Jak známo, zdaleka nejprodávanějším modelem řady A320neo je A321neo, nejméně naopak A319neo.
Spirit Airlines nyní konvertovaly objednávku A319neo na A321neo. Toto rozhodnutí svým významem dalece přesahuje Spirit Airlines, neboť může být umíráčkem pro výrobu letadel A319neo. Z objednací knihy Airbusu na A319neo totiž rázem zmizelo 31 letadel A319neo, což představuje 40 % objednávek tohoto modelu. V objednací knize zůstává pouhých 16 nevyřízených objednávek. To nastoluje otázku, zda A319neo nebude brzy následovat osudu A318. Dohoda o konverzi objednávek byla uzavřena v červenci. Letadla A321neo budou dodána v letech 2027 až 2029.
Pokles zájmu o A319neo je výsledkem úspěšné kanibalizace I celkového trendu k větším letadlům. Zisková marže A321neo je daleko vyšší než zisková marže, kterou Airbus dosahuje prodejem A319neo. Část poptávky zákazníků po menších letadlech přitom Airbus uspokojí nabídkou letadel A220 resp. ACJ Two Twenty.
Díky rostoucí poptávce po cestování a s ohledem na nedostatek letadel i posádek společnosti zřetelně upřednostňují pořízení větších modelů. To ostatně potvrzuje i nízký zájem o Boeing 737-700, který v podstatě žije pouze díky objednávce Southwest Airlines.
Trend k pořízení kapacitnějších letadel je patrný z přehledu objednávek Airbusu (stav konec července 2023). Na A321neo získal výrobce 5259 objednávek, na A320neo 4297 a A319neo 61 objednávku. Na A220-300 eviduje Airbus 711 objednávek, zatímco na menší A220-100 pouze 95.
Airbus ke konci července evidoval na A319neo celkem 61 objednávku, přičemž 14 letadel již bylo dodáno. Leteckým společnostem bylo dodáno 9 exemplářů, ostatní slouží jako byzjety A319ACJ. Po konverzi objednávky Spirit tak Airbusu zbývá, jak již bylo zmíněno, pouhých 16 nevyřízených objednávek A319neo.
Airbus A319neo může přepravit v jednotřídní konfiguraci až 160 cestujících a má max. dolet 6 850 km. A220-300 se těmto parametrům takřka vyrovná, a to jak pokud jde o počet cestujících, tak dolet (6 112 km). A220 však nabízí cestujícím vyšší komfort a jeho provoz je díky nízké spotřebě a nízké hmotnost pro dopravce daleko ekonomičtější.
Airbus perspektivně počítá s vývojem prodloužené verze A220-500, která se může objevit v komerčním provozu ještě koncem dekády. Ta by A319neo více jak nahradila.
Inspekce motorů Pratt & Whitney nutí Spirit škrtat další lety
Šéf Spirit Airlines Ted Christie je nespokojen se vývojem okolo motorů Pratt & Whitney GTF letadel řady A320neo, kterých má společnost bezmála 80. Kromě letadel, která jsou již nyní uzemněna v důsledku poruch motorů PW1100G jsou Spirit nuceny odesílat k inspekcím další motory, a to v rámci svolávací akce vyhlášené 25. července Raytheon Technologies.
Spirit jsou největším uživatelem motorů PW1100G v USA. Flotila dopravce sestávající výlučně z Airbusů řady A320ceo/320neo čítá asi 200 letadel.
Motory je nutno sejmout z křídla a odeslat ke kontrole do závodu, což si podle předpokladů vyžádá osm týdnů. Dopravce proto musí škrtat letové řády, a to v době, kdy je na trhu převis poptávky a vysoké ceny letenek.
Spirit v září kvůli inspekcím vyřadí z provozu sedm letadel A320neo. Kapacity společnosti se tak sníží o 5 % a výnosy ve třetím čtvrtletí o 1,5 %.
Svolávací akce se týká asi 1 200 motorů PW1100G vyrobených v letech 2015 až 2021. Motory se podrobí kontrole (a případně opravě) únavových lomů či jiných defektů disku vysokotlaké turbíny. Inspekce musí být provedeny bez prodlení.
Problémů motorů GTF proti slibům výrobce v mezidobí nijak neubývá, situace se naopak zhoršuje. Svolávací akce si totiž vyžádá přesun části kapacit výrobce z výroby a oprav motorů na inspekce. Opravy motorů jsou přitom již nyní neakceptovatelně dlouhé a výroba nových vázne.
Podobné nářky jako od Spirit Airlines zazněly počátkem srpna také od šéfa Wizz Airu. Ten si stěžuje, že není znám přesný harmonogram ani rozsah inspekcí a dopravce proto neví, kolik, kdy a na jako dlouho budou motory u výrobce. Plánování letů je za této situace obtížné a neobejde se bez rušení existujících rezervací. Wizz Air jsou největším evropským uživatelem motorů PW1100G.
Jen pro představu rozměru dopadů na letecké společnosti, pokud se doba inspekcí potvrdí a budeme pro jednoduchost předpokládat, že postihnou 600 letadel, budou letadla uzemněna celkem 33.600 dní, tj. 92 let. K tomu je nutno připočítat asi 13 % všech letadel řady A320neo poháněných motory GTF, které jsou již nyní kvůli problémům odstaveny z provozu.
(Foto: Business Insider, CBS, planes.cz)
Celkem 1 záznam
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
319 bude prodávat velmi omezeně v podobě ACJ i nadále. Příchod A220-500 je opakovaně svázán s překlopením se produkce A220 do zisku s čímž stále Airbus bojuje. Nedává smysl kanibalizovat prodej ziskové A320neo novějším, ale ztrátovým A220. Výroba 319, vzhledem k tomu, že probíhá na stejných linkách, nemá pro Airbus žádné (nebo marginální) dodatečné náklady oproti výrobě 320 a 321. Dokud se to nezmění, bude 319 v nabídce i nadále. Kolik se jich vyrobí, to je jiná, ale koupit si ji bude moct každý, kdo na to bude mít a bude ji chtít.