Typ letadla: | TU104A |
Letiště: | Praha - Ruzyně (PRG/LKPR) |
Společnost: | Czechoslovak Airlines ČSA (CSA/OK) |
Registrace: | OK-LDC |
Autor: | Míla Daniel |
Datum pořízení: | 05/1958 |
Počet hodnocení: | 0× |
Počet zobrazení: | 7318× |
Dnes (17.04.2008) je tomu 50 let, co byla zahájena první poválečná světová výstava v Bruselu EXPO 58. Při této příležitosti zahájily ČSA provoz na lince Praha - Brusel proudovými letadly Tu-104A. Snímek zachycuje přílet z Bruselu při přiblížení na RWY 22.
Štěstí bylo unavené, sedlo si na mně a poctilo mne, řadového pracovníka, poukazem na letecký zájezd na EXPO 58. Po 10 letech totální uzávěry cestování první cesta ven, a to hned na Západ a navíc tůčkem, tuším, že to bylo OK-LDA. Jako letecký fanda jsem let prožíval jak se patří, nevím už ani, zda a co bylo k jídlu, cestou jsem zpovídal palubního mechanika a využival svobody fotit mraky pod námi. Let trval hodinu. EXPO nám tehdy přineslo první cenu, náš pavilon byl báječný. Jen ČEDOK nám k jídlu v naší restauraci dopřál čistou vodu, ale pan ředitel se slitoval a zařídil nám každému půllitr plzně. V americkém pavilonu byla k vidění barevná televize a počítač, v ruském první družice. Na každém kroku člověk slyšel pochopitelně Colonela Bogeyho. Všechno bylo pro nás dost velký šok. Ani při startu z Bruselu nechyběli diváci. Neuvěřitelné, že v květnu to bude už 50 let.
2Honza:Kolem roku 1958 už začaly "tát ledy", třebaže v různých periodách a oblastech. Nezapomínejme, že Expo 58 byla na tehdejší dobu obrovská akce a letadla v té době měla malou kapacitu. Kdo tedy mohl letět přes PRG, ten si dal záležet, aby se svezl do BRU tůčkem. V Tu-104A ČSA byla kuchyňka (kromě skutečně velkého palubního bufetu), kde kuchaři připravovali čerstvá jídla!!! Tůčko ČSA bylo tehdy pro papíky takovým hitem jako později Concorde. ČSA provozovaly Tu-104A v provedení 16 F/C + 54 Y/C, později 16 F/C + 60 Y/C. Kromě letů do BRU a SVO, začala tůčka létat do Káhiry a pak ČSA díky tůčku roztáhly křídla do světa - na Dálný východ. Na lince PRG -SVO -PRG se podávaly smažené řízky s bramborovým salátem, na zpáteční cestě byly na platech misky s červeným a černým kaviárem. (Kaviár jsme jedli lžící na polévku, tolik ho bylo.) Později se tůčka o tratě dělily s novými IL-18 a Tu-124. Ke konci služby létaly stočtyřky občas i domácí tratě (OSR, BTS), do KSC létala stodvacetčtyřka - "koloběžka".To už Tu-104A vozilo 20 PAX v přední kabině a 60 PAX v zadním salonu. Podávala se předem připravená jídla. Třída byla jednotná Y/C, ovšem místa na nohy bylo více než dnes. Tůčka byla oblíbená a létala natřískaná až po střechu. Předností byla rychlost, pohodlí, ticho za letu a spolehlivost.
Jen pro zajímavost, členové vlády a ÚV KSČ využívali služeb Letky ministerstva vnitra (Avia 14, IL-18, později IL-62, 62M, Tu-134A, Tu-154M) s imatrikulací OK - Bxx.
Excelentní fotografie pana m i s t r a !
luxus
tak to je nádhera....
Tak restauraci se podařilo opravit, ale na jídlo už se tam člověk nevypraví - sídlí tam jedna reklamka: www.eurorscg.cz > About Us > Expo 58.
A při tom si pohvizovali tehdy nejoblíbenější šlágr Colonel Bogey nazývaný též Kwai River Marsh a doma se z rozhlasu dozvídali, jak návštěvníci výstavy stojí frontu před čs. pavilonem na Laternu magiku. Tehdejší Československo zaznamenalo významný úspěch ze kterého nic nezbylo. Pavilon Expa shořel a restauraci zprivatizovali bezdomovci.
Petr: :-) ..... kdo tim ale do bruselu jako lital?....to byla jen linka po dobu trvani expa nebo to vydrzelo dele?...dyt to muselo litat prazdny krom clenu uv ksc.
Petr Minařík: Já myslím že spotteři byli, ale ještě nevěděli že jsou spotteři. :-)
Celkem 11 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
mirek: Jsem rád, že se ozval pamětník letu na Expo 58. Pomineme-li pokrok v zástavbě proudových motorů, je zajímavé připomenout výšku, do které museli cestující při nástupu do Tu-104A ve srovnání s ostatními typy letadel ČSA vystoupit než se mohli protáhnout malými, nízkými dveřmi do trupu letadla. Kdo se před tůčkem nepoklonil, ten se za trest praštil do palice. :-)