Boeing musí přesvědčit letecké společnosti, cestující veřejnost i akcionáře, že dvě nehody v krátké době po sobě byly jen náhoda a MAX je bezpečný.
Nedělní katastrofa Boeingu 737MAX 8 Ethiopian Airlines, při které zahynulo všech 157 osob na palubě, vyvolává obavy o bezpečnost stroje, který je nejprodávanější a nejziskovější částí portfolia Boeingu.
Obr.1: Místo katastrofy
Bylo by velmi předčasné spekulovat o příčinách katastrofy, nelze však přehlédnout, že v krátké době se jedná již o druhou katastrofu nového stroje, což je rozhodně neobvyklé. V říjnu zahynulo všech 189 osob na palubě 737 MAX 8 společnosti Lion Air. Příčiny katastrofy se stále vyšetřují.
To, co mají obě katastrofy na první pohled společné (kromě typu letadla) je, že v obou případech došlo ke katastrofě krátce po vzletu, v obou případech piloti ohlásili problémy s ovládáním letadla a nevěrohodné údaje o parametrech letu. V obou případech došlo k nárazu letadla s vysokou energií, což naznačuje, že letadla se zřítila prakticky střemhlav. Nehodu nemohlo zavinit ani špatné počasí a zřejmě ani teroristický čin. Jednalo se o nové letouny, renomované provozovatele a kvalifikované posádky.
Obr. 2 Místo katastrofy
Obr. 3: Výška letu ET302 podle FR24
To, v čem se katastrofy liší je, že stroj Lion Air již před havárií vykazoval problémy s čidlem úhlu náběhu. Letoun Ethiopian Airlines se v neděli ráno vrátil do Addis Abeby z Johannesburgu a žádný problém se strojem nebyl hlášen.
Ethiopian Airlines je vedoucí leteckou společností v Africe a Boeingy MAX si objednala v roce 2014, přičemž první z nich dostala v červenci 2018. Inkriminovaný stroj pak nastoupil k prvnímu komerčnímu letu u společnosti 17.listopadu 2018. Do katastrofy nalétal pouhých 200 hod.
Ethiopian Airlines rostly od roku 2010 tempem 25 % ročně a staly se největší leteckou společností kontinentu. Společnost provozuje přes 100 letadel v průměrném stáří 5 let. Minulý rok přepravila přes 10 mil. cestujících a vytvořila zisk 232 mil. USD.
K poslední katastrofě letadla společnosti došlo v lednu 2010, když se letoun Boeing 737-800 zřítil do Středozemního moře po odletu z Bejrútu, a to zřejmě v důsledku ztráty prostorové orientace posádky.
Jak známo, 737MAX se liší od předchozích modelů kromě jiného právě dodatečným software MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), který automaticky zasahuje do řízení, pokud je bezpečnost letu ohrožena vysokými úhly náběhu nebo při nebezpečném poklesu rychlosti. Letové charakteristiky předchozích 737 a nových MAX se tím odlišují. Boeing se dostal koncem roku pod palbu kritiky úřadů i asociací pilotů, že o této změně byli piloti poprvé informováni teprve po katastrofě Lion Air. Piloti přitom neměli možnost nacvičit situaci na trenažérech. Havárie ET302 zesílí podezření, že tu něco není v pořádku.
Obr.4: Fungování systému MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System)
To si zjevně myslí také některé úřady. Kromě Etiopie jako první nařídil uzemnit všechna letadla 737MAX 8 čínský úřad pro letectví CAAC, který přikázal zastavit lety čínských společností letouny 737MAX 8 během pondělního dne. Také ten ve svém zdůvodnění poukazuje na podobnost obou katastrof. Rozhodnutí čínského regulátora následovala v pondělí Indonésie. Oba trhy jsou přitom největšími trhy pro MAX. Jedná se o bezprecedentní krok, který může mít velký vliv na celý region, kde létají 2/3 všech zatím dodaných 737 MAX 8, a který představuje pro Boeing největší trh. Čína s objednávkou 100 letadel 737 MAX představuje 17 % z dodávek do konce ledna 2019. Garuda Indonesia má objednáno 50 letadel.
Obr.5: Objednávky a dodávky MAX 8. Společnostem bylo dodáno na 350 letadel MAX
Britský úřad pro letectví (CAA) oznámil, že ve Velké Británii je nyní registrováno 5 letadel 737 MAX 8 a 6 dalších má nastoupit do provozu tento týden. Úřad vysvětlil, že certifikát o způsobilosti letadla vydává US FAA a rozhodnutí validuje Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA).
Kromě americké Southwest je největším jednotlivým zákazníkem MAXe Flydubai, která objednala celkem 251 letadel MAX, přiřemž 14 MAXů již převzala. Flydubai zatím pokračuje v jejich provozu. Společnost uvádí, že letadla mají všechna relevantní schválení.
Obr.6: Stav využití MAX 8 u jednotlivých společnosti (v pondělí 11.3.). Své MAXy uzemnilo přinejmenším 22 společností.
Malaysia Airlines chce ve světle obou havárií revidovat kontrakt na dodávku letadel Boeing. Od Boeingu také požaduje více technických informací k již uplatněným objednávkám. Virgin Australia, která má objednávku na 30 MAXů, konstatovala, že zatím je otázka změny objednávek předčasná.
Americká Asociace palubního personálu, která čítá 50000 pracovníků 20 amerických leteckých společností, vyzvala ihned po katastrofě letadla Ethiopian Airlines americký Federální úřad pro letectví (FAA), aby letoun 737 MAX důkladně přezkoumal.
Uzemnění letadel v USA je velmi neobvyklou praxí. Naposledy k takovému opatření přistoupila FAA v roce 2013. Tehdy kvůli hořícím bateriím Dreamlinerů. Mimochodem, jeden ze strojů, kde došlo k požáru baterií patřil Ethiopian Airlines.
Kromě tragické ztráty životů a poškození reputace bude muset Boeing nyní zachraňovat situaci i na akciových trzích. Po katastrofě Lion Air se akcie Boeingu výrazně propadly (viz obr.), aby se pak vrátily na rekordní hodnoty díky dosaženým hospodářským výsledkům roku 2018. V letošním roce vyrostly akcie Boeing Co. o rekordních 31 %. Havárie Lion Air byla finančními trhy rychle zapomenuta.
Již při pondělním obchodování před otevřením burzy hodnota akcií klesla o 10,6 %. Jedná se o nejprudší pokles ceny akcií od 29. září 2001, kdy byl propad akcí důsledkem teroristického útoku 11. září.
Obr.7: Vývoj hodnoty akcií Boeing Co.
Boeing 737 MAX je totiž bestselerem Boeingu z hlediska počtu prodaných kusů i ziskovosti. Od prvních dodávek v květnu 2017 dodal Boeing společnostem již asi 350 letadel MAX, mezi nimi i skupině Smartwings. Ke konci února evidoval Boeing přes 4700 nevyřízených objednávek na model 737.
Americký Národní úřad pro vyšetřování nehod (NTSB) již vyslal na místo katastrofy čtyři vyšetřovatele a k vyšetřování se připojí i FAA. Experty vyslal na místo také výrobce motorů CFM LEAP-1B, General Electric. (Foto: AFP, AP, Financial Times, FR24.com, Guardian, Twitter)
Článek budeme aktualizovat podle nových informací.
11.3.15.52
Vyšetřovatelé našli obě černé skříňky - zapisovač letových údajů i záznamník komunikace v kabině.
Aktuální stav společností, které uzemnily Boeingy 737 MAX - všechny čínské a indonéské společnosti, Ethiopian Airlines a Cayman Airways.
12.3.06.25
Další doplnění v textu.
Aktuální stav společností, které uzemnily Boeingy 737 MAXse rozšířil o Aeromexico, Aerolineas Argentinas, Comair Airways, MIAT Mongolian Airlines, SilkAir, Singapore Airways.
12.3. 14:45
K úřadům, které zakázaly lety Boeingů 737 MAX, se přidaly australaský a britský úřad pro civilní letectví, náaledně provoz tohoto typu pozastavila společnost TUI.
12.3. 15:15
Společnost Norwegian Air uzemnila svoji flotilu Boeing 737 MAX.
12.3. 16:05
Německo uzavřelo vzdušný prostor pro Boeingy 737 MAX
12.3. 20:00
Poté, co velká část zemí uzavřela svůj vzdušný prostor pro Boeingy 737 MAX 8 vydala EASA (Evropská agentura pro bezpečnost v letectví) direktivu o pozastavení provozu těchto letadel nad Evropou od 20:00 našeho času. Následně uzemnil celou svoji flotilu MAX 8 i český dopravce SmartWings (letadla ve vzduchu doletí do cílové destinace).
13.3. 18:00
Svůj vzdušný prostor uzavřela Boeingům B737 MAX i Kanada.
budeme určitě překvapeni výsledky šetření. U takto rozbitého stroje to nebude jednoduché. Ale tak nějak ty čidla úhlu náběhu, jejich kontrola a seřízení ve vazbě na SW? Asi to zase zůstane na lidském faktoru zodpovědnosti a přístupu.
Ne kazdy, a vetsinou jsou to prave lide z oboru, potrebuje pindat moudra v diskuzich na webu...a plati to pro vsechny obory kde se hned najde spousta “odborniku”.
Marcel » logický, ale naivní dotaz. Stejně jako jsme se nedozvěděli u "Smartwings uzemnil svoji flotilu B737 MAX" proč OK-SWM už dva týdny nelétá, tak se nedozvíme nic z reálného provozu MAX letadel.
Autocenzura / vyhazov z firmy je mnohem horší než cenzura.
Co na to piloti QS, co typ létali? Nebyl by nějaký komentář z reálného provozu letadel?
https://twitter.com/flightradar24 , záznamy VertikalniRychlosti jsou divné https://pbs.twimg.com/media/D1SXk_kWoAAqEII.png:large , https://www.faa.gov/news/updates/media/Emergency_Order.pdf , https://www.idnes.cz/technet/technika/boeing-737-8-max-ethiopian-airlines-et-302-lion-air.A190312_080930_tec_technika_kuz/diskuse , https://www.ethiopianairlines.com/corporate/media/media-relations/press-release ,
A neaktivuje se nějakým nedopatřením software do modu kamikadze dron, který by tam mohl být pro případ, že se z přátel US stanou nepřátelé ...
Kde udelali soudruzi z USA chybu?
8 records
Copyright © 1999-2024 planes.cz | CMS
Ohledně těch akcií, Boeing stejně pořád zůstává trhákem pro dlouhodobou investici. Za dva roky se jejich hodnota více než zdvonásobila víc o tom tady: https://globe24.cz/byznys/66646-boeingu-volne-padaji-akcie-po-etiopskem-zriceni-737-max-ma-vyrobce-letadel-problemy nebo tady https://finex.cz/problemy-boeingu-pribyvaji-zlom-muze-nastat-v-rijnu/ naopak bych klidně řekl, že teď je ta chvíle kdy by se do toho mohlo vyplatit něco hodit, co myslíte ?