Na dráhu pražského letiště s novým označením 12 dosedl v úterý 15. 5. 2012 legendární Douglas DC-3. Stalo se tak u příležitosti předváděcího letu tohoto historického stroje, který do České republiky zavítal z polské Varšavy, na Ruzyni přenocuje a ráno pokračuje do nizozemského Lelystadu. V Praze vykonal během odpoledne několik vyhlídkových letů.
Tato „Kalamácká“ DC-3, která přiletěla do Prahy, za sebou má zajímavou historii. Původně byla vyrobena jako C-47A Skytrain v roce 1944, americké vojenské letectvo si jí převzalo 11. ledna pod sériovým číslem 42-100971. Svojí službu začala tato C-47 u 8th Air Force, „Mighty Eight“, poté prošla během několika měsíců již pod 44. perutí mimo jiné i leteckou operací Market Garden, což byla největší výsadková vojenská operace v dějinách, uskutečnila se v září 1944 v rámci druhé světové války u nizozemských měst Arnhemu a Nijmegenu. Toto bylo také její první spojení s Holandskem, kde po válce zakotvila na stálo.
V roce 1946 byla uložena v Německu, rok poté jí pro Holandsko získal princ Bernhard, odtud také pochází její imatrikulace PBA - princ Bernhard Alpha. Oficiálně se stala nizozemským majetkem v únoru 1947 a sám princ Bernhard, pilot s válečnou praxí na strojích B-24 či B-25, ji v listopadu téhož roku po složení typové zkoušky poprvé vedl do vzduchu. PH-PBA se tak stala prvním holandským vládním letadlem, navíc mnohokrát pilotovaným členem královské rodiny, a tím zůstala až do počátku 60. let minulého století, kdy byla nahrazena novým strojem domácí provenience značky Fokker. Poté sloužila téměř 14 let jako kalibrační letoun. Vyřazena z provozu byla v roce 1975, 31. července jí byla zrušena registrace a Dakota šla do muzea na letiště Schiphol, kde byla umístěna ve venkovní expozici. V roce 1983 dostala nový lak, představující barvy společnosti KLM a také falešnou registraci PH-TCB. Toto vše proto, aby letoun dál nechátral, protože pobyt venku mu nedělal dobře, a tak byl přestěhován do vnitřních prostor.
Princ Bernhard měl však neustále vizi, že jednou opět spatří „svojí“ Dakotu ve vzduchu. Že to nebyla představa nereálná se ukázalo v roce 1995, kdy se registrace PH-PBA znovu objevila v leteckém národním rejstříku. Postarala se o to Prince Bernhard Alpha Foundation. V roce 1998 se PH-PBA opět vrátila na nebe. Symbolické předání znovuzrozeného stroje proběhlo 13. listopadu 1998, jak jinak než za účasti prince Bernharda a dalších členů jeho rodiny. Letoun PH-PBA je jako celek označen podle původního trupu jako C-47 A -75-DL výr. č. 19434 a sériového čísla USAAF 42-100 971, z kontraktu č. AC 32725. Křídla, motory, centroplán a směrové kormidlo jsou však z jiného letounu stejného typu, a to C-47 A -40-DL výr.č. 9836 a sériového čísla USAAF 42-23 974 z kontraktu č. AC 20669. Obě letadla, jejichž části jsou zkompletovány v letadlo nové, mají dosti pestrou minulost.
A nyní zajímavosti o druhém letadle, ze kterého pocházejí VOP, SOP a ostatní části , tedy o C-47 A -40-DL c/n 9836, USAAF 42-23974.
Dodán 8. června 1943, 15. června 1943 předán RAF s označením FD 938. 6. srpna 1943 byl přelétnut na střední východ a 27. srpna 1943 byl přidělen k SAAF ( South African Air Force) k 28. squadroně. 3. října 1945 letoun nadále sloužil u SAAF s trupovým číslem 6867. V roce 1955 byl uskladněn u 15. AD (Aid Depod). V září 1967 byl letoun opět aktivován a sloužil u 27. squadrony. V září 1972 přešel k 21. Sq. a v říjnu 1972 byl v provozu u 25. squadrony. V roce 1989 byl zařazen u 35 námořní squadrony. Poté byl převzat RAF s dočasným označením ZS-NJE. 4. března 1994 byl registrován jako vlastník Denel L.t.d. V době od 21. do 30. dubna 1994 byl letoun převezen k Smartkop do Středního Wallopu. 14. června 1994 byl letoun imatrikulován jako G - BVOL a byl ve vlastnictví Airborne Initiative Promotions Ltd. (letecká podpůrná iniciativa) ve Středním Wallopu. 16. května 1996 vyřazen z provozu, poté skončil u Duch Dakota Assotiation. Křídla, motory a směrovka odmontovány a spojeny s trupem letounu PH - PBA. Naproti tomu křídla, motory a směrovka letounu PH-PBA byly namontovány k trupu letounu C-.47 A c/n 9836 G-BVOL a letoun se stal v dubnu 2000 nelétajícím exponátem v Aviodromu Lelystad v Schipholu a byl nastříkán jako PH - TCB v barvách KLM se jménem Iwan. W. Smirnoff, stejným, s jakým po II. svět. válce létala jiná Dakota u KLM. (c/n 19510). „Téčková“ registrace není zcela mimo historii. Koncem 50. let, všechny registrace začínaly „T“. Teprve v roce 1954 se na příklad u typu DC-6A/B změnilo „T“ na „D“.
V listopadu 2006, přesně 13. listopadu, tedy 70 let po prvním letu typu, se Dakota imatrikulace PH-PBA účastnila slavnosti se společností KLM coby první neamerickou společností, která používala právě tento typ letadel. Na to konto obdržela nový lak v kombinaci KLM a Air France a několik měsíců poté absolvovala let na pařížský aerosalón. Toto vše bohužel již bez prince Bernarda, který zemřel v roce 2004. Dále je nutno podotknout, že v době, kdy bylo holandské PH-PBA nastříkáno oboustranně KLM/Air France, bylo takto nastříkáno i francouzské letadlo F-AZTE c/n 9172 s falešnými registracemi PH-PBA a F-BBBF.
V současné době nese opět historické barvy společnosti KLM, tentokrát ve stylu 60. let, ve kterých se "Prinses Amalia", jak byl Douglas oficiálně pokřtěn v prosinci 2010, představila i na ruzyňském letišti, kam přilákala velké množství leteckých fandů, pro které byl přílet tohoto historického stroje svátkem.
koupit nesla...
Velmi pekne... moc! Nevite nahodou nekdo, jestli se daly koupit letenky na ten vyhlidkovy let nad Prahou?
..tohoto stroje.... vidět jak si to brázdí ke starému letišti v pozadí za ní vidět neodmyslitelnou věž řlp na T3 ... když jsem si odmyslel to ostatní jakobych se vrátil o 60 let zpátky :) .... opravdu to byla srdeční záležitost
4 records
Copyright © 1999-2024 planes.cz | CMS
opravdu koupit nešla, byla to akce jen pro zvané, já tu možnost měl a bylo to super...