Typ letadla: | L610 |
Letiště: | Hradec Králové (LKHK) |
Společnost: | Czech Air Force (CEF) |
Registrace: | 0005 |
Autor: | Milan Cibulka |
Datum pořízení: | 07/1993 |
Počet hodnocení: | 0× |
Počet zobrazení: | 3415× |
CIAF 1993
nekdy v polovine 90. let jsem jel salino z Krpole na hlavak v Brne a vedle me stal Ing. Mertl - sefkonstrukter L-610, tehdy jiz duchodce predavajici sve znalosti studentum VUT. Jako pravidelny navstevnik jeho vybornych prednasek jsem se chtel pochvalit myslenkou, ze kdyby se tehdy byla udelala ta 4-motorova verze jako prvni, tak ze by se povedlo odladit drak rychle a uz byl to dneska /tehdy/ litalo. Pan Mertl se podival z okna, chvilku se zamyslel a rikal "ne, ani ne..."
to blm: A jaké měla největší problémy? Jakou měl životnost a spolehlivost? Šikovní lidé v našem leteckém průmyslu byli a jsou, bohužel bez podpory a promyšlené strategie projektů to v tak komplikovaném oboru nejde. Ono na celém poválečném leteckém průmyslu v Československu je vidět postupný zhoubný vliv komunismu.
oprava-první start éra prosinec 1988
milhaus+Michalové - no ona M602 opravdu nebyla dotažena a asi by došlo k řešení jako u L410/nejdřív zástavba konkurenčního/ ,ale také je další otázka ,zda opravdu byl M602 spočítán dobře /pumpáže/,a zda by se ho podařilo dotáhnout..
Rozhodně vývoj motoru měl zpoždění..zhruba asi jaro 1985 začla první montáž jen samotného prototypu generátoru 602 +zkušebna/ první start éra prosinec 1998/ ..a některé věci na motoru se nepodařilo doladit ani v době pořízení této fotky.
A samozřejmě tlaky politické /GE/ tam byly taky-prostě projekt přišel pozdě a v nevhodnou dobu..Nerad bych dál polemizoval co by kdyby,ale aspoň jsem se svezl a občas vytáhl vercajk na této záležitosti..každopádně větší letadlo asi v republice už nevyrobíme.Ale kdo se v tom pohybuje/-val/,věřím,že mi dá za pravdu,že človíčci v našem leteckém průmyslu byli / a snad ještě jsou/ šikovní..
No, nevím chlapci, asi máte pravdu..
Jste rádi? :D
Zase mi věšeli bulíky na nos..
to jiný Michal: to máš pravdu, ono vlastně nejpodobnějším letadlem té doby byla španělská CASA 235, ostatně i se stejnými motory. Ta v civilním provozu moc díru do světa neudělala, ale aspoň ji zachránili vojenské objednávky a dokonce se vyrábí dodnes, byť šnečím tempem.
to Michal: zajímavý a poučný článek www.l410.cz/wp/l610/hist
ten M602 byl schválen jenom pro zkušební provoz, neměl oficiální certifikaci. Zvětšenina M601 to opravdu není má jinou konfiguraci, podobnou jako motory řady PW100, dvojhřídelový generátor plynů se dvěma radiálními stupni kompresorů.
Btw, tohle letadlo jsem viděl létat každé pondělí a pátek z Čáslavi(kde jsme vojákoval)do Ostravy a dneska bych se nejradši nakopal, že jsem se na opušťák radši nešel proletět a zapařít do OSR, než jet domu:-(
to Michal - L610 nebyla "schvalena" nikdy, ani s M-602 ani s GE
Krom toho, tak se tady můžeš podívat na odkaz, který by tě přesvědčit svým popiskem mohl...
8.3.1990 zalétán
od června 1993 létal u armády ve Kbelích
www.planes.cz/cs/photo/1174334/l610-0005-preserved-kunovice-uhe-lkku/
Celkem 17 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
milhaus-no životnost už ani nepamatuji,motory snad 200- 500hodin?Jestli vůbec.To by Vám možná řekl pamětník z konstrukce Waltrovky /dnes GE Letňany/
Fakt už nevím.Samozřejmě máte pravdu-nevím,zda ji zničila nepodpora toho kterého režimu.Domnívám se,že ty hurá devadesátá léta nastupujícího kapitalismu tomu taky uškodila nejvíc,navíc rozpad trhu SSSR,politické tlaky ..
A kolik v té době odešlo z letectví dlouholetých machrů možná ani nemáte představu.
Pokud by vše začlo o pět let dříve,mohlo to být možná jinde.
Ale rozhodně vyvíjet vše od nuly /drak,motor,agregáty,atd../není taky ideální.
Jednu chvíli po tom chtělo ještě celý projekt údajně koupit Rusko..ne už je to celé uzvřená kapitola.