Ryanair dosáhl rekordního zisku. Skupina přepravila 184 milionů cestujících

  • 22.05.2024 14:09

Podle nyní oznámených výsledků hospodářského roku končícího 31. březnem zvýšila společnost Ryanair meziročně svůj čistý zisk o 34 % na 1,92 miliardy eur. Výnosy ve stejném období vyrostly o 25 % na 13,44 miliardy eur. Provoz vzrostl o 9 %, společnost přepravila 183,7 milionu cestujících.

Výnosy na cestujícího vzrostly o 15 %. Na konci hospodářského roku provozovala společnost 584 letadla, z toho 146 Boeingů B737-8200. Do konce července by společnost měla provozovat 158 letadel 737-8200, což je o 23 letadel méně, než bylo kontrahováno. Společnost v loňském roce objednala 150 letadel verze 737-10 s opcí na dalších 150.

Vynikajících hospodářských a provozních výsledků dosáhla společnost i přes zpoždění dodávek letadel Boeing 737-8200 a přerušení letů do Tel Avivu.

Akcie Ryanairu vyrostly od roku 2020 o 14 %, zatímco akcie Wizz Airu poklesly o 55 % a easyJetu dokonce o 72 %. Ryanair výrazně zvýšil své vedení před tradičními evropskými provozovateli.

Toto srovnání nevyhnutelně vyvolává otázku, co dělá Ryanair jinak než jeho hlavní konkurenti. Do pandemie vstoupily Ryanair i easyJet jako profitabilní společnosti se silným růstem.

Během pandemie se Ryanair udržoval v kondici a provozoval potřebné minimum letů, aby neztrácel piloty (a jejich praxi). Ryanair na rozdíl od jiných společností masově nepropouštěl, a to oproti easyJetu, který během pandemie propustil asi 30 % svých zaměstnanců, a Wizz Airu, který propustil přes 20 % zaměstnanců. Ryanairu se podařilo dojednat s odbory dobrovolné snížení platů, čímž se společnost vyhnula masovému propouštění.

O’Leary, který řídí společnost od roku 1984 a je znám brutálním tlakem na náklady, tentokráte využil zdrojů společnosti našetřených v minulosti k podpoře neefektivního provozu. Vše bylo podřízeno myšlence, aby společnost byla schopna rychle obnovit své kapacity se skončením pandemie, zatímco konkurence je bude muset obnovovat postupně.  

O’Leary byl hluboce přesvědčen, že se skončením pandemie nastane boom volnočasových letů, cestování se stane prioritou, přičemž cestující budou kvůli inflačním tlakům upřednostňovat nízkonákladové společnosti. Přesně to se i stalo.

Ryanair rovněž využil krize Boeingu a propadu poptávky po letadlech a s výraznou slevou podepsal rekordní objednávky letadel Boeing 737-8200 a Boeing 737-10. Podobně postupoval i Wizz Air. Snahu easyJetu uplatnit zásadní objednávku nových letadel podkopaly třenice mezi akcionáři společnosti, které vmanévrovaly aerolinku do situace, kdy zásadní objednávka na 157 Airbusů byla podepsána až v prosinci 2023, tedy v době vysoké poptávky po nových letadlech.

O’Leary investoval v době krize, kdy ostatní šetřili. Nutno připomenout, že oproti vlakovým provozovatelům zemí EU společnosti Ryanair, easyJet ani Wizz Air nedostaly žádnou specifickou pomoc od svých vlád.


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Gajda - nepřihlášený host (...49.249...)
22.05.2024 15:31

Tak to zcela hlavní jsou mzdy. U klasických "národních" aerolinek se pořád stávkuje za víc a víc, tady ne. Druhá je obří flotila a téměř i nemožný destinace, které si u nich zase platí za propagaci. A v neposlední řadě i variabilita, kterou standardní aerolinky prostě nechápou. Ono pokud někomu prodám letenku za 1500 tam a nechám ho letět s konkurencí domů, protože mu víc sedí čas jaksi stále nechápou. Stačí si dát u Lufthansy nebo i našeho ČSA jen jedním směrem - to je pak nádhera.

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace