Kanadská vláda vybrala a objednala pro potřeby rozšíření schopností svého letectva a jako náhradu dosluhujících strojů čtveřici nových víceúčelových a tankovacích letadel A330MRTT. Dodávky letadel budou zahájeny v roce 2027. Hodnota kontraktu je asi 3 miliardy dolarů (USD).
Kromě toho Kanada objednala přestavbu pěti letadel Airbus A330-200 na verzi MRTT.
U letectva RCAF nahradí A330 MRTT letadla CC-150 Polaris (A310 MRTT).
Program A330 MRTT je velmi úspěšný. Airbus již získal 76 objednávek od 15 zákazníků. Pro doplňování paliva za letu může letadlo pojmout až 111 tun paliva a je tak největším tankovacím letadlem na světě.
První letadlo A330 MRTT bylo dodáno Royal Australian Air Force (RAAF) v roce 2011.
Letadla MRTT používá také mnohonárodní flotila MMF (Multinational Multirole Tanker Transport Fleet), která sdílí šest účastnických zemí programu: Belgie, Česká republika, Lucembursko, Německo, Nizozemsko a Norsko. Jednotlivé země sdílí náklady programu podle počtu objednaných letových hodin.
Česká republika se k program připojila v roce 2019. Podle údajů z roku 2021 činil vstupní poplatek České republiky do programu asi 594 milionů Kč, roční provozní náklady 33 milionů korun a personální 10 milionů korun. Při předpokladu využití 100 hodin ročně odhadl server czdefence.cz náklady na letovou hodinu okolo 426 000 korun. (Vizualizace a foto: Airbus, foto: Blog Before Flight, planes.cz)
Jsem zvědavý, kdy Airbus udělá tanker z A330-800.
2 records
Copyright © 1999-2024 planes.cz | CMS
Kulica: nemuze. A339-800 ma jinkou konstrukci, coz si vynutilo snizit mnozstvi paliva. Tim by se snizila vyhoda proti KC-46. Airbus by proto musel prepracovat "skrin" centroplanu, podobne jak to nyni dela pro A350F.