Tento týden se do Prahy z Kuala Lumpur vrací dva naše Boeingy 737-800 registrací OK-TVC a OK-TVD. Počátek jejich pronájmu sahá do června 2005, kdy byl jejich provozovatel, Travel Service, vybrán jako vítěz poptávky na pronájem tří letadel malajskému dopravci na zimní sezónu 2005/6, léto 2006 a zimu 2006/7. Malaysia Airlines sháněla typ pro své linky do destinací, kam bezproblémově nedoletí vlastní Boeing 737-400 a další typ, který připadá v úvahu, Airbus 330, je zbytečně moc velký. Tato kritéria nejlépe splnily Boeingy 737-800. S optimalizací letového řádu vznikla nakonec poptávka pouze po dvou letadlech. Vybrány byly Boeingy 737-800 registrací OK-TVC (výrobní číslo 30278 z roku 2001) a OK-TVD (výrobní číslo 28595 z roku 1999). Oba stroje byly v říjnu 2005 opatřeny v Norwichi u firmy Sprayavia úplnými barvami a nápisy Malaysia Airlines. Nejdříve se v Praze objevil OK-TVC (14.10.), který před odletem do Malajsie stačil ještě v těchto barvách odlétat několik charterových letů pro Travel Service. Na dodávací let přes Muscat do Kuala Lumpur se pak vydal 24.10. večer. O den později dorazilo z Norwiche do Prahy také letadlo registrace OK-TVD, které následovalo svého předchůdce po stejné trase 28.10.2005.
![]() |
Foto: Václav Kudela (Praha) |
Služba v Malajsii začala pro obě letadla 30.10., kdy se vydala na první pravidelné linky pro Malaysia Airlines. OK-TVC vzlétlo na domácí lince MAS 1138 Kuala Lumpur - Penang , OK-TVD se uvedlo na lince MAS 7174 Kuala Lumpur – Chengdu (Čína). Jelikož se jednalo o ACMI leasing, Travel Service poskytl kromě letadel také piloty, vedoucí kabiny a vlastní personál pro údržbu letadel. Zbytek stevardek a stevardů pocházel od Malaysia Airlines, a byl nejprve proškolen na typ B737-800, který společnost dosud neprovozovala.
![]() |
Obě česká letadla před hangárem Malaysia Airlines v Kuala Lumpur, foto: Mirek Šedý |
Pronajatá letadla létala víceméně stále stejné linky. Na letovém programu byly v pondělí Ahmedabad (Indie), Langkawi (Malajsie), Hanoj (Vietnam); úterý Xian (Čína), Kalkata (Indie); středu Chengdu (Čína); čtvrtek Ahmedabad, Langkawi, Hanoj; pátek Xian, Kalkata, Langkawi, Hanoj; sobotu Ahmedabad, Chengdu a neděli Kalkata.
![]() |
Jedno z pronajatých letadel (OK-TVC) na čínském letišti Chengdu, foto: Michaela Zabdeřová |
Ke konci roku 2005 se změnilo ve společnosti Malaysia Airlines vedení. Jeho prvořadým úkolem se stalo vyvést společnost z červených čísel, kdy se ztráta pohybovala v přepočtu okolo 4,5 miliardy českých korun za půl roku. Došlo i k přezkoumání výhodnosti původního kontraktu s Travel Service a společnosti se dohodly na jeho změně. Ta obnášela s koncem zimního letového řádu 2005/6 ukončení pronájmu s možným obnovením opět v zimní sezóně 2006/7. Na zmíněných linkách budou nově létat (někdy jen prozatímně před jejich zrušením) Airbusy 330-200, v případě Hanoje a Langkawi bude nasazován Boeing 737-400. V poslední den platnosti zimního letového řádu (25.03.) se tak vydaly obě „osmistovky“ na linky Malaysia Airlines zatím naposledy. Jeden Boeing zamířil do Chengdu (OK-TVD), druhý do Ahmedabadu (OK-TVC). Poté následovala příprava na přelet domů, jejíž součástí bylo také odstranění znaků, vlajek a nápisů Malaysia Airlines v místním hangáru. Letadla se vydají s veškerým našim personálem poslední březnový den na cestu domů s mezipřistáním v Muscatu pouze v základním nátěru Malaysia Airlines – tedy s bílým vrškem a šedým spodkem trupu a červeným a modrým pruhem po délce. V létě budou tedy k vidění na linkách našeho charterového dopravce v jakémsi neurčitém zbarvení. Možná zakotví i u některé jiné zahraniční společnosti, protože pronájem letadel je jedním z předmětu podnikání Travel Service a na tomto trhu je jeho obchodní oddělení úspěšné. Ve stejný den se do Prahy bude vracet i Boeing 737-800 reg. OK-TVF, který létal od 25.02. pro Ryanair. Jeho vytíženost odpovídala využití vlastních letadel Ryanairu. Od půl sedmé do půlnoci zvládal denně při 25minutových průletech, které má Ryanair na většině letišť, linky z německého Hahnu do Gerony, Pisy, Säve (u Göteborgu) a Prestwicku. Dlouhodobě létá jedno letadlo (většinou OK-TVA) v pronájmu u Air Mediterranee z Francie do různých míst v Africe (např. Dakaru, Marakéše, Luxoru, Hurghady, Agadesu v Nigeru, Bamaka a Mopti v Mali nebo letiště Amilcar Cabral na kapverdském ostrově Sal). Připravuje se také nový pronájem, kdy má jeden Boeing 737 zamířit létat do Itálie pro Air One.
![]() |
Pronajaté letadlo společnosti Air Mediterranee na letišti Agades-Manu Dayak v Nigeru, foto: Filip Hejduk |
Malaysia Airlines oznámila mezitím další revitalizaci své činnosti. Za poslední tři měsíce provedla důkladnou analýzu ziskovosti svých mezinárodních linek a z toho vyvodila závěry v podobě omezení letů na některých linkách a přizpůsobení časů provozu pro lepší nabídku služeb tranzitním cestujícím. V následujících třech měsících se plánuje přerušení provozu na linkách z Kuala Lumpur do Ahmedabadu, Kalkaty, Xianu, Padangu (Indonésie), Vídně a Manchesteru. Sníží se také počet letů na linkách Kota Kinabalu – Šanghaj (3x místo 2x týdně s B737-400), Penang – Singapur (14x místo 7x týdně s B737-400) , Kuala Lumpur – Sandakan (4x místo 7x týdně s B737-400), Kuala Lumpur – Nagoya (4x místo 5x týdně s A330-200), Kuala Lumpur – Frankfurt (5x místo 7x týdně s B777-200) a Kuala Lumpur – Auckland (5x místo 7x týdně s B777-200). Vypouštět se bude i mezipřistání mezi Kuala Lumpur a japonskými městy v Kota Kinabalu následovně: nově přímé lety vykoná A330-200 do Tokya (v pátek) a B777-200 do Osaky (v pondělí). V opačném směru poletí nonstop B777-200 z Tokya do Kuala Lumpur ve středu. Čas bude upraven na některých linkách z malajského hlavního města do Bangkoku, Singapuru a Brisbane. Od provedených změn se očekává zvýšení počtu přepravených cestujících a úspora nákladů, které budou kompenzovat ztrátu vzniklou z omezení provozu a přinesou výnos v přepočtu našich 2 miliard korun.
No comments added.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | CMS