Qantas poodhalil interiér letadel A350 pro ultradlouhé lety

  • 2023-06-18 17:00

Společnost Qantas tento týden definitivně potvrdila a finalizovala objednávku 12 speciálně upravených letadel Airbus A350-1000 ULR, které budou provozovat na ultradlouhých non-stop linkách v rámci projektu Sunrise. Předběžná objednávka byla podepsána v květnu 2022.

Aerolinka zahájí non-stop lety ze Sydney do Londýna a New Yorku do konce roku 2025. Jak se společnost vyjádřila, letadla jí umožní létat z Austrálie non-stop kamkoliv.

Cesta z New Yorku do Sydney je dlouhá 16 013 km a do Londýna 17 016 km. Cesta do Londýna tak překoná dnes nejdelší non-stop linku ze Singapuru do New Yorku o 2 000 km.

Dne 16. června společnost umožnila nahlédnout do své představy, jak má vypadat interiér letadla pro lety dlouhé i více než 20 hodin. K tomu zveřejnila pěkné video zde.

Ještě dávno před tímto krokem společnost zahájila podrobný výzkum s cílem zjistit, jak bude 20hodinový let působit na cestující a jak zajistit, aby cesta byla pohodlná. To se týká nejenom cestujících, ale i posádky letadla.

V rámci tohoto výzkumu uskutečnila společnost v roce 2019 několik ultradlouhých letů letadlem Boeing 787-9 s omezeným počtem cestujících a vědeckých pracovníků. Řada senzorů vyhodnocovala během letu různé parametry prostředí kabiny a sbírala fyziologická data cestujících a posádky.

Kapitolou samo pro sebe bylo dohodnout se s odbory na změnách podmínek práce posádky. Vedení společnosti odbory nakonec přesvědčilo argumentem, že nebude-li dosaženo rozumné dohody, nezbude než najmout si na tyto linky posádky jiných společností.

Upravený A350-1000

Výběr letadla pro projekt Sunrise byl přímočarý, protože Boeing neměl co nabídnout ani v době, kdy se výběrové řízení konalo, a vhodné letadlo pro tak dlouhou linku nemá ani dnes.

Airbus se původně domníval, že vše zvládne standardní A350-1000 pouze s jinak konfigurovaným interiérem. Nakonec však přistoupil k mírným úpravám letadla, což umožnilo vzít na palubu více paliva v přídavné nádrži.

Pokud jde o interiér, veškeré změny mají za cíl vytvořit co nejpohodlnější podmínky pro cestující a práci posádky. Letadlo bude mít sníženu kapacitu na 238 míst pro cestující (6 kabin pro cestující první třídy – obr. 2, 52 kabin pro business třídu, 40 sedaček Premium Economy (v uspořádání 2-4-2) a 140 míst v turistické třídě (v uspořádání 3-3-3).

V letadle se objevila odpočinková zóna (obr. 5).

Turistická třída poskytne cestujícím rozteč sedaček 33 palců, což se zdá s ohledem na 20 hodin letu překvapivě málo. Zřejmě se předpokládá, že cestující budou část letu trávit v odpočinkových zónách. Na druhou stranu dnes cestující překonávají tyto vzdálenosti s mezipřistáním, což celkovou dobu letu prodlužuje o asi 4 hodiny.

Další změny se týkají např. osvětlení kabiny, které má být voleno tak, aby snižovalo únavu cestujících a vliv změny časových pásem. Cestu zpříjemní bezplatný přístup k Internetu přes připojení Wi-Fi, a to pro cestující všech tříd. (Obr.: Qantas)   


Article photographs


Related photos


Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details