Dne 7. srpna došlo nad Řeckem k mimořádně vážnému incidentu. Výstražný protisrážkový systém TCAS (Traffic Alert and Collision Avoidance System) a včasný zásah posádek odvrátily možnou srážku dvou letadel ATR42-600 společnosti Olympic Air nedaleko Athén.
Letoun SX-OAY letěl na lince OA-18 z Athén na ostrov Naxos a nacházel se po odletu z dráhy 21L ve výšce 9000 stop (asi 2700 m). Letoun SX-OAZ letěl na lince OA-25 z Milosu do Athén ve stejné výšce. Letadla letěla na kolizních kurzech.
Při horizontální vzdálenosti letadel asi 9 km vydal systém TCAS letu OA-18 pokyn klesat a OA-25 pokyn stoupat. Včasné varování a zásah posádek s vysokou pravděpodobností zabránily srážce ve vzduchu. TCAS. Letadlo OA-18 sklesalo do výšky 8800 stop a OA-25 vystoupalo do 9500 stop. Po odvrácení nebezpečí se letadla vrátila do výšky 9000 stop nad hladinou moře.
Každý TCAS hlídá prostor okolo svého letadla a vyhodnocuje trajektorie okolních strojů a jejich případnou koliznost, a zároveň hlásí "jsem tady". Používá k tomu údaje z s-módu odpovídačů letounů. Zjistí-li, že by se nějaký z letounů dostal do "ochranné obálky" vlastního letounu, namodeluje dva případy svých vlastních manévrů (stoupání / klesání) a spočítá, při kterém manévru by byla větší vertikální separace, kdyby "narušitel" neudělal nic, a podle toho se rozhodne pro vlastní manévr. Zároveň odešle koordinační zprávu narušiteli: "ohrožuješ mě, já stoupám, ty klesej" (nebo naopak). Narušitelův TCAS pak potvrzuje přijetí zprávy. Zároveň všechny TCASy naslouchají, zda jim někdo neposlal koordinační zprávu, a velí tomu ten, který vyslal zprávu jako první. Vychází se z toho, že v naprosté většině případů TCAS každého z těch potenciálně kolizních letounů vyhodnotí hrozbu v jiný okamžik. Kdyby se náhodou oba rozhodly ve stejný okamžik ke stejnému manévru, platí pravidlo "nižší adresa velí". Každý TCAS (resp odpovídač letounu) má svou unikátní adresu S-módu, a ten který má adresu vyšší, své původní rozhodnutí změní, aby se přizpůsobil tomu s nižší adresou (a pak mu to samozřejmě oznámí).
P. S.: pédéefko "Introduction to TCAS II" s velmi podrobným popisem jsem si před pár lety stáhnul na webu FAA, takže tam to případně najdete, budete-li mít zájem.
Takže se vlastně nic nestalo, všechno fungovalo tak, jak má.
Podle záznamu trajektorií by se minuli i bez TCASu, ale bylo by to o fous. Navíc je tam to riziko, že piloti by se rozhodli k úhybným manévrům, které by ve výsledku byly kolizní. Takže díky za TCAS.
Zajímalo by mě, jak se ty letadla, resp. ten systém domluví, které z letadel obdrží pokyn klesat a které stoupat.
Řídící asi v práci nebyl.. aby zbytečně nezabíral místo.
Však je to jeho práce. Aspoň tam nezabírá místo zbytečně.
Celkem 6 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Díky moc za supr vysvětlení!