Kanadská vláda ve středu zakázala lety 737 MAX ve svém vzdušném prostoru. Bývalý kosmonaut a nyní ministr dopravy Marc Garneau tak učinil poté, kdy mu experti předložili analýzu satelitních dat popisující charakter kolísání výšky obou letů MAXů, které skončily katastrofou (Lion Air, ET302). Podezřelá podobnost podporuje hypotézu, že v obou případech ztratili piloti kontrolu nad řízením v důsledku chybné funkce automatiky MCAS. Dokud však nebude uzavřeno vyšetřování, nelze s určitostí vyloučit ani jinou příčinu katastrof.
Stejný soubor dat později přesvědčil prezidenta Trumpa, aby přikázal FAA uzemnit MAXe i v USA.
V případě Lion Air vše nasvědčuje tomu, že automatika MCAS reagovala na chybný údaj o úhlu náběhu a reagovala přestavěním stabilizátoru do krajní polohy (potlačením). Piloti opakovaně přitahovali, aby nos letadla zvedli do horizontálního letu, ale automatika jejich zásahy znovu a znovu negovala a posílala letadlo k zemi, a to až do tragického konce. Dělo se tak v intervalech 15 až 20 sekund.
Satelitní data získaná z letu ET302 jsou zatím méně jasná a méně úplná, ale vykazují podobný charakter změn výšky letu (obr. 2). Perioda změn neodpovídá jiným běžným jevům, jako jsou např. turbulence. Také v tomto případě se objevuje perioda kolem 20 s.
Generální ředitel společnosti Aireon, která data poskytla, je přesvědčen, že oba profily ukazují, že s letadlem nebylo něco v pořádku.
Takřka na den přesně k 5. výročí zmizení letu MH370 se tak ukázala užitečnost satelitních dat, a to nejenom v případě, kdy se letoun pohybuje daleko od pozemních služeb. Záhadné zmizení letu MH370 rozhodující mírou akcelerovalo nasazení satelitních systémů ADS-B pro sledování letů. (obr. New York Times, planes.cz)
1 record
Copyright © 1999-2024 planes.cz | CMS
No nevím, autor v článku míchá několik věcí najednou. V tomto případě se teda užitečnost satelitních dat moc neukázala. Jsou to klasická ADS-B data, která byla předpokládám získána pozemními přijímači bez použití satelitů (viz zdroj obrázků flightradar24, který ani space-based ADS-B nevyužívá).