Další legenda v Praze, přiletěl DC-3 Dutch Dakota Association v barvách společnosti KLM

Na dráhu pražského letiště s novým označením 12 dosedl v úterý 15. 5. 2012 legendární Douglas DC-3. Stalo se tak u příležitosti předváděcího letu tohoto historického stroje, který do České republiky zavítal z polské Varšavy, na Ruzyni přenocuje a ráno pokračuje do nizozemského Lelystadu. V Praze vykonal během odpoledne několik vyhlídkových letů.

Tato „Kalamácká“ DC-3, která přiletěla do Prahy, za sebou má zajímavou historii. Původně byla vyrobena jako C-47A Skytrain v roce 1944, americké vojenské letectvo si jí převzalo 11. ledna pod sériovým číslem 42-100971. Svojí službu začala tato C-47 u 8th Air Force, „Mighty Eight“, poté prošla během několika měsíců již pod 44. perutí mimo jiné i leteckou operací Market Garden, což byla největší výsadková vojenská operace v dějinách, uskutečnila se v září 1944 v rámci druhé světové války u nizozemských měst Arnhemu a Nijmegenu. Toto bylo také její první spojení s Holandskem, kde po válce zakotvila na stálo.

V roce 1946 byla uložena v Německu, rok poté jí pro Holandsko získal princ Bernhard, odtud také pochází její imatrikulace PBA - princ Bernhard Alpha. Oficiálně se stala nizozemským majetkem v únoru 1947 a sám princ Bernhard, pilot s válečnou praxí na strojích B-24 či B-25, ji v listopadu téhož roku po složení typové zkoušky poprvé vedl do vzduchu. PH-PBA se tak stala prvním holandským vládním letadlem, navíc mnohokrát pilotovaným členem královské rodiny, a tím zůstala až do počátku 60. let minulého století, kdy byla nahrazena novým strojem domácí provenience značky Fokker. Poté sloužila téměř 14 let jako kalibrační letoun. Vyřazena z provozu byla v roce 1975, 31. července jí byla zrušena registrace a Dakota šla do muzea na letiště Schiphol, kde byla umístěna ve venkovní expozici. V roce 1983 dostala nový lak, představující barvy společnosti KLM a také falešnou registraci PH-TCB. Toto vše proto, aby letoun dál nechátral, protože pobyt venku mu nedělal dobře, a tak byl přestěhován do vnitřních prostor.

Princ Bernhard měl však neustále vizi, že jednou opět spatří „svojí“ Dakotu ve vzduchu. Že to nebyla představa nereálná se ukázalo v roce 1995, kdy se registrace PH-PBA znovu objevila v leteckém národním rejstříku. Postarala se o to Prince Bernhard Alpha Foundation. V roce 1998 se PH-PBA opět vrátila na nebe. Symbolické předání znovuzrozeného stroje proběhlo 13. listopadu 1998, jak jinak než za účasti prince Bernharda a dalších členů jeho rodiny. Letoun PH-PBA je jako celek označen podle  původního trupu jako C-47 A -75-DL výr. č. 19434  a sériového čísla USAAF 42-100 971, z kontraktu č. AC 32725.  Křídla, motory, centroplán a směrové kormidlo jsou však z jiného letounu stejného typu, a to  C-47 A -40-DL výr.č. 9836  a sériového čísla USAAF 42-23 974 z kontraktu č. AC 20669. Obě letadla, jejichž části jsou zkompletovány v letadlo nové, mají dosti pestrou minulost.

A nyní zajímavosti o druhém letadle, ze kterého pocházejí VOP, SOP a ostatní části , tedy o C-47 A -40-DL  c/n 9836, USAAF 42-23974.

Dodán 8. června 1943, 15. června 1943 předán RAF s označením FD 938. 6. srpna 1943 byl přelétnut na střední východ a 27. srpna 1943 byl  přidělen k SAAF ( South African Air Force)  k 28. squadroně. 3. října 1945  letoun nadále sloužil u SAAF s trupovým číslem  6867. V roce 1955 byl uskladněn  u 15. AD (Aid Depod). V září 1967 byl letoun opět aktivován a sloužil u 27. squadrony. V září 1972 přešel k 21. Sq. a  v říjnu 1972 byl v provozu u 25. squadrony. V roce 1989  byl zařazen u 35 námořní squadrony. Poté byl převzat RAF s dočasným označením ZS-NJE.  4. března 1994 byl registrován jako  vlastník Denel L.t.d. V době od 21. do 30. dubna 1994 byl  letoun převezen k Smartkop do Středního Wallopu. 14. června 1994 byl letoun imatrikulován jako G - BVOL a byl ve vlastnictví Airborne Initiative Promotions Ltd. (letecká podpůrná iniciativa) ve Středním Wallopu. 16. května 1996 vyřazen z provozu, poté skončil u Duch Dakota Assotiation. Křídla, motory a směrovka odmontovány a spojeny s trupem letounu PH - PBA. Naproti tomu  křídla, motory a směrovka letounu PH-PBA byly namontovány k trupu letounu C-.47 A  c/n 9836  G-BVOL a letoun se stal v dubnu 2000  nelétajícím exponátem v Aviodromu Lelystad v Schipholu a byl nastříkán jako PH - TCB v barvách KLM se jménem Iwan. W. Smirnoff, stejným, s jakým po II. svět. válce létala jiná Dakota u KLM. (c/n 19510). „Téčková“ registrace není zcela mimo historii. Koncem 50. let, všechny registrace začínaly „T“. Teprve v roce 1954 se na příklad u typu DC-6A/B změnilo „T“ na „D“. 

V listopadu 2006, přesně 13. listopadu, tedy 70 let po prvním letu typu, se Dakota imatrikulace PH-PBA účastnila slavnosti se společností KLM coby první neamerickou společností, která používala právě tento typ letadel. Na to konto obdržela nový lak v kombinaci KLM a Air France a několik měsíců poté absolvovala let na pařížský aerosalón. Toto vše bohužel již bez prince Bernarda, který zemřel v roce 2004. Dále je nutno podotknout, že v době, kdy bylo holandské PH-PBA nastříkáno oboustranně KLM/Air France, bylo takto nastříkáno i francouzské letadlo F-AZTE c/n 9172 s falešnými registracemi PH-PBA a F-BBBF.

V současné době nese opět historické barvy společnosti KLM, tentokrát ve stylu 60. let, ve kterých se "Prinses Amalia", jak byl Douglas oficiálně pokřtěn v prosinci 2010, představila i na ruzyňském letišti, kam přilákala velké množství leteckých fandů, pro které byl přílet tohoto historického stroje svátkem.

 




Related categories

Comments



romul - unsigned guest
2012-05-17 10:34
letenka

opravdu koupit nešla, byla to akce jen pro zvané, já tu možnost měl a bylo to super...

2012-05-17 00:04
letenka

koupit nesla...

Zdenda - unsigned guest
2012-05-17 00:01
Velmi pekne :)

Velmi pekne... moc! Nevite nahodou nekdo, jestli se daly koupit letenky na ten vyhlidkovy let nad Prahou?

J91F - unsigned guest
2012-05-16 16:39
hezký životopis

..tohoto stroje.... vidět jak si to brázdí ke starému letišti v pozadí za ní vidět neodmyslitelnou věž řlp na T3 ... když jsem si odmyslel to ostatní jakobych se vrátil o 60 let zpátky :) .... opravdu to byla srdeční záležitost

4 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details