Travel Service pro Malaysia Airlines

Tento týden se do Prahy z Kuala Lumpur vrací dva naše Boeingy 737-800 registrací OK-TVC a OK-TVD. Počátek jejich pronájmu sahá do června 2005, kdy byl jejich provozovatel, Travel Service, vybrán jako vítěz poptávky na pronájem tří letadel malajskému dopravci na zimní sezónu 2005/6, léto 2006 a zimu 2006/7. Malaysia Airlines sháněla typ pro své linky do destinací, kam bezproblémově nedoletí vlastní Boeing 737-400 a další typ, který připadá v úvahu, Airbus 330, je zbytečně moc velký. Tato kritéria nejlépe splnily Boeingy 737-800. S optimalizací letového řádu vznikla nakonec poptávka pouze po dvou letadlech. Vybrány byly Boeingy 737-800 registrací OK-TVC (výrobní číslo 30278 z roku 2001) a OK-TVD (výrobní číslo 28595 z roku 1999). Oba stroje byly v říjnu 2005 opatřeny v Norwichi u firmy Sprayavia úplnými barvami a nápisy Malaysia Airlines. Nejdříve se v Praze objevil OK-TVC (14.10.), který před odletem do Malajsie stačil ještě v těchto barvách odlétat několik charterových letů pro Travel Service. Na dodávací let přes Muscat do Kuala Lumpur se pak vydal 24.10. večer. O den později dorazilo z Norwiche do Prahy také letadlo registrace OK-TVD, které následovalo svého předchůdce po stejné trase 28.10.2005.

Foto: Václav Kudela (Praha)

Služba v Malajsii začala pro obě letadla 30.10., kdy se vydala na první pravidelné linky pro Malaysia Airlines. OK-TVC vzlétlo na domácí lince MAS 1138 Kuala Lumpur - Penang , OK-TVD se uvedlo na lince MAS 7174 Kuala Lumpur – Chengdu (Čína). Jelikož se jednalo o ACMI leasing, Travel Service poskytl kromě letadel také piloty, vedoucí kabiny a vlastní personál pro údržbu letadel. Zbytek stevardek a stevardů pocházel od Malaysia Airlines, a byl nejprve proškolen na typ B737-800, který společnost dosud neprovozovala.

Obě česká letadla před hangárem Malaysia Airlines v Kuala Lumpur, foto: Mirek Šedý

Pronajatá letadla létala víceméně stále stejné linky. Na letovém programu byly v pondělí Ahmedabad (Indie), Langkawi (Malajsie), Hanoj (Vietnam); úterý Xian (Čína), Kalkata (Indie); středu Chengdu (Čína); čtvrtek Ahmedabad, Langkawi, Hanoj; pátek Xian, Kalkata, Langkawi, Hanoj; sobotu Ahmedabad, Chengdu a neděli Kalkata.

Jedno z pronajatých letadel (OK-TVC) na čínském letišti Chengdu, foto: Michaela Zabdeřová

Ke konci roku 2005 se změnilo ve společnosti Malaysia Airlines vedení. Jeho prvořadým úkolem se stalo vyvést společnost z červených čísel, kdy se ztráta pohybovala v přepočtu okolo 4,5 miliardy českých korun za půl roku. Došlo i k přezkoumání výhodnosti původního kontraktu s Travel Service a společnosti se dohodly na jeho změně. Ta obnášela s koncem zimního letového řádu 2005/6 ukončení pronájmu s možným obnovením opět v zimní sezóně 2006/7. Na zmíněných linkách budou nově létat (někdy jen prozatímně před jejich zrušením) Airbusy 330-200, v případě Hanoje a Langkawi bude nasazován Boeing 737-400. V poslední den platnosti zimního letového řádu (25.03.) se tak vydaly obě „osmistovky“ na linky Malaysia Airlines zatím naposledy. Jeden Boeing zamířil do Chengdu (OK-TVD), druhý do Ahmedabadu (OK-TVC). Poté následovala příprava na přelet domů, jejíž součástí bylo také odstranění znaků, vlajek a nápisů Malaysia Airlines v místním hangáru. Letadla se vydají s veškerým našim personálem poslední březnový den na cestu domů s mezipřistáním v Muscatu pouze v základním nátěru Malaysia Airlines – tedy s bílým vrškem a šedým spodkem trupu a červeným a modrým pruhem po délce. V létě budou tedy k vidění na linkách našeho charterového dopravce v jakémsi neurčitém zbarvení. Možná zakotví i u některé jiné zahraniční společnosti, protože pronájem letadel je jedním z předmětu podnikání Travel Service a na tomto trhu je jeho obchodní oddělení úspěšné. Ve stejný den se do Prahy bude vracet i Boeing 737-800 reg. OK-TVF, který létal od 25.02. pro Ryanair. Jeho vytíženost odpovídala využití vlastních letadel Ryanairu. Od půl sedmé do půlnoci zvládal denně při 25minutových průletech, které má Ryanair na většině letišť, linky z německého Hahnu do Gerony, Pisy, Säve (u Göteborgu) a Prestwicku. Dlouhodobě létá jedno letadlo (většinou OK-TVA) v pronájmu u Air Mediterranee z Francie do různých míst v Africe (např. Dakaru, Marakéše, Luxoru, Hurghady, Agadesu v Nigeru, Bamaka a Mopti v Mali nebo letiště Amilcar Cabral na kapverdském ostrově Sal). Připravuje se také nový pronájem, kdy má jeden Boeing 737 zamířit létat do Itálie pro Air One.

Pronajaté letadlo společnosti Air Mediterranee na letišti Agades-Manu Dayak v Nigeru, foto: Filip Hejduk

Malaysia Airlines oznámila mezitím další revitalizaci své činnosti. Za poslední tři měsíce provedla důkladnou analýzu ziskovosti svých mezinárodních linek a z toho vyvodila závěry v podobě omezení letů na některých linkách a přizpůsobení časů provozu pro lepší nabídku služeb tranzitním cestujícím. V následujících třech měsících se plánuje přerušení provozu na linkách z Kuala Lumpur do Ahmedabadu, Kalkaty, Xianu, Padangu (Indonésie), Vídně a Manchesteru. Sníží se také počet letů na linkách Kota Kinabalu – Šanghaj (3x místo 2x týdně s B737-400), Penang – Singapur (14x místo 7x týdně s B737-400) , Kuala Lumpur – Sandakan (4x místo 7x týdně s B737-400), Kuala Lumpur – Nagoya (4x místo 5x týdně s A330-200), Kuala Lumpur – Frankfurt (5x místo 7x týdně s B777-200) a Kuala Lumpur – Auckland (5x místo 7x týdně s B777-200). Vypouštět se bude i mezipřistání mezi Kuala Lumpur a japonskými městy v Kota Kinabalu následovně: nově přímé lety vykoná A330-200 do Tokya (v pátek) a B777-200 do Osaky (v pondělí). V opačném směru poletí nonstop B777-200 z Tokya do Kuala Lumpur ve středu. Čas bude upraven na některých linkách z malajského hlavního města do Bangkoku, Singapuru a Brisbane. Od provedených změn se očekává zvýšení počtu přepravených cestujících a úspora nákladů, které budou kompenzovat ztrátu vzniklou z omezení provozu a přinesou výnos v přepočtu našich 2 miliard korun.

Author: planes.cz



Related categories

Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details