Trumpova cla: čínská šance Boeingu

  • 23.04.2025 17:15

Jak jsme již dříve informovali, Čína zakázala svým leteckým společnostem přijímat dodávky letadel Boeing, objednávat americká letadla a dovážet náhradní díly z USA. Jde o reakci Číny na rozhodnutí prezidenta Donalda Trumpa zvýšit cla na čínské zboží až na 145 %. Peking odpověděl uvalením odvetných cel na americké zboží ve výši 125 %.

Řada mainstreamových, ale překvapivě i některá odborná média v tom vidí bezmála katastrofu Boeingu. Ve skutečnosti je stávající krize jednou z největších šancí pro návrat Boeingu na čínský trh. Vyřešení celní války má potenciál otevřít Boeingu dveře na největší trh nových letadel.

Důvod, proč k tomu může dojít, je velmi jednoduchý a velmi srozumitelný, pokud si připomeneme fakta.

Během prvního Trumpova prezidentství zavedl prezident dodatečné clo ve výši 25 % na čínské zboží dovážené do USA. Od té doby Peking povolil jen velmi omezené množství dodávek letadel Boeing, přestože do té doby uplatňovala Čína paritu Airbus-Boeing.

Od roku 2018 Čína Boeingy prakticky neobjednává. Ke konci března 2025 evidoval Boeing 164 nevyřízených objednávek pro Čínu a Hongkong. To jsou necelá tři procenta nevyřízených objednávek Boeingu. Je zřejmé, že pokud posledních takřka sedm let Čína Boeingy (takřka) neobjednávala, jen těžko může své objednávky dále snížit. Boeing nemá co ztratit a rozhodně nejde o katastrofu.  

Vloni v červenci Čína poprvé po pěti letech přejímky MAXů obnovila a převzala 47 exemplářů. Jednalo se o dodávky v rámci objednávek podepsaných před rokem 2018 a letadla, která byla u Boeingu dlouhodobě uskladněna. Celkově dodal vloni Boeing do Číny pouze 53 letadla. Pokud to zjednodušíme, Čína v posledních pěti letech převzala v průměru něco málo přes 10 letadel ročně.

V letošním roce má Boeing podle Aviation Week dodat do Číny asi 44 letadel, z toho asi 37 jsou MAXy. Podle údajů Boeingu letos (do konce března) převzala Čína již 18 letadel, z toho 12 MAXů. Asi čtyři další MAXy připravené k přejímce se v těchto dnech vrátilo do USA, protože Čína je nepřevezme. Boeing oznámil, že tato (a další) letadla přesměruje na jiné trhy. Problém pozastavení importu vyřešen. Ani v tomto případě tedy nejde o katastrofu.  

Pokud jde o dlouhodobý horizont, prognóza Boeingu na 20 let předpokládá světovou potřebu nových tryskových letadel na 43 975 letadel. Čína bude s 20% podílem největším odbytištěm. Čínský trh bude potřebovat asi 8 800 letadel.

Předpokládejme, že Boeing zůstane mimo hru. Potřebu 8 800 letadel by musel uspokojit domácí letecký průmysl a Airbus. Embraer bude na čínském trhu nevýznamný. Předpokládejme, že COMAC dodá 2 500 letadel C909 a C919. Na Airbus tak připadne 6 300 dodávek, tj. 315 letadel každý rok. To je zhruba třetina produkce. I pokud by toto množství byl Airbus teoreticky schopen dodat, musel by výrazně ustoupit z jiných trhů a uvolnit své pozice Boeingu. To určitě nechce. Čína by zase musela akceptovat dlouhodobou závislost na jediném dodavateli. Každý přitom ví, že jediná horší věc než duopol je monopol. Čína to ví také. Bez Boeingu se dlouhodobě neobejde. Boeing se bez Číny sice také neobejde, ale díky globální poptávce je v lepší situaci. Nejde o smrtelnou závislost.

Prezident Trump je optimista a 18. dubna prohlásil, že očekává dosažení zásadní dohody s Čínou o clech během tří až čtyř týdnů. Dobře, možná to bude trvat o pár týdnů či pár měsíců déle, ale nějaké dohody se určitě dosáhne. Jakákoliv dohoda bude pro USA příznivější než stávající stav, který je neudržitelný.

Součástí dohody musí být řešení existujícího schodku v obchodní bilanci. Pokud do bilance vzájemného obchodu vstoupí dodávky Boeingů, sníží se schodek a také napětí mezi USA a Čínou. Čína tak jako tak letadla potřebuje, a tak jako tak musí obnovit paritu v nákupech letadel. USA se zase bez dodávek čínského zboží dlouhodobě neobejdou.

Imperativem pro Čínu je zajistit si dodávky amerických a západních systémů pro domácí letecký průmysl. Zatímco Rusko donutily sankce k bolestnému přechodu na domácí letadla a systémy, Čína je pouze na samém začátku této cesty. Bez západních komponent může zapomenout na C909 a C919.

V hypotetickém případě další eskalace krize mohou USA zablokovat i dodávky Airbusů, neboť letadla zahrnují více než 20 % amerických komponent. Proto nemohou být vyvážena bez souhlasu USA. Přesně tak Trump během jeho prvního období zablokoval vývoz Airbusů pro Írán. Je mimořádně nepravděpodobné, že by USA či Čína takovou eskalaci dopustily. 

Čína byla a je pragmatická. Nepřistoupila sice na diktát USA, ale rozhodně nebude bránit dosažení dohody, která by byla spravedlivá pro obě strany.

Vzniklá situace je příležitostí, která může Boeingu znovu otevřít dveře na největší odbytiště nových letadel. Bylo by jistě naivní očekávat, že zásadní přestavba obchodních vztahů dvou supervelmocí proběhne bez turbulencí. Bez turbulencí se neobejde žádná velká změna.

Akcie Boeingu po krátkodobém propadu na 135 dolarů pokračují v růstu k původním hodnotám. (Tab.: Aviation Week, Boeing, Reddit, CNA, planes.cz)   

 


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Rollfree - nepřihlášený host (...71.136...)
23.04.2025 23:55

Že se situace časem nějak zklidní se asi předpokládat dá.
Ale že by současné napětí bylo zrovna velkou příležitostí (jak článek vyznívá), to si teda fakt nemyslím.

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace