Korean Air prodaly pět Boeingů 747-8I pro letoun „Soudného dne“

  • 25.05.2024 16:59

Dne 26. dubna oznámilo americké vojenské letectvo (USAF), že udělilo společnosti Sierra Nevada Corp. (SNC) kontrakt na projekt Survivable Airborne Operations Center (SAOC). O rozhodnutí jsme informovali zde. Uvádělo se, že jako platforma budou vyuřity Boeingy 747-8 společnosti Korean Air, což na planes.cz vyvolalo zajímavou polemiku.

Zpravodajství Reuters potvrdilo, že pět letadel 787-8I na projekt SAOC prodaly Korean Air. Letadla opustí flotilu Korean Air v září 2025. Z informací pro burzu vyplývá, že cena za zmíněných pět letadel je 674 milionů dolarů, tj. okolo 135 milionů dolarů za letadlo.

Korean Air provozují celkem devět exemplářů 747-8I pro přepravu cestujících. Jedná se o poměrně nové letouny s průměrným stářím osm let. Je pravděpodobné, že po prodeji pěti exemplářů se Korean Air budou zbavovat i zbývajících čtyř. Dalších šest slouží u Korean Air Cargo k přepravě nákladů.

Korean Air jsou jednou ze tří společností, která používá Boeingy 747-8I pro přepravu cestujících. Největším provozovatelem tohoto typu je Lufthansa, která provozuje 19 exemplářů, Air China má sedm.

Stávající speciály E-4B Nightwatch jsou postaveny na platformě Boeingů 747-200, podobně jako dvojice VC-25A (Air Force One).

Počáteční kontrakt na nová letadla SAOC je na 13 miliard dolarů, z čehož 59 milionů dolarů bude investováno do počátečního výzkumu a vývoje. V letošním roce je rozpočet letectva na program SAOC asi 744 milionů dolarů. Perspektivní potřeba je 8-11 letadel.

Letouny dodané SNC nahradí čtveřici letadel E-4B Nightwatch. Létající velitelské stanoviště je označováno jako letadlo „Soudného dne“ („Doomsday“ Plane), neboť slouží jako odolné létající velitelské stanoviště pro případ jaderného konfliktu nebo jiné katastrofické události. Kabina a veškerá elektronika má odolat elektromagnetickému impulzu, který by doprovázel výbuch atomových bomb. Vylepšena a zodolněna je také klimatizace. Letadlo je vybaveno zařízením pro doplňování paliva za letu, což zajistí výdrž ve vzduchu až 72 hodin (některé zdroje uvádějí 150 hodin).

Boeing se do projektu SAOC nepřihlásil, neboť podmínkou kontraktu byla pevná cena.  V minulosti Boeing odepsal na projektech za fixní cenu miliardy dolarů, a proto přijal principiální stanovisko, že fixní kontrakty nadále podepisovat nebude. (Foto: Travel Daily Media, Omaha World Herald, Flug Revue, planes.cz)


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace