Masivní výpadek služby CrowdStrike narušil fungování letecké dopravy

  • 19.07.2024 14:44

Bezprecedentní problémy ve fungování globálních IT systémů způsobila defektní aktualizace softwaru a změna konfigurace služby CrowdStrike Falcon Sensor předního poskytovatele systémů kybernetické bezpečnosti CrowdStrike. Na řadě počítačů se objevily modré obrazovky, které se příznačně označují jako „modrá obrazovka smrti“ (BSOD). Podle některých expertů se může jednat o největší výpadek v historii. Nejedná se o hackerský útok.  

Problém CrowdStrike postihl již 18. července služby, jako jsou Windows 365, OneDrive, jakož i cloud servis Azure. Tyto a další výpadky vyvolaly dominový efekt a paralyzovaly další systémy. Návrat do normálního stavu vyžaduje počítače restartovat a/nebo převést do nouzového režimu a odstranit defektní soubor. Sítí s operačními systémy Linux a Mac se problém netýká.

Výpadek paralyzoval provoz španělských letišť provozovaných společností Aena. Společnost byla nucena pro obnovení provozu přejít do manuálního režimu. Postižena byla také letiště Curych, Berlín, Amsterdam a Brusel. V Bruselu (South Charleroi Airport) a na některých dalších letištích bylo odbavení zajištěno přechodem do manuálního režimu, což vyvolalo dlouhé fronty u přepážek odbavení.

Výpadkem bylo v České republice postiženo Letiště Václava Havla. V pátek odpoledne bylo podle serveru FlightRadar24 průměrné zpoždění na příletu 21 min. a na odletu 54 minut. V Berlíně (BER) bylo průměrné zpoždění na odletu 108 min., v Curychu průměrné zpoždění na příletu 117 min., v Amsterodamu 96 minut.

Chaos vyvolaný BSOD citelně zasáhl např. společnosti American Airlines, Air France, Delta Air Lines, United, Eurowings, KLM, Turkish Airlines, Ryanair, Allegiant a Frontier, které kvůli výpadku pozastavily všechny lety nebo rušily či zpozdily značné množství linek. Letecké společnosti Delta Air Lines, American Airlines a United dokonce vyzvaly regulátora FAA, aby zastavil všechny lety.

Ryanair požádal své cestující, aby se dostavili k odbavení alespoň 3 hodiny před odletem. U Wizz Airu byly zaznamenány problémy s rezervací letenek. KLM výrazně omezily provoz, neboť výpadkem byl zasažen systém plánování letů.

Problémy se nevyhnuly bankám, telekomunikačním společnostem, médiím, železnicím, nemocnicím, platebním systémům Visa a MasterCard a postihly také londýnskou burzu.

Firma CrowdStrike přiznala za výpadek odpovědnost, její akcie propadly o 13 %. Firma aktivně spolupracuje se zákazníky na odstranění problému. (Foto: St. Albert Gazette, aviation24.be)


Fotografie k článku



Komentáře



Jen - nepřihlášený host (...160.41...)
20.07.2024 07:55

No, tvrdit, ze vypadkem bylo postizeno letiste Praha, je dost nadnesene.

Tech asi 9 letu, ktere tim byly dotceno (kvuli Praze, ne ze si to dovezli odnekud) je vskutku dechberouci.

Prumerne zpozdeni 20/50 minut je v podstate bezne v tomro obdobi).

(Mimochodem, brat zpozdeni na odletu podle flightradaru je metodicky spatne, protoze do casu odletu zapocitava cas, kdy letadlo vzlétlo, a ne kdy opustilo gejt. V dusledku cehoz je podle FR24 zpozden kazdy let o 5-10 minut).

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace