Typ letadla: | TU155 |
Letiště: | Ramenskoje (Žukovskij) (ZIA/UUBW) |
Společnost: | Gromov Flight Research Institute |
Registrace: | CCCP-85035 |
Autor: | Lukáš Hrdina |
Datum pořízení: | 08/2012 |
Počet hodnocení: | 0× |
Počet zobrazení: | 3722× |
Letoun s označením Tu-155 sloužil ke zkouškám pohonu alternativními palivy. Vyroben byl v roce 1972 jako Tu-154B. Pravý motor původního typu NK-8-2 byl nahrazen modifikací NK-88. Zkapalněný plyn, nejprve vodík, později zemní plyn, byl uložen v kryostatu umístěném v zádi letounu. Nádrž zabírá čtvrtinu délky trupu, o čemž svědčí zaslepená okna za druhým nouzovým východem. Zásoba plynu vystačila na 1,5 hodiny provozu motoru. Na vrcholu SOP se nachází výpusť palivového systému. První let na vodík vykonal 15. dubna 1988. Letoun dolétal v roce 1993.
Zaujímavé, že brali plyn zo Šale. Spomínam si totiž, že sa v prípade zaradenia Tu-155 do prevádzky s Bratislavou rátalo ako s miestom na dotankovanie pri letoch medzi CCCP a západnou Európou práve z dôvodu bezprostrednej blízkosti Slovnaftu.
Sériové stroje mali mať nádrže mimo trupu. Ak si dobre pamätám, tak na vrchnej strane krídel.
Doplním informáciu: V roku 1988 pristál na bratislavskom letisku pri ceste na aerosalón do Paríža. Ako palivo bol použitý skvapalnený zemný plyn (LNG) z Dusla n.p. Šaľa.
Možno niektorí pamätníci vedia viac, lebo udalosť podrobne zaznamenala vtedajšia socialistická tlač ako dôkaz vyspelosti sovietskej leteckej techniky.
Ono těch projektů na pohon tekutým vodíkem bylo víc - třeba TU-130/136 ve spolupráci s Dornierem,ale jen TU-155 létal
...teda, super zajímavost!
Létal jako dopravní v provozu, nebo byl jen pokusný? Napadá mně vtip, kdyby byla nádrž v celém trupu, asi by létal o dvě tři hodiny víc :-))
ale samozřejmě chápu, hledat a zkoušet se musí...dík za zajímavou fotku a text
Celkem 6 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
arteye: Po celou dobu patřil Tupolevovi, takže předpokládám, že sloužil jako pokusný již před přestavbou a cestující nevozil. V čísle 1/1989 časopisu Technika moloděži je článek o Tu-155 s obrázkem řezu a podle něj většinu místa zabírala měřící aparatura.