Více něž 10 let se Rumunsko neúspěšně snaží o své začlenění mezi země Schengenské dohody. Všeobecně se přitom předpokládalo, že Rumunsko se stane členem Schengenského prostoru od 1. ledna 2023. To se však nestalo.
Na poslední chvíli a poněkud překvapivě zablokovalo vstup Rumunska Rakousko, a to z obav o migraci přes Rumunsko do Rakouska. V souvislosti s válkou na Ukrajině přitom vzrostl význam Rumunska pro NATO, a proto se očekávalo, že tento fakt bude dalším přesvědčivým argumentem pro začlenění země do Schengenu. Rumunsko usiluje o vstup do Schengenu od roku 2007.
Z předpokladu vstupu země do Schengenu vycházelo i plánovaní kapacit leteckých společností, které předpokládaly, že vstup země do Schengenu cestování zjednoduší a počty cestujících zvýší. Ryanair např. začlenil v červnu 2021 do své sítě Sibiu, Wizz Air do Rumunska zase stáhl kapacity, které původně obsluhovaly Moldavsko.
Dalším impulsem pro rozšíření kapacit Ryanairu a Wizz Airu na rumunském trhu bylo přerušení provozu domácí aerolinky Blue Air.
Společnosti Ryanair a Wizz Air nyní korigují své plány pro Rumunsko a kapacity (linky) redukují. Ryanair např. opouští letiště Oradea, Sibiu, Suceava a Temešvár.
Celkově se zdá, že jak Ryanair, tak Wizz Air v důsledku zablokování vstupu Rumunska do Schengenu profil v menších rumunských městech sníží a soustředí se jen na významnější města.
Pro obě společnosti přesto zůstane Rumunsko důležitým trhem, a to zejména s ohledem na vysoký počet Rumunů, kteří našli pracovní příležitosti v západní Evropě. Tempo růstu provozu a jeho rozložení se však proti původním plánům mění.
Pro Rumunsko je otázka začlenění do Schengenu důležitá, neboť podle různých studií by vstup do Schengenského prostoru zvýšil HDP země o 0,5 %. (Foto: Seeking Alpha, FPU Romania, planes.cz)
Celkem 1 záznam
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
To jsou zas výmluvy - to opravdu někdo se rozhodne do Rumunska nejet, protože musí ukázat na letišti občanku - což je cca jediný rozdíl pro běžného cestujícího?