Typ letadla: | L-21 Spartak |
Letiště: | Brno - Medlánky (LKCM) |
Společnost: | Aeroclub |
Registrace: | OK-6701 |
Autor: | Boris Medek |
Datum pořízení: | 1958 |
Počet hodnocení: | 0× |
Počet zobrazení: | 4566× |
Tato imatrikulace se v záznamech v rejsříku neuvádí, přesto kluzák existoval. Jeho braříčci OK-6702 a 03 byli vymazáni v roce 1979 (6703) a 1981 (6702). Dle sdělení z ÚCL by se mohl nacházet ve slovenském rejstříku (toť výzva k hledání pro slovenské kolegy). Fotka není datována, ale tip je na léto 1958.
Dle informací ing. Karla Dlouhého duchovního otce L21 Spartak, se kterým jsem pracoval ve vývoji Aero Vodochody, byly vyrobeny pouze čtyři kusy větroně. Jeden kus bez vybavení byl použit na pevnostní zkoušky (lámačka ve VZLU), jeden kus byl darován Stalinovi (totéž bylo i u Démanta- také jeden kus darován Stalinovi) a dva pak dolétaly v aeroklubech u nás. V současnosti je jeden kus zavěšen v hale leteckého muzea Kbely, druhý se s poškozenými ocasními plochami a zadní částí trupu z depozita muzea se nyní renovuje v Aeroklubu Slaný. Kompletní sadu originálů včetně rozpisek jsem zachránil před spálením v kotelně v Aeru. Většina originálů mám i zdigitalizovanou. Je připravována stavba repliky s upravenou profiláží.
Mimochodem ono to dělení rejstříků mělo zpravidla v daném období svoje regule. V letech o kterých se mluví tady měly slovenské kusy poslední číslici lichou a české sudou. Proto třeba VSO-10 mají v dané řadě po určitém počtu kusů jen sudé imatrikulace, protože počtové nároky českých aeroklubů byly vyšší.
Blaník OK-6701 je ročník 1976 a i on mimochodem není v českém rejstříku, ale ve slovenském.
cislovani vetronu - dneska uz to spousta lidi nevi, ale driv bylo prvni cislo znacky striktne posledni cislice z letopoctu a celkove se znacky pridelovali postupne a dle danych pravidel. Blanik OK-9821 byl z roku 1959. 6701 bude bud 1966 nebo 1976, 1986 uz byt nemuzu, to uz se Blanici nevyrabeli. Dalsi komplikaci je, ze nekdy v druhe polovine 60.let (patrne) se ceskoslovensky rejstrik rozdelil na cesky a slovensky, ktere pridelovali svoje rady cisel/znacek. Proto mame dodnes podstatne vice eroplanu ktere konci OK-__A a vetronu s nizkym poslednim cislem. O znackach na prani jako jako dneska (OK-SEX, OK-VUL, OK-PES) se nikomu ani nemohlo zdat.
Boris Medek: ...no ono mi to nedalo také a ten rejstřík prošel a našel tu pauzu mezi 26.6.57 6203 a 24.5.58 a 6702 (stejně jako vy) a pak v té knize našel jen tuto informaci....a napsal jsem to proto, že nejen, že je podivné, že číslo 6701 u Spartaka chybí, ale, že bylo přiděleno Blaníku ...přesně kdy, který den a rok jsem tedy nehledal, ale ještě jako OK a po rozdělení státu tedy OM....
St.Guenther: Nepochybuji o těchto informacích, ale pořád platí, že se vůbec nenachází v rejstříku. Pokud létal, tak by měl být zapsán. Ale kde?
Nádherný větroň....
a co se týče Slovenska, tam létá OM-6701 v.č.026817 u SNA gen. M. R. Štefánika/Aeroklub Nové Zámky, ale jedná se o L-13 Blaník ...
Podotek: dle publikace L.Vejvoda, J.Plachý: Větroně v Československu a ČR po roce 1945 L-12 OK-6701 byl první prototyp (podvozek vyroben v SČS Praha - Vysočany, ale ostatní výroba a celková montáž ve VD ÚV Svazarmu Brno-Medlánky) který byl zalétán v roce 1957 (poprvé vzlétl v srpnu) a v létě v roce 1958 se s ním pan Jaroslav Kumpošt účastnil plachtařského mistrovství v Polsku (10.místo). Ok-6701 byl podle této publikace zrušen ve druhé polovině 60.let ve Vrchlabí.
Celkem 11 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Malé upřesnění - napsal jsem v předchozím příspěvku " dar Stalinovy", k tomu dodávám :Vím , že Stalin v této době byl již po smrti , ale dary tzv. " sovětskému lidu nebo svazu " byly tak mnohdy označovány. Co se týče Spartaka byl mezi lidmi - techniky kolem jeho vývoje tento výrok velice používán.