Se zpožděním několika měsíců převezmou Emirates první Airbus A350-900. Mluví se o prvním týdnu listopadu. Pro společnost doposud provozující pouze dva základní typy znamená nástup A350 velkou změnu. S nástupem Boeingů 787 (pokud objednávky nerestrukturalizují) a 777-9 budou Emirates provozovat pět základních typů. Příchod A350 tedy není daleka jen dalším typem, jde o začátek strategického posunu dopravce.
Emirates postupně přecházejí od zaměření na trasy hub-hub provozované velkokapacitními letouny k provozu daleko širší sítě, a to včetně prohloubení záběru na regionální linky.
Letecká společnost rovněž plánuje využít doletu A350 pro obsluhu velmi vzdálených destinací v USA, Latinské Americe, Austrálii a na Novém Zélandu – každá s letovou dobou z Dubaje až 15 hodin. Zvláštní místo bude mít v růstové strategii Afrika, která je považována za trh s vysokým potenciálem, který doposud není dostatečně obsluhován.
S prvním komerčním letem A350 se ještě v květnu počítalo na 15. září linkou do Bahrajnu. Nyní se plánuje 16. prosinec, a to do Edinburghu. Jakmile bude mít společnost více letadel, seznam destinací rozšíří.
Komerční ředitel Emirates Adnan Kazim označil letadla A350-900 za „gamechanger“, neboť mají potenciál změnit díky své mimořádné palivové efektivnosti a flexibilitě pravidla hry na trhu.
Kazim zdůrazňuje velmi komfortní interiér kabiny, bezkonkurenční systém individuální palubní zábavy a konfiguraci s třídou Premium Economy. Letadla nebudou mít kabinu první třídy, jsou uspořádána jako třítřídní s 32 místy v obchodní třídě, 21 místy Premium Economy a 259 ve třídě turistické.
Pokud jde o nové typy, Emirates jsou přirozeně znepokojeny novým vývojem okolo 777-9, jehož vstup do komerčního provozu nyní Boeing odložil z roku 2025 na rok 2026. Emirates jsou zdaleka největším zákazníkem 777X a v pondělí uvedly, že v příštích dvou měsících povedou s americkým výrobcem letadel „vážné rozhovory“ o této záležitosti. Protože Emirates již vloni skluz do roku 2026 předpokládaly, „vážné rozhovory“ se mohou týkat rizik dalších skluzů. Zpoždění dodávek 777X již donutilo Emirates investovat 4 miliardy dolarů do úprav kabin 205 letadel Boeing 777 a Airbus A380. Zatím byl obnoven a vylepšen interiér 31 letadel. Pomalejší obnova parku znamená vyšší provozní náklady a menší schopnost zachytit poptávku na nových trzích.
Pokud jde o A350, aerolinka má objednáno celkem 65 exemplářů A350-900, z čehož prvních deset letadel měla podle původních plánů převzít do 31. března 2025. Tento termín takřka jistě splněn nebude. Do konce roku 2027 by Emirates měly provozovat prvních 50 letadel A350.
Po úpravách motorů Rolls-Royce Trent XWB-97 pro provoz v horkém a prašném prostředí se takřka jistě dostane i na objednávky A350-1000. S dalším zpožděním 777X roste pravděpodobnost objednávky.
Výcvikem pilotů na A350 si Emirates otevírají cestu k případnému rozhodnutí pořídit také nákladní A350F.
V případě Emirates nelze pominout A380. Emirates vykoupí po ukončení leasingu další letadla A380. V srpnu společnost oznámila, že od Doric Asset Finance vykoupí v období 1. října až 30. listopadu pět exemplářů (A6-EDX, -EDY, -EDZ, -EEB a EEC) za 200 milionů dolarů. Jedná se o 12 let stará letadla. V loňském roce Emirates vykoupily A6-EDP a -EDT. Emirates provozují 118 letadel A380, z nichž 63 vlastní. (Foto: Airbus, CAE, planes.cz)
Luboš: zatím ano, zatím upřednostnila většina 787 před 747 a 350 před 380. Zatím je totiž spousta míst, kde se i letiště rády podbízí, aby tam lítaly. Ale ta doba se jednou změní a nebude místo ani na letišti, ani ve vzduchu, nebudou ani 4 piloti místo 2 a pak se budou všichni divit a naříkat.
Kulica
B787 mají objednáno Emirates (konverze části 777X), ale i flydubai. Ovšem kdo ví, u koho nakonec skončí.
Nebyly B787 objednané Emirates postoupeny na FlyDubai?
Silné letecké společnosti jako Emirates jistě vědí jakým směrem se posunout po éře A - 380 . Zajisté směr Airbus je nejen efektivní, bezpečný a v neposlední řadě ekonomický v zelených číslech.
Celkem 5 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Gajda: To si moc nepomůžete. Síť se strukturou "hub and spoke" potřebuje menší letadla pro distribuci hlavních proudů z mega-letadel. Point-to-point model byl historicky omezen hlavně doletem menších strojů, proto i aerolinky z malých zemí (velikosti Česka) používaly třeba B747, což by dnes byl naprostý nesmysl (např. Aer Lingus, El Al, Olympic Airlines, Sabena nebo Swissair). Na druhou stranu A350 či B777X jsou už docela velké stroje.