otevřít přímé linky do nových destinací a zvýšit konkurenci na dálkových linkách.

Nejlepší představu o možnostech A321XLR dává dlouhodobá a pozitivní zkušenost společnosti TAP Air Portugal s provozem Airbusů A321LR s doletem až 7 400 km. TAP byly první evropskou aerolinkou, která převzala tuto variantu A321neo a letadla provozují již pátým rokem.

TAP Air Portugal v roce 2024 obsluhují 68 % transatlantických letů do USA a Kanady právě tímto typem. V zimním období podíl A321LR činí až 77 % (viz graf). To demonstruje, nakolik může aerolinka optimalizovat kapacity na dálkových linkách aktuální poptávce. V době hlavní sezóny je podíl A321LR stále 60%, přičemž letadla přispívají vyšší frekvenci letů.

TAP si pochvalují, že A321LR dosáhne na linkách ziskovosti dokonce ještě při nižší procentní vytíženosti než A330. To je parametr zajímavý zejména v zimě. TAP provozují letadla v uspořádání pro 171 cestujícího.

V létě 2024 budou A321LR obsluhovat z Lisabonu následující destinace v USA a Kanadě: Boston, Montreal, Newark, Toronto, Washington (Dulles). Z Porta létají na newyorské letiště Newark.

Z komerčního hlediska zůstává výzvou při provozu jednouličkových strojů menší prostor pro cargo, což vytváří dodatečný tlak na zajištění výnosů z prodeje letenek. Omezená je i kapacita pro odbavená zavazadla, což je citelné zejména při letech TAP Air Portugal do Afriky, kde cestující obvykle odbavují větší počet zavazadel.

Pro posádky letadel je výhodou, že mohou střídat lety na krátkých a středních linkách TAP letadly A321 s lety A321LR na dálkových linkách.

Airbus A321LR byl certifikován a uveden do provozu v roce 2018. Kapacita nádrží je 32 943 l paliva, max. vzletová hmotnost činí 97 tun.

Na transatlantických linkách provozují A321LR rovněž JetBlue, Aer Lingus, SAS nebo Air Transat. 

Řecká Aegean plánuje nasadit A321LR na linky na Střední východ, do Indie a Kazachstánu. Jde o destinace, kam Aegean se stávajícími letouny „nedosáhnou“.

Letadla A321XLR poskytnou díky výrazně delšímu doletu dopravcům ještě více flexibility v nasazení letadla na stávající i nové dálkové linky, než tomu je u A321LR. (Foto: Airlines Travel, One Mile at a Time, planes.cz)


Article photographs


Related photos


Comments



Lukáš - unsigned guest (...241.113...)
2024-04-27 13:29
Muka

To musí byt cests za všechny prachy

1 record

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details