Řízení provozu nad Evropou je blízko kolapsu. Ryanair naléhavě žádá reformu řízení letového provozu

  • 04.07.2024 12:41

Zpráva Eurocontrol (více zde) o výkonnosti (Perfromance Review Report - PRR) zveřejněná 10. června 2024 uvádí, že rok 2023 byl druhým nejhorším v posledních dvaceti letech pokud jde o zpoždění vyvolaná řízením letového provozu.

Více jak čtvrtina letů byla vloni v důsledku problémů služeb řízení letového provozu zpožděna o více než 15 minut od plánovaného času. Zpoždění v uspořádání toku leteckého provozu (ATFM) bylo v roce 2023 druhé nejvyšší za posledních 20 let.

Celkové zpoždění ATFM dosáhlo 18,1 milionu minut, což odpovídá 301.000 hodinám nebo 12.569 dnů zpoždění. Za hlavní příčiny se uvádí:

  • nepružnost uspořádání leteckého provozu (Air Traffic Management-ATM), která významně přispívá ke zpožděním. Nedostatečné je plánování kapacit a nábor leteckých dispečerů
  • nedostatečné perspektivní kapacity: plány kapacit na zbytek roku 2024 a období do roku 2030 naznačují chronickou nedostatečnost. Situace se zpožděními se proto zřejmě nezlepší.

Potěšitelnou zprávou je, že přes celkově nepříznivý trend Eurocontrol konstatuje zlepšení oblastní služby řízení ACC Praha.

Ourania Georgoutsakou, výkonná ředitelka organizace Airlines for Europe (A4E) vyzvala k důkladnému přezkumu řízení leteckého provozu a shrnula: "Letecký provoz je kritickou infrastrukturou pro Evropu a nejnovější zpráva o hodnocení výkonnosti Eurocontrol ukazuje, že je na pokraji kolapsu. V roce 2023 mělo více než čtvrtina letů zpoždění přesahujících patnáct minut, což je pro letecké společnosti a jejich cestující nepřijatelné. Zatímco technologie pro navigaci letadel výrazně pokročily, letecké společnosti jsou nuceny navigovat pomocí zastaralé organizace vzdušného prostoru. Evropa potřebuje hladkou a efektivní leteckou dálnici ve vzduchu."

Situace z prvních dní hlavních dovolených naznačuje další dramatické zhoršení situace, což nepřímo potvrzuje obavy šéfky A4E.

K okamžité reformě evropského řízení letového provozu (ATC) vyzývá Ryanair, který upozorňuje na rostoucí problémy v leteckém provozu. Pouze ve dnech 27. a 28. července bylo kvůli problémům řízení letového provozu zrušeno (či významně zpožděno) 60 letů společnosti. Ryanair za příčinu uvádí nedostatek personálu a poruchy zařízení v centru v Maastrichtu.

Skupina Ryanair dále uvádí, že i když se v daném období nestávkovalo ve Francii a objem provozu je o 5% nižší než v roce 2019, bylo dne 27. června zpožděno přes 30 % z 3 500 letů Ryanairu, přičemž 16 letadel nestihlo svůj noční zákaz přistání.

Dne 28. června bylo zpožděno 25 % odletů společnosti.

Přes pokles kvality služeb čelí dopravce rostoucím poplatkům za služby ATC. Provozní ředitel Ryanairu, Neal McMahon proto vyzval Raula Medinu, generálního ředitele Eurocontrol, aby řešil problémy s personálem a vybavením.

Šéf skupiny Michael O’Leary opětovně vyzval předsedkyni Evropské komise Ursulu von der Leyen, aby provedla naléhavé reformy ke zlepšení služeb ATC.

(Eurocontrol, Ryanair, Airlines for Europe, planes.cz)


Fotografie k článku



Související články

Komentáře



Ianian - nepřihlášený host (...34.240...)
06.07.2024 23:50

Napriklad vcera, 5.7. Brno.
TVS2970, planovany odlet 11:10, odlet skutocny 11:44, prilet 14:11, A320.
TVS23C, planovany odlet 11:35, odlet skutocny 11:36, prilet 14:03, B738.

Oba lety DEST Burgas. Aky to ma vplyv na kapacitu a zdrzania?

7.7, rovnako Brno. 2x odlet do Heraklionu, jeden 4:00, druhy 4:55, oba TVS.

MK. (...192.13...)
04.07.2024 21:13
Civilizovane aerolinky

Civilizovane aerolinky jsou takove, co si nevytiraji klienty zadnice.

MK. (...192.13...)
04.07.2024 21:13

Problem je, ze tlak na cenu holt nuti provozovatele sluzeb omezovat investice a mzdove naklady.

Tak jednoduche to je.

Nemuzes mit premiove sluzby za supacke ceny.

Ianian - nepřihlášený host (...34.239...)
04.07.2024 21:10

MichalC:

Oneskoreny nabor personalu asi problem nebude. Nabor bezi vo vsetkych krajinach EUROCONTROL zony, vycvik tiez. Nech sa spytas hociktoreho ANSP dostanes odpoved, ze maju malo ludi a je problem doplnit stav. Preco je to tak? Nehlasia sa ludia?

System funguje. Ze sa to RYR nepaci je ich problem. Odporucam si otvorit DOC 4444, ktory v definiciach hovori o ATFM a odporucam aj kapitolu 3, Kapacita ATS systemu a ATFM.

Zial, moze sa skapacitnit vzdusny priestor nad Europou (a na to nie su ludia a stoji to peniaze - je to prenesene naklad pre letecke spolocnosti a , prekvapivo, letecke spolocnosti sa naklady snazia co najviac znizit), alebo sa zamyslime nad fungovanim celeho systemu a polozime si otazku preco musi z miesta odletu ABC do destinacie XYZ denne letiet x krat B73x/A32x a raz denne napriklad B77x/A33x?

Ak by si mal zaujem o podrobnejsiu diskusiu napis, dam Ti mail a mozme sa presunut do sukromnej diskusie. Nechcem tu zasierat diskusne vlakno vecami, ktore pravdepodobne vacsinu citatelov nebudu zaujimat.


MichalC (...188.145...)
04.07.2024 19:54

MK: co to jsou ty civilizovane aerolinky? A podke ceho se urcuji?

MichalC (...188.145...)
04.07.2024 19:52

MK: problemem rizeni je zpozdeny nabor personalu a neefektivni, fragmentovane rozdeleni vzdusneho prostoru. Ryanair (stejne jako vsichni ostatni) maji nepochybne pravo vyzadovat, aby sluzba fungovala.

Nevim, odkud se bere tvrzeni, ze za spatny vykon muze tlak Ryanairu.

Cilem podnikani je vytvaret hodnoty, tj take EBITDA. System, ktery byl zalozen na jinych principech jsme tu uz meli.

MK. (...192.13...)
04.07.2024 18:47

Aerolinka by to nemela na koho hodit, takze by v reseni postupovala rychleji.

Jen - nepřihlášený host (...135.12...)
04.07.2024 18:21

MK: Takze letistni to nezvladne, ale ten od aerolinky by to zvladl? jaky je v tom rozdil?

oba dva to zvladnou uplne stejne.

MK. (...113.134...)
04.07.2024 13:54

Civilizovane aerolinky to tak maji.

Jenze cast trhu zajima jenom EBITDA a podobna cisla, takze se jim hodi, ze ten problem muzou hodit na nekoho jineho.

Ale ve finale jim to bouchne do *ichtu, jako Boeingu Spirit.

Ivo - nepřihlášený host (...188.166...)
04.07.2024 13:28
MK.

Naprostý souhlas. Navíc si myslím, že aerolinky by měly mit v hubech svůj vlastní personál na vykládání bagáže. Když přiletí naráz 10 letadel a z toho 5 má zpoždění, těžko letištní personál zvládne vše vyložit a naložit včas.

Celkem 12 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace