Polsko pokračuje v plánech na výstavbu megaletiště. Polská letiště výrazně překonávají rok 2019

  • 30.06.2024 16:41

Polský ministerský předseda Donald Tusk ve středu potvrdil, že Polsko bude pokračovat v projektu varšavského megaletiště CPK (Centralny Port Komunikacyjny).  Po úpravách bude projekt méně ambiciózní než ten, který byl původně navrhován.  

Jedná se o kontroverzní projekt. Projekt megaletiště CPK byl vzorovým projektem původní vládnoucí strany PiS, a proto napadán opozicí. Poté, kdy se opozice ujala moci nová vláda projekt podržela. Proti projektu, který bude částečně financován z prostředků EU se staví Německo, které se obává silné konkurence pro svá hlavní letiště.

Podobně rozdělena byla i veřejnost. Výsledkem průzkumu veřejného mínění provedeného v listopadu bylo 51% respondentů pro a 40% respondentů proti výstavbě megaletiště.

Projektovaná kapacita má být snížena na 34 milionu cestujících. Letiště bude postaveno u Baranowa, asi 42 km od centra Varšavy a připojeno v roce 2032 expresními vlaky a dálnicemi z Lodže a Varšavy. Dálnice budou rozšířeny ze dvou na čtyři pruhy. Do roku 2035 zajistí expresní železniční síť připojení na všechna hlavní centra Polska, přičemž doba jízdy z nejvzdálenějších center na letiště nepřekročí 100 minut.  

Rozpočet na výstavbu je 10 miliard eur a včetně souvisejících infrastruktur 30,5 miliard eur. Kvůli průtahům se schválením projektu se otevření letiště posunulo do roku 2032.

Hlavním uživatelem letiště bude LOT, který bude k roku 2032 provozovat 135 letadel. Podíl LOTu na celkovém provozu bude 60%.

V dubnu bylo oznámeno, že Polskie Porty Lotnicze (PPL), které provozují letiště v Polsku rozšíří (viz zde) kapacitu letiště Warsaw Chopin Airport na 28 milionu cestujících.

Ještě výrazněji rozšíří PPL letiště Varšava Modlin, které zvýší svou kapacitu násobně, a to až na 12 milionu cestujících. Kromě zvýšení kapacit bude zvýšeno pohodlí cestujících. Počet stojánek vzroste na 16. 

Polsko je největším leteckým trhem našeho regionu. Polská letiště se z pandemie mimořádně rychle zotavují. Kapacity, které Polsko ztratilo v důsledku přerušení provozu do Ruska, Běloruska a Ukrajiny jsou dávno již více než kompenzovány růstem počtu cestujících z/do jiných destinací.

Podle údajů asociace ACI Europe překonalo hlavní letiště Varšava Chopin za prvních pět měsíců počet odbavených cestujících stejného období roku 2019 již o 13,5 %. Letiště odbavilo 7,7 milionu cestujících.

Ještě rychlejšímu růstu vykazují polská regionální letiště. Například Krakov překonal rok 2019 již o 34%, Poznaň o 42% a Vratislav o 20%.

(Foto: Warszaw Visit, Airport World, NFP, planes.cz)


Fotografie k článku



Související články

Komentáře



Jiří - nepřihlášený host (...30.175...)
02.07.2024 12:11
Letiště v Česku

U nás se žádné megaletiště stavět nebude. To poslední regionální v Českých Budějovicích se za nemalé peníze zprovoznilo, aby se mohlo hned odstavit, protože o něho není zájem. Na naše rádoby megaletiště Václava Havla nevede ani metro, což je v jiných městech západním i východním směrem zcela běžný standard. My si postavíme rozhledny a cyklostezky. Zachráníme mokřady a v hospodách budeme do smrti polemizovat zda bude, či nebude dostavěná po šedesáti letech D 11.......

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace