Před budovou sídla Českých aerolinií v pražské Ruzyni stojí vystaven starý letoun Douglas DC-3 registrace OK-XDM ve starých barvách ČSA, ve kterých právě populární Dakota ve své době létala. Vystavený letoun však v barvách Českých aerolinií nikdy nelétal a registrace OK-XDM byla na vystavený letoun pouze domalována, stejně jako dobové barvy. Registraci OK-XDM nosil jiný letoun DC-3 a to výrobního čísla 43-15073, který u ČSA létal v letech 1949 - 1960.
Dvoumotorový pístový dolnoplošník typu Douglas DC-3, pro který se vžilo označení Dakota, vznikl pod vedením šéfkonstruktéra Artura E. Raymonda a poprvé byl zalétán 17.12 1935 při příležitosti 32. výročí slavného letu bratří Wrightů s letounem Kitty Hawk. Na první linky byly Dakoty zařazeny již 25.7.1936, kde se velmi rychle osvědčily. Letoun vlastně vznikl na základě požadavku American Airlines na vylepšení starší DC-2. K četným zahraničním provozovatelům se záhy přidala v roce 1938 i tehdejší naše ČLS (Československá letecká společnost). Původní DC-3 byly dlouhé 19,66 m a měly rozpětí 28,96 m. S tříčlennou posádkou a kabinou pro 21-28 cestujících (později až 32) létaly Dakoty cestovní rychlostí 291 km/h (150 kt) ve výškách 1500- 2500 m (5000 – 8000 ft) na tratích dlouhých 560 – 2750 km. Letouny DC-3 se vyráběly ve velkých sériích i za druhé světové války. Vojenské letouny se obvykle značily C-47 Skytrain či C-53 Skytrooper. Po druhé světové válce je z armádních přebytků kupovaly letecké společnosti. Celkem bylo v USA v leteckých továrnách v Santa Monica a Long Beach v Kalifornii vyrobeno 10 655 letadel DC-3. Dalších 485 postavily licenčně japonské firmy Showa a Nakajima pod označením L2D. V Sovětském svazu (SSSR) probíhala výroba Dakot podle americké dokumentace pod označením Lisunov Li-2, přičemž vzniklo asi 2000 kusů tohoto typu.
Douglas DC-3 Dakota u ČSA - rok 1960 byl posledním rokem provozu
Dakot u Československých aerolinií, foto Milan B.
ČSA provozovaly v letech 1946 - 1960 celkem 50 letounů typu C47A / C47B / DC3, které získaly odkoupením z vojenských přebytků americké armády. První letoun tohoto typu u ČSA nosil registraci OK-WAA (výr.č. 42-100880), kterou dnes již pro změnu nosí letoun A310, opět ČSA. Letouny tohoto typu se nesmazatelně zapsaly do historie ČSA a umožnily poválečný rozvoj letecké dopravy, bohužel však přerušeným, neblahými událostmi v únoru 1948. Po vyřazení od ČSA byla řada letounů prodána do zahraniční, přičemž prý ještě nedávno údajně několik z nich létalo. Za dobu provozu Dakot u našeho vlajkového dopravce došlo jenom k jedné nehodě Dakot a to v roce 1946, kdy letoun registrace OK-XDG výrobního čísla 43-15069 havaroval. Pro zajímavost: v té době udávaná cena za jedno letadlo činila 2 528 331 Kčs (v roce 1940 se dala nová Dakota pořídit za tehdejších 80 000 USD).
Douglas DC-3A N143J – 1.května 1993 Praha Kbely, foto Daniel Štuksa
Vystavený letoun byl vyroben firmou Douglas Aircraft Company Inc. v roce 1937 pro společnost Pan American Grace Airways (PAA GA), známou také jako Panagra. Podle tovární dokumentace se jedná o verzi DC-3-0103 podle typového certifikátu ATC No. 618 pro 21 cestujících s devítiválcovými jednohvězdicovými motory Wright Cyclone GR-1820-G-103 o výkonu, jak se dobově uvádělo, 860 HP (871,7 k či 640,7 kW) a vzletové hmotnosti 24 000 liber (cca 10 896 kg). Letounu byla přidělena americká registrace NC18119. Hmotnostní diagram vypracoval v závodě Santa Monica v Kalifornii dne 7.10.1937 Mel Huber a dne 11.10 1937 pak vystavil písemné přísežné prohlášení o shodě s technickými podmínkami amerického Department of Commerce zástupce šéfa Douglasu, F.W. Herman, a to za přítomnosti veřejného notáře v okresu Los Angeles H.H. Wetzela. Datum prodeje bylo uvedeno 12.10.1937 a od 20.10.1937 byl pak letoun již ve službách PAA GA na linkách v Jižní Americe. Dne 7.8.1947 letoun získaly Robinson Airlines a 7.2.1952 ve službách této společnosti došlo ke změně certifikátu letounu na motory verze G-102A, což umožnilo zvýšení vzletové hmotnosti na 25 200 liber (cca 11 441 kg). Z poznávací značky také zmizelo písmeno C, takže zněla N18119. V srpnu 1952 vznikla z Robinsonu společnost Mohawk Airlines Inc. se sídlem na Cornell University Airport v Ithace ve státě New York, která tento stroj spolu s dalšími DC-3 provozovala na linkách. Dne 10.3.1956 byl opět upraven certifikát a to na výkonnější motory G-202A při stejné vzletové hmotnosti a došlo i ke změně registrace na N403D.
Douglas DC-3A N143J – 17. ledna 1999 Praha – Ruzyně, foto Daniel Štuksa
Letoun byl ke dni 21.11.1960 renovován na náklady Marine Midland Trust Co. of Mohawk Halley (dříve First Bank Trust Co. of Utica) a v té době začaly lety se speciálními hosteskami na palubě. Až do poloviny roku 1962 byla provozována služba “Gas Light Service” v rámci konkurenčního boje mezi aerolinkami, létajícími do/z New Yorku. Tehdy totiž přicházely u jiných společností ke slovu proudové letouny, takže Mohawk získával cestující všemi prostředky. Interiéry Dakot byly nově provedeny ve viktoriánském stylu, což mělo zapadat do image “Služby plynových lamp” a dámy na palubě byly oděny doslova na způsob “Gay 90s”. Během letu se nabízelo zdarma pivo, sýr a preclíky spolu s dalšími nabídkami, které z pochopitelných důvodů zůstávaly v tajnosti. Co vše se tehdy v DC-3 “Gas Light Service” dělo, zůstává jen ve vzpomínkách přímých účastníků - faktem je, že lety, při nichž zejména byznysmeni cestovali na víkend k rodinám či po něm opět do práce, byly mezi určitou klientelou extrémně populární.
Přeměna Douglasu DC-3 N143J na OK-XDM ČSA - září 2003,
Praha Ruzyně, foto Daniel Vašut
Dne 4.9.1962 bylo 17 strojů DC-3 společnosti Mohawk nabídnuto k odprodeji a tři letouny z nich, konkrétně N403D, N409D a N410D byly ve dnech 8.10. až 1.11.1962 bankou Chase Manhattan prodány dalšímu vlastníku, Houston Aviation Products. Tam byla za rok změněna certifikace z linkového stroje na “standart” a “normal” podle FAR 91. Není známo, že by se stroj výrobního čísla 1995 a nynější poznávací značky N143J dále ve výše uvedených “službách” ještě uplatnil…
„Nová“ Dakota ČSA OK-XDM před hangárem – září 2003,
Praha Ruzyně, foto Martin Štěpánek
Registrace N403D byla později změněna na N143J, se kterou letoun také 19.6.1991 přiletěl po vybavení přídavnými nádržemi v trupu non-stop letem z New Foundlandu do Prahy Ruzyně. Novým vlastníkem se stalo Muzeum letectví a kosmonautiky v Praze Kbelích. Letoun DC-3 N143J byl za letu naposledy předveden veřejnosti v roce 1991 na Memorial Air Show v Roudnici nad Labem. Poté letoun již dál chátral na vojenském letišti Praha Kbely, kde na něm vykonal své zub času a vojáci základní služby, konající zde svoji vojenskou povinnost. Později byl letoun přemístěn do Prahy Ruzyně, kde již ve velmi špatném stavu nějaký čas postával opuštěn na větru a v dešti a později byl rozmontovaný uložen v hangáru E. V současné době mají ČSA tento letoun pronajatý od Muzea letectví a kosmonautiky snad jen za údržbu. Letoun byl smontován, dostal nový stříbrný kabát s modrými pruhy, registraci OK-XDM a byl vystaven na svém současném místě před budovou APC (sídle Českých aerolinií) v Praze Ruzyni.
Noční snímek Dakoty DC-3 OK-XDM ČSA, vystavené před sídlem ČSA – říjen 2003, Praha Ruzyně, foto Jiří Řechka
Závěrem lze snad jen říci, že je škoda, že nepodařilo letoun zachovat v letuschopném stavu, v jakém přiletěl v roce 1991 do Prahy, jak by si asi přála řada leteckých nadšenců. V současné době má letoun nový nátěr, který je udělán hlavně pro oko a interiér letounu zůstal již nekompletní. Vše je bohužel nepochybně otázkou peněz. Na druhou stranu je dobře, že letoun byl alespoň takto reprezentativně opraven.
Je škoda,že nemáme Dakotu letu schopnou. Jsem velký fanda DC-3,a dovedu si představit,opravená Dakota by byla schopna lítat za zajímavou cenu letenky a vlastně by si mohla na sebe vydělat.
Můžete mi prosím někdo objasnit co se děje v muzeu ve Kbelích? Pan Cvrkal se o DC3 zmiňuje, že "ve Kbelích bude její osud zcela jistě zpečetěn". Byl jsem tam sice v roce 1988, ale nic co létá, nebo létalo mi není lhostejné. Děkuji Vám.
Cestuji do sveho zamestnani prez Ruzyni pravidelne jednou za 5 tydnu.Protoze jsem stale na DC-3 "current" jako pilot - vzdy pri pohledu na Ruzynskou Krasavici-/at je jiz v jakemkoliv tech.stavu/ocenim ten skvely napad nekoho,kdo ji tam jiz jen posadil...Snad by se mohlo najit u CSA Maintenance Dept. par krychlovych centimetru plynneho dusiku,k doplneni tlumicu hlavniho podvozku?I tak diky za ten skvely pohled,ktery vzdy potesi oko aviatika! S.Z.
tomuto letadlu, tak i k C-47/DC-3 všeobecně. Samotná historie a některé postřehy z jejího "života" v ČR vyšly například v L+K v období let 1991 až 1993 a též i v některých dalších periodikách. Zprovoznění nějakého "oldtimeru" zde v ČR a jeho letové předvádění by určitě nebylo až tak jednoduché. Jak z finančního tak i z předpisového hlediska. Vím, o čem mluvím, neboť takové snahy už se zde, dokonce v době ne tak dávné, vyskytly. Všechny letecké příznivce a čtenáře "Planes" zdraví M. Cvrkal
Rád bych ještě reagoval na některé nepřesnosti uvedené v diskusních příspěvcích. První dvojčíslí v číselném značení letadel USAAF (později USAF) značí poslední dvě cifry fiskálního roku, v němž bylo dané letadlo objednáno. Není to rok dodání. Tuto DC-3 nezakoupily ČSA, ale tehdejší vedení Expozice letectví a kosmonautiky VHÚ v Praze-Kbelích, které tehdy šéfoval Vl. Remek. V rámci kompenzace byly do USA recipročně dodány vybrané letouny. Letadlo bylo do ČR dodáno s tím, že nebude nikdy použito k letovému předvádění. Jeho technický stav byl již v době dodání více než žalostný a mělo být již dříve zrušeno, avšak události se nakonec seběhly jinak... Do "vystavovatelné podoby" bylo uvedeno pouze díky obětavosti skupiny nadšenců z ČSA, která letadlo rozebrala a v rámci finančních možností poopravila do stávajícího stavu. V žádném případě tedy na Ruzyni nehnilo. Po ukončení zápůjčky bude DC-3 vrácena zpět do Kbel. Doufejme, že se termín vrácení podaří posunout co nejdále, neboť ve Kbelích bude její osud zcela jistě zpečetěn... Nehod a havárií DC-3 u ČSA bylo samozřejmě více, nejen ty vzpomínané (ještě například Ostrava, Košice, Londýn, atd.). O těchto letadlech vyšla řada publikací, jak k
Svěřit letedlo leteckému muzeu ve Kbelích znamenalo pro to něj "rozsudek smrti". Stačilo, když jsem viděl poslední IL-14FG,která taky přiletěla po vlasní ose do Kbel a měsíc na to už měla rozbitá okna. V kdejakém jiném muzeu patřící nadaci nebo soukromníkovi, by se o ni starali lépe.
Stačí se podívat na Lufthansu. Ta opatruje svoji "Tetičku JU" jako oko v hlavě. Je stále letuschopná a je to pro společnost vynikající reklama.
Díky Dane ,že jsi napsal o tomhle pěkném letadle dnes jsou DC-3 legendou oto více mě mrzí ,že se jí nepodařilo zachránit .
Byla by určitě ozdobou každého leteckého dne . ČSA má na tom asi největší vinu ,že to nechali dojít do těchto konců je to ostuda!!Hlavně ,že se obědnávají drahé reklamy v mediích a reklamních agentůr přitom létající DC 3 by byla pořádná reklama pro ČSA .ŠKODA
Rád bych reagoval na článek týkající se vystavené DC-3 OK-XDM. Nehod DC-3, resp. C-47 ČSA bylo samozřejmě více, než vzpomínaná jedna. Bohužel, ne všechny skončily dobře. Pokud se týká vystavované DC-3 "OK-XDM": byl jsem účastníkem jejího posledního letu ze Kbel do Roudnice/L. a zpět. Byl to vzhledem ke stavu letadla dost husarský kousek a bylo potřeba hodně času, aby se piloti (D.Carnavo a G. Saitto) k němu nechali přemluvit. Po dost dobrodružné cestě z USA do Prahy (byla popsána v r. 1991 v časopise L+K) už neměli chuť k jakémukoli letu (v té době letounu zbývaly pouhé tři hodiny provozuschopnosti). Letoun již v době dodání byl skutečně ve špatném technickém stavu a již předtím měl být zrušen, avšak když se naskytla možnost se jej za určitých podmínek zbavit a ještě za něj něco obdržet, tak proč ne...? Jinak - díky za článek, je super!
Moc krásný článek. :)
20 records
Copyright © 1999-2024 planes.cz | CMS
Mimochodem "opravdová" OK-XDM (sn 43-15073) je v současnosti vystavená v původních "invazních" barvách v muzeu bartie Mervill v Normandii...