Ohlédnutí za Dubai Air Show 2023

  • 19.11.2023 09:01

Letošní výstava Dubai Air Show přinesla řadu zajímavých momentů a potvrdila, že Dubaj je především o širokotrupých letadlech. Prognózy Airbusu i Boeingu shodně předpokládají, že v následujících dvaceti letech bude asi polovina nových letadel dodaných na Střední východ širokotrupých. V tomto se region Střední východ zásadně vymyká zbytku světa. Pro srovnání, v Evropě budou ve stejném horizontu tvořit nová širokotrupá letadla pouze okolo 20 %, v Severní Americe okolo 17 % a v regionu Asie–Tichomoří okolo 21 %.

Pro Boeing jako vedoucího výrobce širokotrupých letadel je tento trh klíčový. Je to trh, kde Boeing bude dlouhodobě vyhrávat. Na ostatních trzích převažuje poptávka po jednouličkových letadlech, což znamená, že Boeing na těchto trzích bude dále prohrávat

Širokotrupá letadla představovala v Dubaji takřka polovinu veškerých objednávek (či závazků) komerčních letadel, které byly oznámeny. Objednávky (nebo závazky) na širokotrupá letadla přišly od Emirates, EgyptAir, Ethiopian Airlines, flydubai, Royal Jordanian a Royal Air Maroc. Uspěla letadla Airbus A350-900, avšak převaha Boeingů 777X a 787 byla podle očekávání výrazná.

Naopak žádná objednávka nepřišla na Airbus A330neo ani nákladní Airbus A350F či Boeing 777-8F. S ohledem na to, že nové pokolení nákladních letadel nastoupí do provozu již okolo roku 2025 resp. 2027, je absence objednávek překvapující.

Boeing potvrdil vedení v širokotrupém segmentu

Že Dubaji budou i tentokrát dominovat širokotrupá letadla, ukázalo již zahájení veletrhu, který Boeingu přinesl rekordní objednávku na 90 letadel Boeing 777X (35x 777-8 a 55x 777-9) od Emirates. Mimochodem je tomu právě deset let, kdy na Dubai Air Show Boeing zahájil prodeje tohoto typu, který má s pětiletým zpožděním nastoupit do komerčního provozu v roce 2025. Emirates jsou dnes největším provozovatelem letadel 777-300ER a podle stávajícího stavu objednávek budou nejspíš i největším provozovatelem 777X.

Boeing evidoval na letadla 777X ke konci října 363 objednávky, z nichž 214 podepsala velká středně východní trojka (Emirates (115), Etihad (25) a Qatar (74)). K tomuto počtu můžeme připočíst 90 nových objednávek 777X od Emirates. Celkem 304 objednávky velké trojky ukazují, nakolik je 777X letadlem zejména pro středně východní aerolinky. Situace tak trochu připomíná profil zákazníků Airbusu A380. Vážným problémem odbytu těchto letadel zůstávají nízká diverzifikace zákaznické základy pro 777X a totální absence objednávek amerických společností.

Ohledně nákladních letadel Emirates těsně před zahájením veletrhu oznámily, že se budou rozhodovat mezi A350F a 777-8F okolo roku 2027. V mezidobí si vystačí přestavbami 777 na nákladní.

Kromě 777X upřesnily Emirates starší objednávku 30 letadel 787, kterou nyní rozšířily o pět exemplářů. Rozšířená objednávka zahrnuje 20 letadel 787-8 a 15x 787-9.  

O velké překvapení se postaraly flydubai, které od Emirates odkoupí 30 Dreamlinerů a stanou se tak poprvé provozovatelem širokotrupých letadel. První 787 převezmou aerolinky v roce 2026. To nevyhnutelně znamená, že strategie flydubai se změní. Objednávka širokotrupých letadel jistě souvisí s rostoucí přepravní poptávkou, kterou budou generovat africké země. Dalším důvodem jsou omezení slotů. Díky větším letadlům se flydubai podaří dále zvyšovat přepravní výkony a vstoupit na nové trhy.

Boeing na veletrhu potvrdil pozici největšího výrobce širokotrupých letadel. Možná ještě důležitější je, že získal řadu velkých zakázek na typ 737 MAX, což indikuje, že výrobce je z nejhoršího již venku. Pro Boeing je proto Dubaj nesporným úspěchem a důležitým indikátorem rostoucí důvěry leteckých společností vůči Boeingu.

Airbus skóroval v širokotrupém segmentu 36 objednávkami letadel A350-900, což je bezesporu velmi dobrý výsledek. Nezískal však žádnou objednávku na A350-1000. Překvapením byla objednávka dalších 30 letadel Airbus A220 společností airBaltic. Zajímavá není ani tak objednávka sama o sobě, ale to, že si Airbus k podpisu vybral Dubaj. Jistě nikoliv náhodou. Je pravděpodobné, že Airbus tak ukazuje své ambice prodávat letadlo v Africe, což je pro tato letadla bezesporu zajímavý trh. Pro africké aerolinky je Dubaj více relevantní než Paris Air Show či Farnborough.

Airbus raketově posiluje vedení v jednouličkovém segmentu a zvyšuje tržní podíl v širokotrupém segmentu. Airbus má důvod ke spokojenosti.

Žádnou objednávku komerčních letadel si z veletrhu neodnesl Embraer. Toto očekávání Embraer zřejmě ani neměl. Je nutno říci, že celkově se Embraeru v letošním roce daří velmi dobře. Jak bylo zmíněno, Dubaj typicky není tím místem, kde padají objednávky na letadla této kategorie. Zakázka airBaltic je výjimkou z pravidla.

Další obchod, který do tradiční Dubaje tak trochu nepatří, je závazek Abelo na 20 letadel ATR. Přes celkový pokles poptávky po regionálních turbopropech těží ATR ze své prakticky monopolní pozice tohoto segmentu.

Největší objednávka opět odložena

Největší očekávání byla spojena s rekordní objednávkou letadel od Turkish Airlines. Zdá se, že původní plán oznámit tuto zakázku na veletrhu se někde zadrhl. Pro Tuskish Airlines je to škoda, protože oznámení největší světové zakázky se mělo stát dominantním tématem veletrhu. A to právě v době, kdy Turkish Airlines komunikují svou ambici stát se k roku 2033 vedoucím světovým leteckým dopravcem.

Turkish Airlines vysvětlují, že kontrakt podléhá schválení představenstvem společnosti, což však zní jako zástupný důvod. Ujišťují, že objednávka bude podepsána „brzy“.

Turecká media a Reuters proto spekulují, že objednávka a její časování leží na stole turecké vlády a tureckého prezidenta. Turkish Airlines mají podle předpokladu koupit až 625 letadel Airbus a Boeing.

Jediným oficiálním oznámením na veletrhu byla zpráva, že Airbus a Turkish Airlines dosáhly principiální dohody o objednávce. O části objednávky, která půjde k Boeingu, se nemluvilo.

I přes další zpoždění nelze pochybovat, že objednávka bude „brzy“ nebo někdy později podepsána. Lze si představit, že Airbus nehoří nadšením zapsat si objednávku do objednací knihy letošního roku, která už nyní přetéká. Naopak by byla vítaným startem v příštím roce. Naopak Boeing by objednávku letos velmi potřeboval.

Přestřelka kvůli motorům Rolls-Royce

Emirates se postaraly o velké titulky pouze rozměrem a strategickým významem svých objednávek. Pozornost vzbudil také úterní výrok prezidenta Emirates Sira Tima Clarka, že motory Rolls-Royce XWB-97 letadel A350-1000 jsou defektní. Dodal, že to brání společnosti objednat 35 až 50 exemplářů A350-1000.

Výrok, který jak se zdá není podložen fakty, odmítly okamžitě jak Rolls-Royce, tak Airbus. Zástupce Rolls-Royce tvrzení, že motory jsou defektní rozhodně odmítl. Šéf divize komerčních letadel Airbus Christian Scherer byl velmi důrazný, když prohlásil, že letadla fungují perfektně a „Tim tato letadla nemá“.

Faktem je, že superpřešlechtěné nové motory všech výrobců bez výjimky mají ve vlhkém a prašném prostředí problémy a v danou chvíli objektivně nedosahují spolehlivosti a „hodin na křídle“ srovnatelné s motory předchozího pokolení.

Motoráři se hájí, že stávající motory jsou spolehlivější, než byla původní generace ve srovnatelném stádiu „dospělosti“. Mají také pravdu, že motory dnes kvůli extrémním požadavkům na palivovou efektivnost (a tím emise) balancují na hranici nebo za hranicí fyzikálních vlastností použitých materiálů. Nepříznivé podmínky provozu mohou křehkou rovnováhu vychýlit na špatnou stranu.

Zdá se, že nečekaný útok Tima Clarka všechny udivil, a to i ve světle známých faktů o problémech motorů GE-9X prototypů Boeingů 777-9.

Šrám z tohoto prohlášení nemohla zahladit ani čtvrteční objednávka 15 letadel Airbus A350-900.

Kritika na adresu Rolls-Royce a A350-1000 nezmátla finanční trhy, na kterých akcie Rolls-Royce přes tvrzení Tima Clarka dosáhly v pátek 17. listopadu 52týdenního maxima. Během posledních 12 měsíců vyrostly akcie o 190 %, z toho od začátku roku o takřka 150 %.

Závěr

Celému letošnímu roku dominovaly obří, rekordní objednávky indických společností. Objednávek z tradičních trhů Evropy a Ameriky bylo na veletrzích letošního roku podepsáno málo. To potvrzuje, že i) největší zájem o nová letadla přichází z rychle se rozvíjejících trhů, jako jsou Indie, Čína atd. Indie a Čína jsou hlavními odbytišti dopravních letadel na dalších 20 let; a ii) letecké společnosti Evropy a Ameriky považují prezentaci kontraktů na veletrzích za méně důležitou. Příkladem budiž květnová objednávka v hodnotě 40 miliard dolarů na až 300 letadel Boeing 737 MAX 10 pro Ryanair nebo obří objednávky United. Západní společnosti vidí výstavy spíše jako místo, které ukazuje trendy v letecké dopravě a technologiích.

Kromě leasingových společností a airBaltic zakázky z tradičních trhů Evropy a Ameriky na Dubai Air Show nepřišly. Nepřišly ani objednávky z Číny. Rekordní objednávky Air India a IndiGo už vyčerpala Paříž.

Chtělo by se tedy říci, že Dubaji 2023 dominovaly objednávky bohatých aerolinek zemí Středního východu. Ale ani to není pravda. Dubai Air Show byla zejména show domácích Emirates a Emirates blízké flydubai. Tak to alespoň platí alespoň v segmentu širokotrupých letadel. Překvapivě nepřišly dokonce ani objednávky od aerolinek Saúdské Arábie.

Pokud se podíváme do historie, nejúspěšnější Dubai Air Show z hlediska počtu objednávek a závazků proběhla v roce 2017, kdy byly oznámeny 874 objednávky. V roce 2013 byly na Dubai Air Show jen během prvního dne oznámeny 623 objednávky, a to včetně objednávek letadel 777X společnostmi Emirates, Etihad Airways a Qatar Airways.  

Dubai Air Show byla letos více než kdy jindy „lokální“ záležitostí. Zakázka Turkish Airlines sice měla potenciál vystřelit veletrh na světovou úroveň, ale nestalo se. Zdá se, že význam Dubai Air Show postupně slábne, a to alespoň v oblasti komerčních letadel. Pokud jde o vojenskou techniku, trend je nejspíš opačný. Ale to je jiná kapitola.  

Přesto Dubaj nelze podceňovat, neboť i lokální (či regionální trhy) mají globální význam. Celkem 403 objednávek či závazků podepsaných v Dubaji spolu s rekordními objednávkami letošního roku jasně dokládá vysoký a trvající optimismus odvětví letecké dopravy. V příštím roce má podle předpokladů letecká doprava poprvé od pandemie dosáhnout plného zotavení.

Celkem 195 objednávek a závazků na širokotrupá letadla znamená, že letecké společnosti věří v postupné zotavování dálkových linek.

Nikdy v minulosti letecké a leasingové společnosti neobjednaly tolik nových letadel, jako právě letos. A to ještě nemáme konec roku.

A nakonec pěkné video zde nebo zde.

Přehled objednávek a závazků najdete zde. (Foto: Dubai Airshow).  

Autor: Michalc


Fotografie k článku



Související články

Komentáře



Jiří - nepřihlášený host (...30.175...)
22.11.2023 14:10
Inteligence

Z vás tu inteligence stříká jako z hydrantu....

MichalC (...115.4...)
20.11.2023 11:36

O. M: pokoleni znamena krome jineho generace

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
20.11.2023 11:12

Pane Michale, mohl byste slovo "pokolení" nahradit obvyklým (a správným) slovem "generace"? Slovo "pokolení" se používá pouze ve smyslu generace lidského rodu, ve všech ostatních biologických a technických významech se používá slovo "generace".
Díky.

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace