Air France-KLM zvažují, že v turistické třídě zruší občerstvení zdarma

  • 19.09.2024 16:44

KLM Royal Dutch Airlines zvažují, že zruší nabídku bezplatných sendvičů cestujícím turistické třídy na evropských linkách. Letecká společnost uvádí, že nabízené sendviče již nemusí vyhovovat potřebám cestujících. KLM proto zvažují širší nabídku, ovšem za příplatek. Pokud bude toto řešení přijato, ke změně dojde již příští rok.

Air France 14. září oznámily, že ověří nový systém cateringových služeb „buy on board“ na krátkých a středních tratích, které zahrnují destinace po celé Evropě, severní Africe a na Blízkém východě. Bezplatné zůstanou pouze čaje, káva a voda.

Nový cateringový systém bude vyzkoušen na dvou trasách, a to Paříž (CDG) – Helsinky a Paříž (CDG) - Lisabon. Na obou trasách žádný z konkurentů nenabízí vyšší úroveň palubního stravování – jak Finnair, tak TAP mají na těchto trasách velmi omezené palubní služby. Po krátkém zkušebním období padne dlouhodobé rozhodnutí o ukončení nabídky bezplatného občerstvení.

Je zjevné, že nový systém, pokud bude zaveden, je snahou snížit náklady obou společností, jejichž hospodářské výsledky nejsou dobré. Je otázkou, zda na tom něco změní ukončení podávání bezplatných sendvičů.

Zajímavé je, že podobně experimentovala Lufthansa, která ukončila podávání občerstvení zdarma na krátkých linkách v turistické třídě v roce 2021. Nahradila jej prodejem „buy on board“, přičemž argument pro zavedení příplatku byl přesně stejný jako nyní u KLM. Navíc v rámci obligátního odkazu na „záchranu planety“ Lufthansa uvedla, že zrušením bezplatného občerstvení brání plýtvání.

Lufthansa s touto změnou u cestujících tvrdě narazila a občerstvení zdarma do turistické třídy letos v červnu vrátila. Společnost vyhodnotila, že reputační ztráty a nespokojenost zákazníků jsou vyšší než dosažené úspory.

Za poslední dvě desetiletí se standard kvality palubních služeb výrazně snížil. Na přelomu tisíciletí letecké společnosti běžně nabízely plnohodnotná jídla, a to i v ekonomické třídě, přičemž občerstvení za příplatek bylo doménou nízkonákladových dopravců.

Dnes téměř všechny tradiční evropské letecké společnosti nabídku jídla na krátkých a středně dlouhých letech zrušily, a podřídily se tak standardům nízkonákladových aerolinek. Výjimkou z pravidla jsou např. Turkish Airlines.

Tradiční evropské letecké společnosti se snaží snížit ceny v ekonomické třídě natolik, aby mohly v cenách konkurovat nízkonákladovým aerolinkám. Snaha snížit náklady vedla tradiční dopravce ke ztrátě diferenciace. Jak jasně dokazuje vývoj na trhu, sedačka na krátkých a středních tratích se stala komoditou, kde hlavním rozdílem mezi provozovateli je cena. (Foto: Frankfurtflyer.de, Inflight Feed, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



posluchač svistu turbín - nepřihlášený host (...24.34...)
19.09.2024 22:35

Já jsem tuhle dostal tak velký kelímek vody, že jsem ho ani nedopil.

M_V (...80.127...)
19.09.2024 19:44
Namazaný chleba

A to mi zrovna namazaný chleba od KLM přišel minulý týden jako dobrý kompromis mezi plným servisem (economy) s plastovým nádobím a ničím (případně oříšky). Je to rychlé, málo odpadu, přitom nasytí, drahé to podle mě být nemůže. Nabídka letištního občerstvení při přestupu v AMS mi přišla dost předražená.

Radek - nepřihlášený host (...81.90...)
19.09.2024 18:52
:-D

Takže KLM i Air France odvíjejí vysoké ceny svých letenek od vysoké úrovně služeb na rozdíl od nízkonákladovek. Ta úroveň u obou dopravců je mimochodem dost zoufalá. A teď úroveň služeb srovnají, nicméně zlevnění letenek se zcela jistě konat nebude :-D

Pavel - nepřihlášený host (...16.81...)
19.09.2024 18:31
Palubní servis.

Omlouvám se. Nepodařilo se mi sem vložit foto

Pavel - nepřihlášený host (...16.81...)
19.09.2024 18:28
Palubní servis KLM

Jen pro zajímavost servis v C PRG-AMS. Ani porcelán nebo nerezový příbor

Celkem 5 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace