Airbus a Rolls-Royce připravují brífink pro letecké společnosti provozující letadla A350-1000 ohledně incidentu Airbusu společnosti Cathay Pacific. Společnost Cathay Pacific zjistila, že 15 z jejích 48 A350 má poškozeny část palivového potrubí. Počáteční vyšetřování odhalilo proděravělou (či propíchnutou) trubku flexibilní části palivového potrubí, přičemž důvod není jasný. Vyšetřovatelé nyní zkoumají palivový systém inkriminovaných letadel, přičemž sílí tlak provozovatelů na objasnění případu. Uvádí to zpravodajství Reuters.
Některé letecké společnosti včetně Singapore Airlines a Japan Airlines v mezidobí provedly preventivní kontroly. Dosud žádná letecká společnost nehlásila stejné poškození palivových potrubí, jaké se projevilo na letadlech Cathay.
„Dosavadní zjištění rovněž nenaznačují žádné rozsáhlé pochybení. Je však zatím příliš brzy na to, abychom vyloučili další zjištění nebo analýzy, které by nakonec mohly vyžadovat zásah ze strany dalších leteckých společností,“ uvádí zdroje, které si přály zůstat v anonymitě.
Airbusy A350-1000 s motory Rolls-Royce Trent XWB-97 se dostaly pod drobnohled poté, co byl letoun A350-1000 mířící dne 1. září na lince CX383 z Hongkongu do Curychu po vzletu nucen kvůli požáru vypnout jeden motor a vrátit se na letiště v Hongkongu. K požáru došlo kvůli úniku paliva z palivové trubky. Počáteční vyšetřování ukázalo, že flexibilní potrubí vedoucí k palivové vstřikovací trysce motoru XWB-97 bylo propíchnuto. Hongkongští vyšetřovatelé se nyní zaměřují na zjištění, jak k perforaci flexibilní části palivového potrubí došlo.
Společnost Cathay Pacific plánuje vrátit všechny Airbusy A350, tj. včetně verze A350-900, do provozu do soboty poté, co budou dokončeny preventivní inspekce palivového potrubí. Z důvodu kontrol společnost zrušila desítky letů.
Evropská agentura pro bezpečnost letecké dopravy (EASA) v nouzové směrnici (EAD) z 5. září nařídila provozovatelům letadel A350-1000 jednorázové vizuální inspekce hlavních palivových hadic motoru XWB-97. Nařízení vychází z doporučení Rolls-Royce a vyžaduje, aby motory s alespoň 18 500 letovými hodinami nebo 2 300 cykly a dvěma či více návštěvami v opravárenském středisku byly zkontrolovány do tří dnů. Motory s menším celkovým náletem a pouze jednou návštěvou v opravárenském středisku musí být zkontrolovány do sedmi dnů. Všechny ostatní motory musí být zkontrolovány do 30 dnů. Direktiva EASA se zatím vztahuje pouze na evropské operátory, ale očekává se, že bude přijata globálně.
Modul Tracked Aircraft Utilization (TAU) sítě Aviation Week Intelligence Network ukázal, že kritérií stanovených společností Rolls-Royce pro kontrolu do tří dní dosáhlo v době k 1. červenci 38 z 86 A350-1000 v provozu. V této skupině mají nejvíce letadel Qatar Airways a Cathay Pacific s 18 resp. 12 letadly. V mezidobí počet letadel splňujících kritéria zřejmě stoupl. (Foto: Free Malaysia Today, EASA, CNA, nst.com.my)
Celkem 1 záznam
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Škoda , že nevíme jak se to stalo, z vlastní zkušenosti vím, že nerezové zajištovací lanko (které se na motorech běžně používá) dokáže prodřít , )samozřejmě po x tisících hodinách při vibracích motoru) nerezovou trubku.....a když je někde v místě, že se to špatně vidí.....