Během posledních dvou let požádala řada velkých leteckých společností v USA o ochranu před věřiteli podle kapitoly 11 amerického zákona o konkurzním řízení. Ta poskytuje krachující společnosti větší šance na záchranu a poskytuje lepší možnosti získat čerstvý kapitál. V prvních 120 dnech po podání žádosti o ochranu má žadatel právo předložit soudu dokument, který obsahuje reorganizační plán. V rámci restrukturalizace mají společnosti právo dojednat nové smlouvy s leasingovými společnostmi a se zaměstnanci, optimalizovat letecký park a své sítě.
Takové možnosti využily společnosti jako Group Aeroméxico, Avianca SA, LATAM Airlines Group SA, ale také SAS AB.
V rámci restrukturalizačního plánu hodlá americký fond Apollo Global Management požádat švédského a dánského regulátora o převzetí majoritního podílu ve společnosti SAS AB. Dánsko a Švédsko drží ve společnosti po 22 %.
Plán podléhá rovněž schválení Evropskou komisí, jejíž pravidla omezují podíl vlastníků ze zemí mimo EU na nanejvýš 50 %. Apollo Global Management doufá, že podmínce vyhoví, neboť část kapitálu fondu pochází ze zemí EU. To je kritický moment procesu, neboť bez souhlasu by pořízení majority v SAS nemělo smysl.
Shodou okolností řešení pro tento problém bude muset najít i Israir Group, která chce odkoupit 100 % Smartwings.
SAS si pro zajištění pokračujícího provozu zajistily od fondu Apollo úvěr 700 milionů dolarů.
Apollo Global Management již investovaly do Sun Country Airlines a jsou s podílem 22,4 % také největším akcionářem Aeroméxico, a to hned po Delta Air Lines, které drží v Aeroméxico 20 %.
V případě schválení transakce si SAS uchová svou značku.
Aeroméxico je příkladem zdařilé restrukturalizace podle kapitoly 11. Společnost vyhlásila bankrot v roce 2020, přičemž v březnu 2021 bylo řízení úspěšně ukončeno a Aeroméxico z bankrotu vyšlo. V rámci procesu získala aerolinka přístup k 1,5 miliardy dolarů čerstvého kapitálu. Po celé období řízení společnost dokázala rozšiřovat svůj provoz, otevřela šest nových linek, obnovila letecký park pořízením nových letadel a restartovala provoz na 30 linkách.
Pokud Apollo získá v SAS majoritu, otevře to pro Aeroméxico a SAS nové a zajímavé příležitosti. Spolupráce obou společností by zlepšila přístup Aeromexico na evropský trh a společnosti SAS do střední a jižní Ameriky. Mohla by to být zajímavá příležitost i pro Delta Air Lines.
Dlužno podotknout, že společnost SAS ani před pandemií nedosahovala nijak pozoruhodných finančních výsledků. Do krachu poslala aerolinku nejenom pandemie, ale také opakující se stávky pilotů. V dané situaci bylo vyhlášení dobrovolného bankrotu v USA podle americké konkurzní legislativy zjevně tím nejlepším krokem, který management a akcionáři mohli učinit.
Další osud společnosti bude záviset na pozici evropského regulátora. (Foto: TripAdviser, SAS, planes.cz)
No comments added.
Copyright © 1999-2024 planes.cz | CMS