Japonsko vybírá další tankovací letadla

  • 21.10.2024 17:21

Japonské letectvo nyní provozuje čtyři tankovací letadla KC-46A z objednávky deseti exemplářů. Nyní probíhá nové výběrové řízení, ve kterém se utkají Boeing KC-46A a Airbus A330 MRTT+. Americká vláda nedávno schválila prodej dalších devíti exemplářů KC-46A, což naznačuje počet letadel, které Japonsko poptává.

Japonsko sice provozuje KC-46A, zároveň ale nemůže přehlédnout úspěch konkurenčního MRTT v regionu. A330 MRTT úspěšně provozují Austrálie, Singapur a Jižní Korea.

Na tiskové konferenci na leteckém veletrhu v Tokiu ujistil senior manažer obchodního rozvoje Boeingu Sean Martin, že zatím nejsou žádné známky, že by stávka ve výrobních závodech Boeingu v Seattlu zpozdila dodávky dvou KC-46, které mají být dodány Japonským silám sebeobrany (JASDF) v roce 2025.

Aktualizovaná verze dálkového vizuálního systému KC-46 (RVS 2.0) bude dodána americkému letectvu v roce 2026 a měla by odstranit jeden z velkých problémů problémového tankovacího letadla.

Konkurenční A330 MRTT je větší a přepraví o 15 tun více paliva, v případě použití dodatečné nádrže až o 26 tun více. Letadlo může celkem přepravit až 122 tun paliva. A330 MRTT nepochopitelně nemá na hlavní palubě nákladové dveře. Případný náklad na hlavní palubě může proto být jen takových rozměrů, aby prošel dveřmi pro přepravu cestujících. Přitom montáž širokých nákladových dveří by nebyla nijak problematická, neboť jsou schváleny pro přestavby P2F.

Boeing na podporu KC-46A argumentuje menším prostorovým nárokem KC-46A na letištích a menším zatížením vzletových drah. Boeing uvádí, že zatímco KC-46A potřebuje ke vzletu dráhu 2000 m, MRTT potřebuje 2500 m. Navíc má 767 menší poloměr otáčení, což dovoluje lépe manévrovat na menších letištích. KC-46A byl navržen tak, aby mohl operovat ze stejných letišť jako KC-135. Boeing tvrdí, že náklady na provoz KC-46A jsou o 22 % nižší než u A330 MRTT.

Porovnání však kulhá, neboť Airbus do soutěže vysílá nikoliv A330 MRTT, ale nově připravovaný MRTT+ založený na platformě A330-800. Díky novému křídlu, motorům Rolls-Royce Trent 7000 a zlepšené aerodynamice lze očekávat výrazně zlepšené parametry proti MRTT odvozeného z platformy A330-200.

Úspora paliva okolo 8 % zvýší zásobu paliva pro doplňování letadel. Pro nasazení v oblasti Pacifiku je důležitý dolet. Ve Farnborough Airbus uváděl, že MRTT+ nabídne o 41 % vyšší dolet než KC-46A.

Ve výběrovém řízení nepochybně bude hrát významnou roli fakt, že JASDF již KC-46A provozují. Boeing o zakázku velmi usiluje, neboť program KC-46A je hluboce ztrátový. Vyšší produkce bude znamenat snížení jednotkových cen a snížení ztrát. (Foto: Boeing, Airbus, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace