Prezident Trump využije summitu s Kimem v Hanoji k podpoře Boeingu

  • 2019-02-26 17:00

Hanoj se stane místem důležité schůzky prezidenta Trumpa se severokorejským vůdcem Kim Čong-unem, kde se bude diskutovat denuklearizace Severní Koreje či případné ekonomické sankce.

Z hlediska komerčních zájmů amerického Boeingu se jedná o mimořádně šťastné časování. Vietnam Airlines před týdnem získaly od Federálního úřadu pro letectví FAA status Category 1, který společnosti dovoluje zahájit lety do USA. S největší pravděpodobností se jedná o spojení Ho Či Minova Města s Los Angeles nebo San Franciskem. Obě města mají významnou vietnamskou komunitu a Vietnam Airlines bude potřebovat dva nové letouny. Bude vybírat mezi modely 777X a A350.

Trump, který velmi rád a úspěšně prosazuje zájmy amerického businessu, neopomene této příležitosti využít nejenom pro podporu 777X, jehož prodejní „úspěchy“ zatím vypadají na katastrofu, ale i další příležitosti Boeingu na rychle rostoucím a obchodně důležitém vietnamském trhu.

Podpora se neomezí jen na Vietnam Airlines. Nově založená Bamboo Airways již objednala 20 Boeingů 787 Dreamliner a plánuje objednat dalších 10, a to v době summitu. Dodávku prvního Dreamlineru očekává ve druhé polovině roku 2020. Bamboo zahájila provoz Airbusem A319. Nyní má ve svém parku kromě jednoho A319 ještě 4 A320 a 4 A321. Očekává dodávku 23 dalších letadel A321neo.

Lowcoster VietJet chce přítomnosti prezidenta Trumpa využít také a tento týden finalizuje objednávku na 100 Boeingů 737 MAX. Je příznačné, že předchozí objednávku 100 letadel 737 MAX firma podepsala u příležitosti návštěvy prezidenta Obamy ve Vietnamu v roce 2016. Dnes společnost provozuje 23 letadel A320-200, 34 A321-200 a 7 A321neo a má objednávku na dalších 115 letadel A321neo. Společnost zvažuje otevření linek do USA, zatím však nemá ani povolení, ani objednán žádný vhodný stroj. Určitě tedy využije této příležitosti a bude lobbovat povolení k letům a vyjednávat s Boeingem.

Vietnam Airlines, kromě již zmíněné potřeby dvou strojů na americké linky, má objednávku na 8 letadel Boeing 787-10. První z nich by měla společnost převzít ještě do konce letošního roku. Firma zvažuje pořídit 50 až 100 Boeingů 737 MAX 8, ale není jasné, do jaké míry je připravena finalizovat objednávku ještě v době summitu.   

Nehledě na to, jak moc si Vietnam Airlines přejí linku do USA, zdá se málo pravděpodobné, že by v nejbližších 10 letech byla zisková. CEO Vietnam Airlines Duong Tri Thanh proto spoléhá na státní podporu. S rostoucí konkurencí se také zostřuje situace na domácím trhu, kde Vietnam Airlines čelí stále intenzivnější konkurenci lowcosterů.

Bez ohledu na to, jak úspěšný či neúspěšný bude summit s Kimem, má prezident Trump už dnes jisté, že z Vietnamu přiveze zakázky na více než stovku letadel Boeing. A vyválcuje cestu pro další zakázky. Zbývá si položit otázku, kde jsou politici EU. (Foto: Airbus, Vietnam Airlines, Wikimedia, planes.cz)


Article photographs


Related photos


Related articles

Comments



737 - unsigned guest (...28.69...)
2019-02-27 15:59

To Doktor Trychtýř:

Myslím, že se tímto některé aerolinky snaží dotlačit výrobce letadel k většímu konkurenčnímu boji a tím pádem k výhodnějším cenovým nabídkám. Pokud by aerolinka provozovala např. pouze B737, tak Boeing ví, že přechod té aerolinky na A320 by byl velmi nákladný a může jim nabídnout prodej svých 737iček za vyšší cenu. Pokud by aerolinka měla zavedené oba typy ve flotile, hrozilo by , že objedná více A320. Boeing by tak musel soupeřit s Airbusem a nabídnout nižší cenu.

Doktor Trychtýř - unsigned guest (...150.1...)
2019-02-27 14:37

Tušíte někdo jaký má smysl pro aerolinky provozovat dva srovnatelné konkurenční modely zároveň (A320 neo a 737 MAX)? Jaký má smysl mít personál s typovou kvalifikací na dva různé typy? Nízkonákladové aerolinie typicky provozují jeden model právě pro úsporu nákladů.

BTW, k poslední poznámce, kde jsou politici EU, patrně ve smyslu aby pomohli Airbusu k zakázkám. Vietnam Airlines už provozuje A350 a podle wikipedie má ještě dva objednané. Článek také zmiňuje objednávku A321 pro VietJet. To nevypadá na to, že by Airbus byl úplně neúspěšný.

737 - unsigned guest (...28.69...)
2019-02-27 12:07

Tendenčních článků na Planes.cz jsem si v poslední době začal všímat také. Myslím, že mnohem profesionálnější by bylo informovat o nastálých skutečnostech co nejobjektivněji a každý čtenář si udělá názor sám, není třeba, aby mu ho podsouval někdo jiný. Je to záležitost posledních několika měsíců, byla by škoda mít z Planes.cz druhé Parlamentní Listy. Jestli s tím má něco společného používání pojmů, které jsou běžné v ruštině, ale v češtině nikoliv, to si netroufám odhadovat. Nejsem fanda konspiračních teorií a takové podprahové komunikaci nevěřím, resp. nechci věřit.

ben - unsigned guest (...24.57...)
2019-02-27 11:53
ruský vliv na webu

Já myslím, že to pan 737 odhalil docela dobře. Bohužel jeho pozorování je v souladu i s dalšími znaky změn na planes.cz - již několik měsíců se tady objevují články, jejichž hlavní informace je politická a obsah letectví je jen záminkou pro publikování. Jednotným znakem těchto článků je urážení západu. Zajímavé je i to, že tento článek je anonymní.
Ale z nedávna třeba článek o tom, že Luftwaffe má problémy s vládní letkou. Většina článku byla pomlouvání německé kancléřky a neschopnosti Německa obecně, o letectví bylo v článku minimum. Co takhle článek o tom, kolik rezervních letadel rovnou létá u vládních letek jiných států?
Tenhle článek - to samé. Hlavní informace je, co dělá prezident Ruska, Koreje a USA. To je přeci jasné, že Trump na jednání prosazuje zájmy rozpočtu země, kterou reprezentuje, ne? To dělají všichni silní prezidenti.
Nechápu, proč článek o prodeji Boeingů zase končí jedovatým urážením Evropy "a kde jsou evropští politici?". Co je to zase za kecy? Připadá vám, že Airbus má málo prodaných letadel? A nebo si myslíte, že když Trump jede potvrdit kontrakty na Boeing, tak s ním mělo v letadle letět celé představenstvo Airbus SE a zástupci evropských vlád? Proč v článku místo těhle tendenčních žvástů nenapíšete, které komponenty z Boeingu se budou vyrábět v ČR? Odporovalo by to vaší zapšklé rétorice? Anebo jste to nedostali v notách. Ať tak nebo tak, je to škoda.

737 - unsigned guest (...28.69...)
2019-02-27 09:42

Upřímně, nerozumím Vaší podrážděné reakci a nejsem si úplně jist, zda si rozumíme, asi jsem se nevyjádřil správně. Já pouze říkám, že pojem mokrý leasing i lowcoster jsou pojmy, se kterými jsem se setkal v ruských videích a textech a nikdy ne v českých. Netvrdím, že mi to vadí, jen že mě to zaujalo, že někdo tady používá pojmy, které nejsou běžné v češtině, ale naopak v ruštině ano.

Je to, co jsem napsal, opravdu takové zlo, že Vám stojí za to se takto rozčilovat? Pouze jsem se nad tím pozastavil, nic víc. Nikoho nekritizuji. Pokud se Vás to nějak dotklo, věřte mi, že to nebylo mým úmyslem. Mě osobně by tato poznámka nikdy neurazila.

jirp (...154.71...)
2019-02-27 09:32
wet leasing

A jak se tedy preklada wet leasing do cestiny?

jirp (...154.71...)
2019-02-27 09:08
wet

Nevim, jak se spravne preklada do cestiny wet lease. Na to tu mame cely Ustav. Me znalosti anglictiny rikaji, ze wet = mokry. Nechapu, co s tim ma rustina spolecneho.
Lowcoster asi take neni zrovna spravny vyraz z cestinskeho hlediska, ale odborni ctenari odborneho webu to asi vydychaji.

Skutecne nevim, o co vam jde. Pokud vam jde o cistou, spravnou cestinu, pak si asi moc odbornych clanku neprectete.

737 - unsigned guest (...28.69...)
2019-02-27 08:55

No, já mám právě pocit, že pojem wet leasing se do češtiny nepřekládá. V ruštině ano, tam jsem zaznamenal, že se s pojmem mokrý leasing pracuje, v češtině ne. A pojem lowcoster jsem v češtině rovněž neslyšel, zatímco v ruštině ano. Proto mě to zaujalo.

jirp (...154.71...)
2019-02-27 06:10
wet leasing

Wet leasing s lowcoster mi nepripadaji jako pojmy z rustiny. Vam ano?

A jaky je podle vas cesky preklad wet leasing?

737 - unsigned guest (...183.54...)
2019-02-26 23:06

A omlouvám se za nesrozumitelnosti ve svém příspěvku. Dělal jsem v textu nějaké úpravy a výsledek si po sobě nepřečetl.

11 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details