Další špatná zpráva pro Boeing: USAF zvažují, že nepodepíší další kontrakt na KC-46A

  • 24.09.2024 12:07

K chronickým problémům s (ne)kvalitou výroby, fiasku Starlineru, zadrhnutým programem 777X a stávkou zaměstnanců se může přidružit rozhodnutí US Air Force, že nepodepíší další kontrakt na dodávku tankovacích letadel KC-46A. KC-46A jsou náhradou za dosluhující KC-135 Stratotanker. 

Program KC-46A je pro Boeing ztrátový, ale výrobce věřil, že ztráty zhojí další objednávka KC-46A. Ta měla zajistit překlenovací období od KC-46A k novému pokolení tankovacích systémů NGAS (Next Generation Air-Refueling System).

Nyní se však USAF kloní k rozhodnutí přejít k NGAS rychleji a bez potřeby dodatečných KC-46A. Podle zdrojů USAF (více zde) se nástup NSAG proti původním plánům může urychlit. NGAS je lépe využitelný v případě střetnutí s potenciálními protivníky jako jsou Rusko a Čína. Nové tankovací systémy by mohly nastoupit do služby již okolo roku 2035.

Americký kongres nařídil USAF, aby udržovaly minimálně 466 tankovacích letadel. Letectvo uvedlo, že v aktuálním finančním roce očekává ve výzbroji přibližně 350 KC-135 a asi 120 KC-46. Plán byl nahradit přibližně 15 KC-135 každý rok do roku 2029, což by pomohlo letectvu udržet dostatečný počet tankerů v provozu během vývoje NGAS.

Zatímco čísla vypadají impresivně, reálný stav flotily tankovacích letadel USAF není nijak zázračný. KC-135 Stratotanker byl poprvé uveden do provozu v roce 1957 a mnoho letadel flotily letectva USA dosahuje stáří 60 let či více. USAF postupně vyřazuje stárnoucí flotilu KC-10 Extender, přičemž poslední letoun opustí flotilu již tento měsíc, a to po čtyřiceti letech služby.

Stávající kontrakt s Boeingem pokrývá dodávku 179 letadel KC-46 do roku 2029.

O zakázku na NSAG budou nejspíš bojovat Lockheed Martin s Northrop Grumman v partnerství s JetZero. Na konceptu Lockheedu pracuje proslavená pobočka Skunk Works. Oba systémy mají přepravovat dvojnásobek paliva ve srovnání KC-46A při doletu až 9.000 km. Takové parametry jsou potřebné pro případ potenciálního konfliktu v pacifické oblasti.

(Foto: Australia Air Power Today, Air&Space Forces, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



M_V (...80.127...)
24.09.2024 14:14

A je vůbec NGAS potřeba? Například Audrey Decker si to tak úplně nemyslí.
https://www.defenseone.com/technology/2024/09/air-force-mulls-next-gen-fighter-tanker-plans-hang-balance/399530/

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace