Letiště Leoše Janáčka Ostrava se nachází na souřadnicích 49°41'43.85"N, 18°7'15.28"E, poštovní adresa je Mošnov, č.p. 401, 742 51.
Letiště je dostupné po dálnici D1 (exit 336, Studénka), ve směru od Příbora po silnici R58 a ve směru od Českého Těšína po silnici E462.
Pozice | Název | Světlo v zádech | Co se zde dá vyfotit | Objektiv | Poznámka | |
1a |
Malé letadlo | 05:00 - 09:00 16:00 - 20:00 |
- trenažér Saab 340 (OK-CCF) - statické ukázky Dnů NATO - činnost vyhlídkových vrtulníků při Dnech NATO - přistání na 22 - odlety z 04 |
18 - 600 | - schůdky o 3+ stupních nutností - riziko tetelení vzduchu při focení na delší vzdálenosti - zákaz vjezdu/parkování při Dnech NATO |
|
1b | Velké letadlo | 07:00 - 20:00 | - trenažér B737-300 (OM-ASE) - přistání na 22 - odlety z 04 - činnost na výstavišti (Dny NATO, cvičení) - činnost na pojezdové G (Dny NATO, cvičení) |
18 - 600 | - schůdky o 3+ stupních nutností - riziko tetelení vzduchu při focení na delší vzdálenosti - zákaz vjezdu/parkování při Dnech NATO |
|
2 | Práh dráhy 22 |
05:00 - 09:00 |
- vyčkávání na A/B k odletu z 22 - přistání a dosed na 22 - otočení na dráze k odletu z 22 - odlety z 04 - činnost na pojezdové G (Dny NATO) |
18 - 600 | - schůdky o 3+ stupních nutností - riziko tetelení vzduchu při focení na delší vzdálenosti - zákaz vjezdu/parkování při Dnech NATO |
|
3 | Myslivecký posed | 05:00 - 07:00 15:00 - noc |
- vyčkávání na A/B k odletu z 22 s panoramaty letiště - přistání a dosedy na 22 včetně panoramat Beskyd - náklony při odpoledním přistání přes Petřvald nebo Petřvaldík - otočení na dráze k odletu z 22 - odlety z 04 - odklony při odletu z 04 - průlety a přelety nad 04/22 |
18 - 600 | - u náklonů záleží na rozhodnutí posádky/ŘLP, není pravidlem - schůdky o 3+ stupních nutností - riziko tetelení vzduchu při focení na delší vzdálenosti - zákaz vjezdu/parkování při Dnech NATO |
|
4 | Osa dráhy 22 | 06:00 - 15:00 | - vyčkávání na A k odletu z 22 - přistání a dosedy na 22 - náklony při odpoledním přistání přes Petřvald nebo Petřvaldík - otočení na dráze k odletu z 22 - odlety z 04 - odklony při odletu z 04 - průlety a přelety nad 04/22 |
18 - 600 | - u náklonů záleží na rozhodnutí posádky/ŘLP, není pravidlem - schůdky o 3+ stupních doporučeny - riziko tetelení vzduchu při focení na delší vzdálenosti - zákaz vjezdu/parkování při Dnech NATO |
|
5a | Skládka | 05:00 - 08:00 09:00 - 11:00 |
- přistání a dosedy na 22 - čelní pohledy při pojezdu po F - otočení na dráze k odletu z 22 - vyčkávání na A k odletu z 22 - odlety z 04 - průlety a přelety nad F nebo nad 04/22 |
18 - 600 | - schůdky o 3+ stupních nutností - riziko tetelení vzduchu při focení na delší vzdálenosti |
|
5b | Křížení F/A | 05:00 - 13:00 | - dočasně odstavená letadla na F - přistání a dosedy na 22 - pojezdy po F přes A k odletu z 22 - otočení na dráze k odletu z 22 - odlety z 04 - průlety a přelety nad 04/22 |
18 - 600 | - schůdky o 3+ stupních nutností - riziko tetelení vzduchu při focení na delší vzdálenosti |
|
6a | Plocha u lakovny | 08:00 - 15:00 | - přistání a dosedy na 22 - pojezdy po F přes A k odletu z 22 - otočení na dráze k odletu z 22 - odlety z 04 - průlety nad 04/22 - dočasně odstavená letadla na F - činnost v servisní zóně |
18 - 600 | - dočasně odstavená letadla mohou omezovat výhled - schůdky o 3+ stupních nutností - riziko tetelení vzduchu při focení na delší vzdálenosti |
|
6b | IAC lakovna | 09:00 - 15:00 | - činnost v servisní zóně - přistání a dosedy na 22 - odlety z 04 - průlety nad F nebo 04/22 - možnost nočního focení |
18 - 600 | - dočasně odstavená letadla mohou omezovat výhled - schůdky o 3+ stupních nutností - riziko tetelení vzduchu při focení na delší vzdálenosti |
|
7 | Brána 21 | 09:00 - 12:00, 15:00 - noc |
- činnost v servisní zóně - přistání a dosedy na 22 - pojezdy po F/A k odletu z 22 - odlety z 04 - průlety a přelety nad F nebo 04/22 - možnost nočního focení |
18 - 600 | - odstavená letadla a/nebo lešení mohou omezovat výhled - schůdky o 3+ stupních doporučeny - riziko tetelení vzduchu při focení na delší vzdálenosti |
|
8 | Job Air Technik | 07:00 - 14:00 | - činnost General Aviation (Elmontex Air, Queen Air, Let´s Fly, ostatní) - činnost v servisní zóně - přistání na 22 - dosedy na 22 - dlouhé starty z 04 - vyklízení z 04 přes B - průlety nad 04/22 a nad F - pojíždění po F přes B nebo A na 22 - nácviky na Dny NATO |
18 - 600 | tento bod již po dostavbě hangáru není použitelný | |
9 | Elmontex Air (terasa + plot) | nonstop | - činnost General Aviation (Elmontex Air, Queen Air, Let´s Fly, ostatní) - činnost v servisní zóně - dočasně zaparkovaná letadla během Dnů NATO - přistání a dosedy na 22 - vyklízení z 04 přes B/F - pojíždění po F/B a F/A k odletu z 22 - odlety z 04 - průlety a přelety nad F nebo 04/22 - možnost nočního focení |
18 - 600 | - zaparkovaná letadla před hangáry Elmontex Air mohou omezovat výhled od plotu - schůdky o 3+ stupních doporučeny (při focení u plotu) - riziko tetelení vzduchu při focení na delší vzdálenosti |
|
10 | Queen Air | 09:00 - noc | - činnost General Aviation (Elmontex Air, Queen Air, Let´s Fly, ostatní) - přetahy z centrální odbavovací plochy do servisní zóny a naopak - přistání a dosedy na 22 - tankování malých sportovních letadel u tankovacího stojanu - vyklízení z 04 přes B/F - pojíždění po F/B a F/A k odletu z 22 - odlety z 04 - průlety a přelety nad F nebo 04/22 - letové ukázky a nácviky na Dny NATO - možnost nočního focení |
18 - 600 | - odstavená letadla mohou omezovat výhled - schůdky o 3+ stupních doporučeny - riziko tetelení vzduchu při focení na delší vzdálenosti |
|
11 | Vyhlídková terasa letiště | nonstop | - činnost na centrální odbavovací ploše - dobržďování po přistání na 22 - dosedy na 22 - vyklízení z 22/04 přes C/F - pojíždění po F všemi směry - odlety z 04 - průlety a přelety nad F nebo 04/22 - letové ukázky a nácviky na Dny NATO - možnost nočního focení |
18 - 600 | - odstavená odbavovací technika může omezovat výhled - vstup na terasu může být dočasně uzavřen (záleží na okolnostech) - schůdky o 3+ stupních doporučeny - riziko tetelení vzduchu při focení na delší vzdálenosti |
|
12 | Terminál ČD | nonstop | - činnost na centrální odbavovací ploše - dobržďování po přistání na 22 - vyklízení z 22/04 přes C/F - pojíždění po F všemi směry - odlety z 04/22 - průlety a přelety nad F nebo 04/22 - letové ukázky a nácviky na Dny NATO - možnost nočního focení |
55 - 600 | - schůdky o 3+ stupních doporučeny - riziko tetelení vzduchu při focení na delší vzdálenosti - přístup k plotu kříží kolejiště - doporučujeme maximální opatrnost |
|
13 | Nová řídící věž (parkoviště) | nonstop | - činnost na centrální odbavovací ploše - odlety z 04/22 (ve vzduchu) - možnost nočního focení |
55 - 600 | - schůdky o 3+ stupních doporučeny - riziko tetelení vzduchu při focení na delší vzdálenosti - otevřený pozemek ŘLP a hasičů střežen kamerovým systémem - v případě nelegálního vstupu k plotu u pojezdové F počítejte s návštěvou ochranky letiště - v případě zájmu o focení u plotu je potřeba povolení ŘLP - v době konání Dnů NATO hlídaný zákaz vstupu na pozemek |
|
14 | Pojezdová F (brány 3 a 4) | 06:00 - 15:00 | - dobržďování po příletu na 04/22 - vyklízení z 04/22 po C/F - pojíždění k odletu po F/D a F/E z 04 - odlety z 04/22 - průlety nad F nebo 04/22 |
18 - 600 | - schůdky o 3+ stupních doporučeny - riziko tetelení vzduchu při focení na delší vzdálenosti - zákaz parkování na přerušené panelové silnici - při nepozornosti během pěšího přecházení kolejiště hrozí srážka s vlakem! - bezpečnější parkování na krajnici příjezdové cesty od starého hangáru (souběžná s příjezdovou silnicí Generála Fajtla od Sedlnic k letištnímu terminálu) |
|
15 | Domek ŘLP | 05:00 - 14:00 | - přistání a dosed na 04 - vyklízení z 22 po D/F - pojíždění po F/D a F/E k odletu z 04 - odlety z 22 - průlety nad pojezdovou F nebo 04/22 - odbavení nákladních letadel před velkým nákladním "stanem" - letová stojánka a stojánka podpůrných strojů při Dnech NATO - odstavené Saaby S340 - možnost nočního focení |
18 - 600 | - schůdky o 3+ stupních nutností - riziko tetelení vzduchu při focení na delší vzdálenosti - zaparkované tankovací cisterny mohou omezovat výhled |
|
16a | Vrátnice | 08:00 - 15:00 | - přistání a dosed na 04 - vyklízení z 22 po D/F - pojíždění po F/D a F/E k odletu z 04 - odstavené Saaby S340 - možnost nočního focení |
18 - 600 | - schůdky o 3+ stupních nutností - riziko tetelení vzduchu při focení na delší vzdálenosti - zaparkované tankovací cisterny mohou omezovat výhled - nově vybudovaný menší nákladní "stan" omezuje výhled |
|
16b | Starý hangár | 10:00 - 13:00 | - odstavené Saaby S340 - přílety na 04 - dosedy na 04 - vyklízení z 22 po D/F - pojezdy po F/D a F/E k odletu z 04 - odlety z 22 |
10 - 55 | - schůdky o 3+ stupních nutností - riziko tetelení vzduchu při focení na delší vzdálenosti - v případě odstavených Saabů S340 omezený výhled |
|
17 | Cargo terminál (u DHL) | 08:00 - 15:00 | - činnost u cargo terminálu - letová stojánka Dnů NATO - přílety a dosedy na 04 - pojezdy po F/E k odletu z 04 (pouze o víkendech) - odlety z 22 - možnost nočního focení |
18 - 600 | - schůdky o 3+ stupních nutností - riziko tetelení vzduchu při focení na delší vzdálenosti |
|
18a | Křížení F/E | 13:00 - noc | - činnost u cargo terminálu - letová stojánka Dnů NATO - přílety a dosedy na 04 - vyklízení z 22 po E/F a ke cargo terminálu - pojezdy po F/E k odletu z 04 - čelní pohledy - otočení na dráze k odletu z 04 - odlety z 22 - možnost nočního focení |
18-400 | - schůdky o 3+ stupních doporučeny - riziko tetelení vzduchu při focení na delší vzdálenosti |
|
18b | Trafostanice | nonstop | - činnost u cargo terminálu - letová stojánka Dnů NATO - přílety na 04 - dosedy na 04 - vyklízení z 22 po E/F a ke cargo terminálu - pojezdy po F/E k odletu z 04 - vyčkávání na E k odletu z 04 - čelní pohledy - otočení na dráze k odletu z 04 - odlety z 22 - možnost nočního focení |
18 - 400 | - 2-3 díry v plotě pro spottery - schůdky o 3+ stupních doporučeny - riziko tetelení vzduchu při focení na delší vzdálenosti |
|
19a | Práh dráhy 04 | 15:00 - noc | - činnost u cargo terminálu - letová stojánka Dnů NATO - přílety a dosedy na 04 - vyklízení z 22 po E/F a ke cargo terminálu - pojezdy po F/E k odletu z 04 - čelní pohledy - otočení na dráze k odletu z 04 - odlety z 22 - možnost nočního focení |
18 - 600 | - 2-3 díry v plotě pro spottery - schůdky o 3+ stupních doporučeny - riziko tetelení vzduchu při focení na delší vzdálenosti |
|
19b | Kopec | 14:00 - noc | - činnost u cargo terminálu - letová stojánka Dnů NATO - přílety a dosedy na 04 - pojezdy po F/E k odletu z 04 - čelní pohledy - otočení na dráze k odletu z 04 - odlety z 22 - možnost nočního focení |
18 - 600 | - schůdky o 3+ stupních doporučeny - riziko tetelení vzduchu při focení na delší vzdálenosti |
|
20 | Albrechtičky | 13:00 - noc | - přílety a dosedy na 04 - dobržďování na 04/22 - vyklízení z 22 po C/F - pojezdy po F/D a F/E k odletu z 04 - odlety z 04/22 - průlety nad 04/22 - letové ukázky a nácviky při Dnech NATO |
18 - 600 | - schůdky o 3+ stupních nutností - riziko tetelení vzduchu při focení na delší vzdálenosti |
|
21 | Malý radar (VOR/DME) | 13:00 - noc | - přílety a dosedy na 04/22 - dobržďování na 04/22 - vyklízení z 22/04 po C/F - pojezdy po F/C, F/D a F/E k odletu z 04 - odlety z 22/04 - průlety nad 04/22 - letové ukázky a nácviky při Dnech NATO |
18 - 600 | - schůdky o 3+ stupních nutností - riziko tetelení vzduchu při focení na delší vzdálenosti |
|
22 | Velký radar | 13:00 - noc | - přílety a dosedy na 22 - dobržďování na 22 - vyklízení z 22/04 po C/F - pojezdy po F/C, F/D a F/E k odletu z 04 - odlety z 22/04 - průlety nad 22/04 - letové ukázky a nácviky při Dnech NATO |
55 - 400 | - schůdky o 3+ stupních nutností - riziko tetelení vzduchu při focení na delší vzdálenosti |
|
Vzdálenější pozice od letiště | ||||||
X1 | Petřvaldík - hřiště | 13:00 - noc | - přistání na 22 včetně panoramat Beskyd - náklony při odpoledním přistání přes Petřvald nebo Petřvaldík - odklony při odletu z 04 přes Petřvaldík - průlety a přelety nad 04/22 |
55-600 | - u náklonů záleží na rozhodnutí posádky/ŘLP, není pravidlem - riziko tetelení vzduchu při focení na delší vzdálenosti - zákaz vjezdu/parkování při Dnech NATO (pokud okolnosti nedovolí jinak) |
|
X2 | Petřvald - Statek (2 Trafostanice) | 08:00 - 14:00 | - přistání na 22 - náklony při odpoledním přistání přes Petřvald nebo Petřvaldík - odklony při odletu z 04 přes Petřvald - průlety a přelety nad 04/22 |
55-600 | - u náklonů záleží na rozhodnutí posádky/ŘLP, není pravidlem - riziko tetelení vzduchu při focení na delší vzdálenosti - zákaz vjezdu/parkování při Dnech NATO (pokud okolnosti nedovolí jinak) |
Shrnutí a doporučení
Oblast všeobecného letectví a servisní zóna
- zahrnuje budovy a hangáry Let´s Fly, Queen Air, Elmontex Air, oba obří hangáry Job Air Technik a IAC lakovnu
- otevřené pozemky střežené ochrankou a kamerovými systémy - parkujte a chovejte se jako lidi
- vysoká pravděpodobnost uzavření úseku mezi pojezdovými drahami F/A a F/B pro ostatní letadla kvůli množství zaparkovaných letadel v servisní zóně
- v případě užívání dráhy 22 velmi variabilní pojíždění letounů k jejich odletu - doporučujeme poslouchat komunikaci mezi piloty a ŘLP
Fotopozice
- jednotlivé body, stejně jako jejich názvy, jsou pouze orientační
- většina z nich se nachází na polích, u lesa nebo na louce - po trvalých deštích je nutností obout si gumové holínky kvůli množství bláta a vody
- slabá údržba vnějších zelených ploch (ca. 2x za letní sezónu) - vzrostlý plevel podél plotu
- od jara do podzimu zemědělská činnost na polních fotopozicích (1a-5a, 19a-22, X2) - parkujte a chovejte se jako lidi
- stavební činnost na polích kolem cargo terminálu (17, 18a, 18b) - doporučujeme zvýšenou opatrnost
Doba focení
- je orientační a vztahuje se ke slunečnému počasí - v případě zataženého počasí je možno fotit kdykoliv a odkudkoliv
- v zimě se Slunce pohybuje na straně letištního terminálu a nepřekračuje vzletovou a přistávací dráhu směrem ke Studénce
- pro optimální čas focení a pozici Slunce velmi doporučujeme stáhnout si aplikaci SunCalc
Délky objektivu
- vztahují se jak ke všem typům letadel, tak i ke kreativním schopnostem a dovednostem fotografa
- spodní hranice je doporučená, horní hranice naopak neomezená
Odkazy:
ATIS Ostrava (jít na ATIS/ATIS LKMT)
Stránka vznikla za použití informací a s pomocí tehdejšího serveru LKMT Spotter.
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém