Wizz Air rozprodal „All you can Fly“ během 48 hodin. Zvažuje další kolo

  • 29.08.2024 07:51

Wizz Air Holdings Plc překvapily 13. srpna zajímavou nabídkou neomezeného ročního předplatného “All You Can Fly".  Účastník programu "All You Can Fly" získá za 559 eur možnost zajistit si neomezené množství letenek. Ono neomezené však platí s výhradami. A dosti omezujícími. 

Zásadním omezením je otevření rezervací pro členy programu až 72 hodin před odletem. Wizz Air tedy nabízí členům programu tedy v podstatě jen místa, která se zatím nepodařilo prodat. Dopravce dokonce ani negarantuje, že členům programu dá k dispozici všechna zatím neprodaná místa. Nabídka míst je tudíž omezená a pravděpodobnost, že se na vás dostane závisí na poptávce ze strany dalších účastníků programu. Čím více členů programu, tím menší šance na volnou letenku. 

Případnou obavu o dostupnost rezervací Wizz Air zmírnil tím, že zastropoval počet členů programu na 10.000, přičemž si však vyhradil právo počet členů programu rozšířit.

Oněch 10.000 členství se rozprodalo během 48 hodin. „All you can Fly“ získal velmi vysokou a pozitivní publicitu, což se Wizz Airu normálně nestává.

Jak bude program fungovat však zatím netuší ani Wizz Air, ani členové programu ani média. To ukáže až praxe. Program startuje 25. září 2024.

Bylo by logické očekávat, že Wizz Air fungování programu nejprve vyhodnotí a podle toho počet členů případně zvýší. Více jak tři týdny před zahájením programu se nyní spekuluje (více zde u aerotime.aero), že Wizz Air zvažuje další kolo. Podrobné podmínky jsou zde  a jak bylo uvedeno, zvýšení počtu účastníků umožňují.

Pro představu, v červenci dosahovalo průměrné využití sedačkové kapacity Wizz Airu 93,8%. Zjednodušeně to znamená, že průměrné letadlo Wizz Airu odlétalo s asi 14 volnými sedačkami, o které se účastníci programu mohou podělit, a to za předpokladu, že Wizz Air dá do programu všechna volná místa. Wizz Airu o tom v podmínkách nic nepíše.  Je proto velmi těžké odhadnout, jak snadné či nemožné bude zajištění letenky. Účastník programu tedy zaplatí 599 eur a neví, co jej přesně čeká. Je to kasino.

Šance na „volnou“ letenku se snižuje s počtem členů programu. Je zjevné, že pokud Wizz Air prodá další tisíce členství, dostupnost „volných“ letenek zákonitě sníží. To může dojít tak daleko, že program se „All you can Fly“ stane podobně nepoužitelným, jako je pořízení volných letenek za některé věrnostní míle. Pouze s tím rozdílem, že míle si cestující „vylétá“, zatímco zde zaplatí 599 eur.

Zatímco účastník programu vstupuje do kasina, Wizz Airu žádná rizika nenese. Nic negarantuje a za každou rezervaci si účtuje administrativní poplatek 9,99 eur (za každý segment).

Wizz Air bez jakéhokoliv rizika získá řadu výhod. Zvýší si využití sedačkové kapacity, jeden z parametrů, který finanční trhy pozorně vyhodnocují. Dopravce má dobrý důvod věřit, že alespoň nějaká část zájemců si k letence „zdarma“ přikoupí doplňkové služby – zavazadlo, výběr sedačky nebo občerstvení na palubě. Doplňkové služby dnes tvoří okolo 55% celkových výnosů. Na doplňkových službách vydělává Wizz Air více než na samotné letence. Pokud doplňkové služby člen programu koupí, výnosy jdou v podstatě rovnou do zisku.

Přímočařeji než server planes.cz program vyhodnotil šéf konkurenčního Ryanairu Michael O’Leary, který akci rovnou označil za „podvod“. Rozpoutal tím přestřelku s Wizz Airem.  O’Leary v rozhovoru pro irskou rozhlasovou stanici Newstalk (více zde) označil nabídku Wizz Airu jako „trochu marketingový podvod“ a uvedl, že Ryanair nikdy neuvažoval o jejím zavedení. „Můžete létat tak často, jak chcete, ale za každou rezervaci zaplatíte 9 € a lety si můžete rezervovat pouze tři dny před odletem,“ řekl O’Leary rozhlasové stanici Newstalk. „Většina letů bude plná, nebude k dispozici žádné místo. Zajímavý marketingový trik, ale to je vše.“

Na interview reagovala manažerka Wizz Airu Yvonne Moynihan, s tím, že „Komentáře pana O’Learyho byly nejen provokativní, ale také nepřesné.“ Na dotaz, zda budou vůbec k dispozici místa v 72hodinovém okně, Yvonne Moynihan vyhýbavě uvedla, že je nepravděpodobné, že by let byl vyprodán, neboť průměrné obsazení letadel je mezi 90 % a 95 %. Nesporně odvážný výrok v situaci, kdy není dokonce ani jasné, kolik členů bude mít program a kdy neexistuje žádná zkušenost. Je privilegiem budoucnosti rozhodnout, zda měl více pravdy O’Leary nebo manažerka Wizz Airu. O’Leary se obvykle ve svých soudech nemýlí.

Wizz Air potřebuje zvrátit negativní pohled na svůj výkon a přibrzdit či zvrátil dramatický pád ceny akcií. Na pozadí slabých hospodářských výsledků a celkově nepříznivé situace odvětví letecké dopravy cena akcií Wizz Airu padá dramaticky. V letošním roce ztratily akcie již -39%. Větší propad zaznamenaly z velkých evropských hráčů jenom Air France-KLM s poklesem -43%. Kdo si koupil a drží akcie Wizz Airu již pět let přišel dokonce o 63% své investice.

V uplynulém čtvrtletí propadl provozní zisk Wizz Airu meziročně o 44% a výhled na další období není příznivý. Firmě rozhodně nepomáhá vysoká nespokojenost zákazníků způsobená četnými zpožděními, rušeními letů a špatnou péčí o zákazníka. Spokojenost (více  zde)  je na úrovni 44%, což poslalo Wizz Air na poslední místo mezi velkými evropskými dopravci.

"All You Can Fly" na celkově pochmurné situaci dopravce nic zásadně nezmění. Přes všechny pochybnosti je sympatické, že společnost přichází se zajímavými iniciativami. Že se jedná o marketingový tah, jak uvádí O’Leary je zřejmé. Firma získala širokou, a tentokrát pozitivní publicitu ve světovém tisku. Problém je, že pokud hodnota programu pro zákazníka bude nízká, pozitivní publicita se rychle změní v další kritiku Wizz Airu.   

Zatímco v Evropě jde o novinku, v USA zavedly předplatné „Go Wild“ Frontier, a to za 599 dolarů. Vloni zavedl „all you can fly“ mexický Volaris. Podobnost s iniciativou Wizz Airu není náhodná, zmíněné společnosti vyžívají stejně jako Wizz Air platformy Caravelo. Zatím je však jen málo informací, nakolik či zda jsou tyto programy úspěšné.

Řada odborníků se domnívá, že v budoucnosti model předplatného proste, a to zejména pro často létající zákazníky. Může tak doplnit stávající transakční model. Ostatně v některých oborech se model předplatného již úspěšně uplatňuje a někde transakční model vytlačil.    

Daleko zásadnější pro budoucnost Wizz Airu je bezesporu nedávné oznámení šéfa společnosti Józsefa Váradiho o že o optimalizaci sítě společnosti. Od příštího roku budou nová letadla směřovat přednostně na „domácí“ trhy střední a východní Evropy, kde je Wizz Air ve vedení a kde lze stále dosahovat vyšších cen letenek. To je něco, co chtějí finanční trhy slyšet.

(Foto: Wizz Air, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace