Americký dohledový orgán nespokojen s prací regulátora FAA

  • 14.10.2024 16:32

Po kritice ze strany Národní rady pro bezpečnost v dopravě (NTSB) za nečinnost ve věci problémů směrového řízení Boeingů 737 si regulátor vysloužil další kritiku, tentokráte od Federálního dozorčího úřadu.

Federální dozorčí úřad v pátek ve své zprávě shledal dohled FAA nad výrobou letadel Boeing neefektivním. Dohledový úřad uvádí, že regulátor FAA nebyl schopen ustavit efektivní dohled nad kvalitou výroby. Po katastrofách Boeingů 737 MAX společností Lion Air a Ethiopian a řadě výrobních defektů letadel 787 regulátor FAA schvaluje do provozu každé jednotlivé letadlo 737 a 787 a kontroluje dodržení předepsaných výrobních postupů. Nové a nové problémy letadel Boeing však dokládají, že FAA se s tímto úkolem nedokázal vypořádat. 

Úřad inspektora generálního oddělení ministerstva dopravy ve své zprávě uvádí, že auditorské procesy FAA „nejsou dostatečně komplexní, aby adekvátně identifikovaly klíčové nesrovnalosti a nedodržování předpisů v rámci výrobní linky Boeing“ a FAA neřeší dlouhodobé slabiny v dohledu nad dodavateli Boeingu, přestože rizika jsou dlouhodobě známa.

Hmatatelným dokladem selhání FAA v dohledu nad výrobou Boeingů je incident letadla Alaska Airlines 737 MAX 9, kdy v lednu na prakticky zcela novém letadle ve stoupání po vzletu vyletěla záslepka nouzových dveří, což způsobilo prudkou dekompresi. Vyšetřování prokázalo, že dveře nebyly z výroby zajištěny zajišťovacími šrouby. Ministerstvo dopravy v této věci zahájilo trestní řízení.

Zpráva Federálního dozorčího úřadu obsahuje 16 doporučení. Regulátor FAA uvedl, že se zjištěními souhlasí a „je odhodlán neustále zlepšovat dohledové procesy.“ Dodává, že „v současné době provádí komplexní a systémovou revizi našich dozorových modelů.“

Zpráva rovněž uvádí, že FAA nebyl schopen včas řešit obvinění z nepřiměřeného tlaku na kmenové zaměstnance Boeingu, kteří pro FAA zajišťovali kontrolu jakosti.   

Boeing se ke zprávě nevyjádřil.

Zpráva zabývající se dohledem nad výrobou letadel Boeing 737 a 787 uvádí, že FAA „dosud nepřešel od reaktivního přístupu zaměřeného na řešení jednotlivých výrobních problémů k proaktivnímu, datově řízenému modelu, který by identifikoval a řešil rizika v rámci výrobních procesů Boeingu na všech úrovních.“

V posledních letech byla zveřejněna celá řada zpráv, které vyvolávají odůvodněné obavy ohledně účinnosti dohledu FAA nad Boeingem.

Dohled FAA nad výrobou Boeingu kritizoval v září rovněž senátní výbor, a to s odvoláním na dokumenty získané v rámci vyšetřování případu nehody letadla Alaska Airlines.

Administrátor FAA Mike Whitaker minulý měsíc uvedl, že plánuje reformu programu řízení bezpečnosti. Konstatoval, že agentura byla v minulosti v dohledu nad Boeingem „příliš pasivní“.  V lednu FAA učinil bezprecedentní krok, když zakázal Boeingu rozšíření výroby typu 737 MAX, dokud se úřad nepřesvědčí, že Boeing zajistil významné zlepšení kvality.

Oficiální údaj Boeingu uvádí tempo produkce MAXů do konce roku 38 letadel/měsíc. Boeing interně plánoval dosáhnout od září tempa produkce 42 letadel/měsíc. Počátkem září však byl termín posunut o 6 měsíců na březen 2025. Vyplývá to z informací, které Boeing předal svým dodavatelům. Řada analytiků se domnívá, že tohoto cíle bude dosaženo až v polovině příštího roku. V polovině roku vyráběl Boeing letadla 737 MAX tempem asi 25/měsíc. (Foto: China Daily, The Seattle Times, planes.cz) 


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace