Poslední Boeing 777-300ER nastoupil do komerčního provozu

  • 25.01.2025 16:15

Boeing předal koncem prosince zákazníkovi zřejmě vůbec poslední letoun Boeing 777 pro přepravu cestujících. Do komerčního provozu nastoupil u Ethiopian Airlines jako ET-BBG. Prvním komerčním letem tohoto letadla byla 12. prosince linka Addis Abeba – Dubaj, na kterou je letoun nasazován nejčastěji.  

Může překvapit, že tento exemplář absolvoval svůj první let již 21. ledna 2020. Zákazníkovi byl totiž dodán z dlouhodobého uskladnění na poušti ve Victorville, kam byl uložen v roce 2020 a odkud 9. prosince 2024 přeletěl do Addis Abeby. Původně byl určen pro China Southern Airlines, které však letadlo nepřevzaly kvůli pandemii. Letoun proto nese částečně barvy China Southern.

Nejedná se tedy o poslední vyrobený 777-300ER, jak je někdy mylně uváděno, ale nejspíš jde o poslední exemplář předaný provozovateli.

Letoun Ethiopian Airlines neměl zrovna šťastný start, neboť hned třetí den jej porucha motoru uzemnila na čtyři dny. To samozřejmě nic neměnní na faktu, že 777-300ER je velmi zdařilé a velmi oblíbené letadlo. Boeing 777-300ER se stal nejžádanějším širokotrupým letounem, pokud se bere v úvahu konkrétní typ letadla, nikoli rodina zahrnující několik typů a generací, jako je například Boeing 747, jehož různé varianty se vyráběly přes půl století.

Boeing 777-300ER byl poprvé představen v roce 2004. Provozovatelům nabízel vynikající kombinaci hlavních parametrů s ideálním poměrem doletu (13 600 km) a kapacity (392 sedadel v typické dvoutřídní konfiguraci), optimálními náklady na sedačku na kilometr a vysokou úrovní komfortu pro cestující.

V současnosti se 777 vyrábějí jen v nákladní verzi, výroba Boeingů 777-300ER byla nahrazena výrobou Boeingů 777-9 z řady 777X.

Letadla 777-9 se certifikují jako modifikace 777, a to přesto, že se do značné míry jedná o nový letoun. Má zcela nové motory (GE9X-105B), avioniku, nový systém automatického přistání, sklopné zakončení křídel, trup je prodloužen o téměř 3 metry. Konstrukce trupu a křídel částečně využívá kompozitních materiálů a titanu. Prodloužení trupu umožní přidat další tři řady sedaček.  

Letoun 777-9 měl nastoupit do komerčního provozu v roce 2020. Právě tento týden pak Boeing znovu potvrdil termín nástupu do komerčního provozu v roce 2026.

Certifikační lety 777-9 byly zahájeny v létě 2024, ale v srpnu přerušeny kvůli prasklinám tahového prvku upevnění motoru. Defekt byl odhalen na několika prototypech.

Dne 19. ledna 2025 byly obnoveny zkušební lety třetího prototypu WH003 (N779XY). Další následoval 23. ledna. Zkušební lety mají prokázat připravenost k obnovení certifikačních letů, které probíhají za přítomnosti pilotů FAA. (Foto: @Vespina_ZZ336, @JA754A, planes.cz, Tab: aviatorjoe.net)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Rampa - nepřihlášený host (...141.251...)
26.01.2025 14:09

Boeing předal zákazníkovi letadlo koncem prosince a první komerční let proběhl 12. prosince....zajímavé.

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace