Americké letectvo udělilo kontrakt na letoun „Soudného dne“

  • 29.04.2024 17:23

Dne 26. dubna oznámilo americké vojenské letectvo (USAF), že udělilo společnosti Sierra Nevada Corp. (SNC) kontrakt na projekt Survivable Airborne Operations Center (SAOC).

Nejde o překvapení, neboť Boeing již dopředu avizoval, že nepodepíše kontrakt s fixní cenou. Vychází ze své nedávné špatné zkušenosti, kdy na různých programech za pevnou cenu odepsal stovky milionů dolarů, neboť náklady byly výrazně vyšší, než Boeing předpokládal.

Letoun SNC nahradí čtveřici letadel E-4B Nightwatch. Létající velitelské stanoviště je označováno jako letadlo „Soudného dne“ („Doomsday“ Plane), neboť slouží jako odolné létající velitelské stanoviště pro případ jaderného konfliktu nebo jiné katastrofické události. Kabina letadla a veškerá sofistikovaná elektronika jsou odolné proti elektromagnetickému impulzu, který by doprovázel výbuch atomové bomby. Vylepšena a zodolněna je také klimatizace. Letadlo je vybaveno zařízením pro doplňování paliva za letu, což zajistí výdrž ve vzduchu až 72 hodin (některé zdroje uvádějí 150 hodin).

Počáteční cena kontraktu je 13 miliard dolarů, z čehož 59 milionů dolarů bude investováno do počátečního výzkumu a vývoje. V letošním roce je rozpočet letectva na program SAOC asi 744 milionů dolarů. Předpokládá se perspektivní potřeba 8-11 letadel programu SAOC. Všechna letadla budou dodána postupně do roku 2036.

Stávající E-4B využívají jako platformu Boeingy 747-200, podobně jako dvojice VC-25A (Air Force One). E-4B jsou bázována na základně Offutt a podléhají jednotce 595th Control Group v Nebrasce. Letadla jsou nepřetržitě v nejvyšší pohotovosti. Posádku letadla tvoří 111 specialistů.

Nástupnickou platformou jsou Boeingy 747-8I. Zřejmě se jedná o letadla, která dříve provozovaly Korean Air. (Foto: SNC, Air Force Times, Defence Blog, planes.cz) 


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



JakubR - nepřihlášený host (...32.163...)
01.05.2024 06:57
Opravdu 747-8 (II.)?

tak Boeing se sice "zmita" v problemech (mysleno FAA, 737max, 777X,...), ale to neni ten duvod, proc tuhle zakazku nechtel. BA si totiz stale lize stamilionove (ne-li miliardove) ztraty z fixne uzavrenych kontraktu s US ozbrojenymi silami a nechtel pristoupit na pevnou cenu.

Janči:
odkaz na nejaky twitterovy post fakt nelze brat jako zdroj
Zde se naopak hovori o tom, ze oficialne se nic jeste nerozhodlo, ale ze spolecnost pocita s nakupem letadel z druhe ruky
https://www.eurasiantimes.com/after-boeings-shocking-exit-snc-contracted/amp/
Coz teda nevim, kdo jim to proda, korejske stroje jsou stare 7-9 let, netusim jestli si na sebe uz vydelali a na kolik si je KAL ceni, predesle 744 se vyrazovali, resp. prodavali az po 20 letech ...

Realne je tohle chyba americke administrativy, ktere bylo znamo datum ukonceni vyroby 747-8 a ani se nepokusila jich par zachovat (v minulosti existoval kontrakt, kdy vlada spolufinancovala nakup kontraktovanym US aerolinkam a ty naopak dana letadla vyclenily v pripade potreby ozbrojenym silam). Ale 747-8 zadna americka aerolinka nenakoupila, logicky sli cestou nizsich provoznich nakladu do B787 a B777.

Myslim si, ze prestavba vice jak 10 let starych-oletanych letounu (kde se budou muset kontrolovat unava materialu, resp zesilovat urcita mista), kdy se rozeberou do posledniho sroubku a pak se bude ten letoun vlastne vytvare novy a nebude to delat vyrobce, navic to ma fixni cenu, takze vicenaklady pujdou na vrub SNC ... uvidime

MK. (...113.134...)
30.04.2024 13:00
O.M.

nejzásadnější důvody najdete pod křídlem.

1
2
3
4

Janči - nepřihlášený host (...40.241...)
30.04.2024 11:28
zdroj

In a few years, the USAF will take delivery of 8-11 ex-Korean Air Boeing 747-8Is to replace their aging fleet of 4-Boeing E-4Bs, which are based off the ancient Boeing 747-200 airframe.

https://twitter.com/avgeekjake/status/1784436715496870119... je to síce len Twitter, ale tých zdrojov je viac, ktoré píšu o KE... Korean objednali predsa len nové 350, tak možno sa chcú postupne zbavovať 747

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
30.04.2024 11:15

Zajímavé je, že letouny mají být stavěny na půlstoleté konstrukci starého dobrého Jumbo jetu. Napadá mě několik důvodů, proč tomu tak je, tím nejzásadnějším ale asi bude fakt, že ta letadla "prostě jsou" a nemusí se čekat, až je Boeing, zmítající se v problémech, vyrobí.

Sikkim (...135.1...)
30.04.2024 08:41
Korean Air?

Souhlasím s JakubR. Jen bych dodal, ze dve nová "Air Force One" budou pax verze 747-8i, co nebyly nikdy dodány tuším Red Wings do Ruska.

JakubR - nepřihlášený host (...32.163...)
30.04.2024 05:11
Opravdu 747-8?

neni mi znamo, z jakeho zdroje autor vychazi s tim, ze by Korean Airlines meli prodat svoje 747-8... vzdyt je pouzivaji, resp v ramci prestize jeden nabidli korejske vlade k doprave prezidenta
A vzhledem k ukonceni vyroby 747-8 v osobni verzi se bud nabizi prestavba nakladni verze (coz neni moc pravdepodobne vzhledem k velmi vyraznym upravam a tedy i vyssim nakladum) anebo jina platforma. A to bud 787 (asi verze 9) anebo 777X

Celkem 6 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace