Ryanair se obává o dodávky na příští léto

  • 21.10.2024 06:33

Šéf skupiny Ryanair Michael O’Leary kritizoval Boeing. Obává se, že zpoždění dodávek letadel 737-8200, které poškodilo růst Ryanairu v letošním roce, ohrožuje také léto příštího roku, a to ještě citelnějším způsobem. 

„Měli jsme dostat 20 letadel před koncem prosince,“ řekl O’Leary v rozhovoru pro Reuters. „Pravděpodobně přijdou v lednu a únoru, což je v pořádku. Budeme je mít včas na příští léto. Velkým problémem pro Ryanair je, že v březnu, dubnu, květnu a červnu příštího roku očekáváme 30 letadel. Ale kolik z nich skutečně dostaneme?“

Kolik letadel Ryanair bude mít k dispozici netuší nejenom O’Leary, ale ani Boeing. Jisté je pouze to, že všech 30 letadel Ryanair v kontrahovaných termínech zcela jistě nedostane. Příští léto tak bude druhou po sobě jdoucí sezónou hlavních dovolených, kdy Ryanair postihne nedostatek kapacit kvůli zpožděným dodávkám.

Boeing není přinejmenším od roku 2019 schopen dodávat Ryanairu v kontrahovaných termínech. Dopady incidentu 737 MAX 9 v lednu 2024 dlouhodobou krizi dodávek prohloubily, přičemž nejnověji se ke všem problémům přidala stávka odborů IAM, která výrobu typu 737 přerušila.

Ve střednědobém horizontu je dalším problémem Ryanairu riziko zpoždění dodávek 737 MAX 10. Ryanair jich má objednáno 150 s opcí na dalších 150 exemplářů a termínem dodávek 2027-2030. Jejich nasazení do komerčního provozu plánuje od jara 2027.

Vzhledem ke zpožděné certifikaci a výrobním problémům Boeingu je termín jaro 2027 v ohrožení. Letadla MAX 10 jsou přitom pro Ryanair kriticky důležitá, neboť se díky vyšší kapacitě přiblíží efektivnosti Airbusů A321neo.

V době plánovaného zahájení dodávek MAX 10 Ryanairu bude konkurenční Wizz Air provozovat okolo 266 letadel A321neo a další asi 24 letadla A321XLR. K 24. září 2024 provozoval Wizz Air 224 letadel. Objednávky všech dosud nedodaných A320neo konvertoval Wizz Air na A321neo.

Konkurenční situaci Ryanairu zhoršuje fakt, že Wizz Air očekává relativně bezproblémové dodávky dalších A321neo, přičemž postupně klesá také počet „neo“ uzemněných kvůli svolávací akci motorů Pratt&Whitney GTF. Do příští hlavní sezóny by měl Wizz Air vstoupit s relativně silnou flotilou letadel.


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace