Croatia Airlines v dluzích, s propadem poptávky a Ryanairem v zádech
Croatia Airlines hospodařily v prvních devíti měsících 2021 se ztrátou 22,2 milionu eur. V loňském roce za stejné období byla ztráta 23,1 milionu eur, tj. ke zlepšení hospodářských výsledků prakticky nedošlo. Ještě před nástupem pandemie v roce 2019 měla firma ztrátu 6,5 milionu eur. Firma varovala, že čelí propadu poptávky, což vytváří problém s likviditou.
Croatia Airlines přepravily za sledované období 556 tisíc cestujících, což je 4,3% pokles proti stavu roku 2020. Určité zlepšení sice přineslo třetí čtvrtletí, to však k zastavení propadu nestačilo. Společnost ve druhém pololetí registruje o 34 % méně rezervací, než ve stejném období roku 2020. Výhled na celorok tedy není nijak pozitivní. Je přitom nemožné připsat pokles rezervací covidu, větším faktorem je zřejmě Ryanair.
Rychlý pokles tržního podílu Croatia Airlines (OU) na letišti Záhřeb v zimě 2020/21 a 2021/22 ukazuje graf publikovaný serverem exyuaviation. Ryanair (FR) zvyšuje v zimním období počet linek z/do Záhřebu o devět (od prosince) a na některých existujících zvýší frekvence, Eurowings (EW) zahajují z Prahy a Azur Air (ZF) z Moskvy.
Skupina Ryanair nyní bázuje v Záhřebu dva Airbusy A320, třetí přidá v prosinci. Od 2. května nasadí na některé linky Boeing 737-800.
Na léto 2022 projednává skupina Ryanair s letištěm Záhřeb umístění dalších dvou letadel.CEO společností Malta Air a Lauda Europe David O’Brien uvedl, že dopravce plánuje bázovat v Záhřebu až 10 letadel a přepravit 2 až 3 miliony cestujících ročně na letech do/z až 30 destinací. Pro Croatia Airlines může být expanze Ryanairu smrtelná.
Slovinsko odmítlo nabídky na nástupnictví po Adria Airways
Celkem šest aerolinií předložilo slovinské vládě své nabídky, jak nahradit zkrachovalou Adria Airways a stát se novým národním provozovatelem Slovinska. Ministerstvo hospodářského rozvoje a technologie všech šest předložených nabídek odmítlo.
Adria Airways zkrachovala po 58 letech komerční činnosti v září 2019. Firma po sobě zanechala dluh ve výší 62 milionů eur. Adria byla pod názvem Adria Aviopromet založena v roce 1961 jako charterová společnost, která vstoupila na trh s letadlem DC-6. Později fungovala pod názvem Inex Adria Airways.
Podle informací portálu Sierra5 proběhla „informativní“ jednání ministerstva s Air Dolomiti, Wizz Airem, cargo společností Solinair a francouzskou Valljet. Zájem projevil rovněž neidentifikovaný zájemce ze Středního východu.
Ministerstvo po odmítnutí předložených nabídek prohlásilo, že bude pokračovat v hledání nejvýhodnější nabídky. Ministerstvo zároveň vede rozhovory s několika dalšími společnostmi s cílem zlepšit mezinárodní konektivitu Slovinska. (Foto: Zagreb airport, graf: Ex-Yu Aviation, foto: planes.cz)
No comments added.
Copyright © 1999-2024 planes.cz | CMS