Malajská vláda schválila nové pátrání po vraku letu Malaysia Airlines MH370, který zmizel v roce 2014 na trase z Kuala Lumpuru do Pekingu. Na palubě Boeingu 777 bylo 239 osob. Okolnosti zmizení letadla jsou považovány za jednu z největších leteckých záhad.
Nové pátrání proběhne v dosud neprozkoumané oblasti o rozloze přibližně 15 000 km2 u pobřeží západní Austrálie. Přesná lokalita nebyla komunikována.
Pátrání bude zajišťovat společnost Ocean Infinity, a to na základě kontraktu podle principu „nenajdu, nedostanu zaplaceno“. Pokud budou trosky nalezeny, společnost obdrží 70 milionů dolarů. Ocean Infinity se specializuje na námořní robotiku.
Po zmizení letadla se rozběhla v jihovýchodní Asii a jižní části Indického oceánu mohutná celosvětová pátrací operace trvající tři roky, která však skončila bezvýsledně. Pátrání přišlo na více než 160 milionů dolarů. Jde o nejdražší pátrací operaci v historii letectví.
V roce 2018 v pátrání pokračovala po dobu tří měsíců Ocean Infinity, opět bezvýsledně.
V následujících letech po zmizení letu byly na březích Indického oceánu nalezeny trosky, které byly pozitivně identifikovány jako části zmizelého letadla. Naposledy byla v srpnu 2023 na pobřeží ostrova Réunion nalezena část mechanizace křídla. Celkem bylo nalezeno 41 trosek, které pochází ze zmizelého Boeingu.
V mezidobí byly zpracovány nové modely a podpůrné argumenty, které stanovily novou hlavní hypotézu o možné poloze vraku. K určení možné polohy bylo využito zcela nové metody Weak Signal Propagation Reporter (WSPR). Spočívá v tom, že letoun během svého letu ruší radiové vlny. Tato rušení jsou evidována globální databází.
Vědci identifikovali 126 případů rušení radiových vln, které přisuzují letu MH370. Na základě toho bylo vypočteno 67 pozic letu MH350 během šesti hodin a 27 minut od posledního známého radarového kontaktu.
Výsledky studie jsou v souladu s analýzou Boeingu, Inmarsatu a University of Western Australia, která analyzovala driftování částí vraku Indickým oceánem.
Letečtí experti, pozůstalí i široká veřejnost naléhali, aby pátrání bylo obnoveno a rozšířeno na dosud neprozkoumané oblasti.
Vzhledem ke zmíněným novým skutečnostem a tlaku veřejnosti se Malajsie, Austrálie a Čína rozhodly pátrání obnovit. Konečné schválení Malajsií nyní umožní pátrání zahájit.
Let MH370 odstartoval z Kuala Lumpuru v časných ranních hodinách 8. března 2014. Méně než hodinu po vzletu se ztratilo spojení s letadlem a radar ukázal, že let se prudce odchýlil od plánované trasy.
Vyšetřování provedená v roce 2018 prokázala, že ovládání letadla bylo pravděpodobně záměrně manipulováno tak, aby se odchýlilo od kurzu, ale nepřinesla žádné závěry ohledně důvodů tohoto jednání.
Mezi cestujícími byli občané z více než tuctu zemí: většinu cestujících tvořili čínští občané, 38 Malajsijců a další z Austrálie, Indonésie, Indie, Francie, Ukrajiny, USA a několika dalších států.
Zarmoucené rodiny se začátkem tohoto měsíce shromáždily před malajským velvyslanectvím v Pekingu při příležitosti 11. výročí zmizení letu a skandovaly: „Vraťte nám naše blízké!“
Co a proč se přesně stalo tedy ani 11 let po této události nevíme. Vyšetřovatelé uvedli, že „odpověď může být definitivní pouze v případě nalezení trosek“. (Foto: Wikimedia, The Coversation, mh370search, planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém