Air New Zealand ruší jako první dopravce klimatické cíle. Budou ostatní následovat?

  • 01.08.2024 09:23

Air New Zealand zrušily svůj klimatický cíl pro rok 2030. Společnost plánovala snížit emise o 28,9 % proti stavu v roce 2019. Tento klimatický cíl byl součástí iniciativy „Science Based Targets Initiative“ (SBTi).

Letecká společnost konstatuje, že zůstává odhodlána dosáhnout svého cíle čisté nuly do roku 2050 a studuje nový cíl snížit emise v blízkém časovém horizontu.

Letecká společnost se odvolává na nedostatek nových letadel, nedostatek obnovitelného paliva (SAF) a vládní podpory (čti: subvencí). Jak se ukázalo, ony „vědecky podložené cíle“ SBTi byly pouhým voluntarismem a jejich plnění nebylo založeno na realistických předpokladech. To ostatně připustil i šéf aerolinky Grego Forgan, který řekl: „Vzhledem k tomu, že nástroje potřebné k dosažení cíle jsou mimo naši kontrolu, bylo rozhodnuto zrušit cíl pro rok 2030 a okamžitě se stáhnout z iniciativy SBTi.“ Webová stránka společnosti vysvětlující emisní cíle je stažena.

Podle dokumentu IATA (Mezinárodní asociace letecké dopravy) se produkce udržitelného leteckého paliva (SAF) v roce 2023 sice ztrojnásobila na 600 milionů litrů, to však představuje pouhé 0,2 % celosvětové spotřeby leteckého paliva. Dnes nikdo neví, jak vyrobit množství SAF potřebné k dosažení emisních cílů do roku 2030.

Air New Zealand citovala údaje IATA a uvedla, že předpokládaná produkce udržitelného leteckého paliva (SAF) se v roce 2024 sice opět ztrojnásobí, ale bude tvořit pouze 0,53 % celosvětových potřeb alternativního paliva. Suma sumárum, SAF není a nebude. Palivo SAF bude aerolinka využívat u letadel ATR, která mají nižší emise než letadla poháněná proudovými motory.

Ještě větším problémem než samotný nedostatek SAF je vysoká cena paliva. Pokud by došlo k rozsáhlejšímu použití SAF, znamenalo by to nárůst palivových nákladů dopravců, a tedy i růst cen letenek. Na tento problém ostatně dlouhodobě upozorňuje šéf IATA Willie Walsh.

Růst ceny letenek nevyhnutelně přivodí pokles poptávky, což povede ke snížení využití kapacit, a tedy dalšímu růstu nákladů dopravců. Kruh se uzavírá.

V této souvislosti připomínáme, že před letošní hlavní sezónou varoval šéf Ryanairu Michael O’Leary, že nedostatek nových letadel (nejenom u Ryanairu, ale také u Wizz Airu) přivodí v Evropě růst cen letenek.

O’Leary se přepočítal, neboť nevzal v úvahu stranu poptávky. Opakované pokusy cenu letenek zvýšit narazily na prudký odpor spotřebitelů a ceny se nejenom nezvýšily, ale naopak snížily. Meziroční čtvrtletní zisk aerolinky propadl o 46 %.

Je to užitečné připomenutí, že cenová elasticita cestujících má své limity a zvýšené ceny dopravců (například kvůli SAF) nemusí cestující automaticky akceptovat.   

Air New Zealand jsou první aerolinkou, která své „vědecky podložené“ emisní cíle hodila do koše. Nyní bude zajímavé sledovat, zda také další letecké společnosti procitnou a své emisní cíle do roku 2030 přehodnotí. (Foto: Tripadviser, RNZ, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace