Odborníci požadují modernizaci systému řízení Boeingů 737 MAX

  • 2022-04-24 08:30

Bývalý expert firmy Boeing a bývalý expert FAA se obrátili na komisi Senátu Spojených států s návrhem změn v systému řízení letadel 737 MAX, které mají zajistit větší bezpečnost letadel. O detailech návrhu informoval deník The Seattle Times.

Zpráva pro Senát připomíná, že systém řízení Boeingů 737 MAX koncepčně vychází z šedesátých let, je zastaralý a letoun úrovní bezpečnosti neodpovídá úrovni ostatních letounů firmy Boeing. Stávající systém poplachových hlášení může vest ke zmatení pilotů a způsobit pozdní reakci v případě kritických situací. To se konec konců podepsalo i na katastrofách MAXů společností Lion Air a Ethiopian.

Řešením zmíněných nedostatků je systém Engine Indicating and Crew Alerting System (EICAS), jehož dodatečná implementace do letadel MAX 8 či MAX 9 je však obtížná či přímo nemožná. Systém by měla získat až verze MAX 10. Boeing se však přes původní sliby intenzivně snaží zajistit výjimku, která by umožnila certifikovat typ MAX 10 bez tohoto systému.

Experti ve svém návrhu komisi Senátu navrhují doplnit MAX 8/9 systémem EICAS lite, který by odstranil alespoň hlavní nedostatky stávajícího systému řízení. „Je otázka vůle to udělat“, říká bývalý expert FAA Joe Jacobsen.

Boeing se pochopitelně snaží vyhnout se jakýmkoliv změnám v systému řízení MAX 8/9/10. Hájí se tím, že uvedení MAXů na úroveň ostatních typů Boeingů či nadcházejících standardů by si vyžádalo miliardové dodatečné investice, způsobilo další zdržení již tak opožděné certifikace a pozdní uvedení letadla do komerčního provozu. Navíc instalace EICAS do letadel typu MAX 10 by si vynutila zvláštní výcvik pilotů MAX8/9 pro letadla MAX 10. (Foto: The Seattle Times, planes.cz)


Article photographs



Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details