Výrobní vady motorů Pratt & Whitney nutí některé evropské dopravce činit nečekaná a nákladná rozhodnutí. V poslední době vidíme trend, kdy se dopravcům už nevyplatí půjčovat si starší letadla od dopravců ACMI, jako jsou Smartlynx či Avion Express, pouze na část sezóny, protože mají ve své flotile nedostatek letadel po celý rok. Raději si je pronajímají přímo od vlastníků, čímž dopravce ACMI obcházejí. Dopravci vrací do flotily ta starší letadla, která dříve vyřadili, anebo si pronajímají starší letadla z druhé ruky.
Jedním z postižených dopravců je Wizz Air. Momentálně má mimo provoz polovinu své flotily Airbusů A320neo a 43 Airbusů A321neo. Dopravce v uplynulých letech omlazoval svůj letadlový park, vyřazoval starší stroje, a přesto expandoval síť právě díky dodávkám letadel nejnovější generace. Airbusy A320ceo začal vyřazovat od roku 2020. V tom roce vyřadil dvě letadla, následující rok už deset letadel, v roce 2022 dalších deset, vloni šest a letos zatím tři. Celkem vyřadil 31 Airbusů A320ceo. Nyní se karta obrátila.
16. května byl Wizz Airu poprvé od roku 2015 dodán Airbus A320ceo. Jde o stroj imatrikulace HA-LWE (výrobní číslo 4372, rok výroby 2010). Ten maďarskému dopravci sloužil svých prvních jedenáct let a v roce 2021 se zařadil na seznam letadel k vyřazení. Od téhož roku jej až do letošní zimy provozoval lotyšský Smartlynx, jeden z největších dopravců ACMI na světě. Wizz Air plánuje v průběhu tohoto roku do své flotily zařadit ještě další Airbusy A320ceo, které kdysi provozoval.
I španělský Vueling trpí kvůli výrobním vadám motorů svých Airbusů A320neo. Mimo provoz má 9 ze svých 25 strojů onoho typu. Od podzimu 2023 kvůli tomu začal po pěti letech opět přebírat Airbusy A320ceo. Jde o olétané stroje z celého světa. Zatím jich zařadil do flotily šest a další čtyři zařadit plánuje.
Připravil: Martin Bernict
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém