China Eastern Airlines převzaly v pátek první letadlo COMAC C919, který se tak stává konkurentem letadlům A320neo a 737 MAX duopolu Airbus a Boeing. První komerční let se očekává letos či počátkem příštího roku na lince z Šanghaje do Pekingu.
Jedná se o první větší tryskový dopravní letoun vyrobený v Číně, který doplní ve výrobě a u aerolinek menší regionální ARJ21. Prozatím se plánuje, že do roku 2030 bude letoun vyráběn tempem okolo 25 exemplářů ročně.
První stroj s imatrikulací B-919A nese nápis „world's first C919“. První prototyp letounu spatřil světlo světa 2. listopadu 2015, první let absolvoval v květnu 2017.
Letadlo vyrobené společností Commercial Aircraft Corporation of China, Ltd. do vysoké míry závisí na západních komponentách, např. od společností GE, Safran, Honeywell International, Rockwell Collins. Letadlo pohání motory CFM International Leap-1C (viz obr.: Reddit).
C919 je v konfiguraci China Eastern určen pro 164 cestujících (C8Y156). V maximální, „zhuštěné“ konfiguraci je udávána kapacita až 192 cestujících. Dolet letadla je 4075 km.
Porovnání s konkurenty (A320neo, Boeing 737 MAX 8) či úvahy, který letoun je lepší, nemají praktický smysl, neboť C919 je určen přednostně domácím zákazníkům a v dohledné době nebude konkurovat duopolu na světových trzích.
Video zachycující událost je zde. (Foto: Wall Street Journal, COMAC, Xinhua, South China Morning Post, obr.: China Daily, Reddit)
Celkem 1 záznam
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
S tou konkurencí bych byl opatrnější. V současné a blízké době asi to tak bude, ale do budoucna kdož ví. Smáli jsme se jejich autům a dnes je realita trochu jinde, Škoda v Číně padá s prodejema a Wolfík uvažuje o ukončení výroby a mezitím již první auta made in China míří na evropský trh, kdo ví jak to vše dopadne....