Plzeňské letiště si může oddechnout. Gigafactory se (zatím) nekoná.

  • 12.12.2022 17:00

V posledních týdnech vrcholilo úsilí o zachování letiště Líně, které mělo ustoupit potenciální stavbě gigafactory koncernu Volkswagen. Zatímco vláda investici do gigafactory podporovala, okolní obce, Plzeň, letecká komunita a provozovatel letiště, firma PlaneStation Pilsen s.r.o., byli proti.

O záchraně fungujícího letiště nakonec rozhodl koncern Volkswagen (VW), když rozhodnutí o miliardové investici do továrny na baterie elektromobilů opět odložil, a to přinejmenším do konce léta 2023. Je možné, že k otázce gigafactory se v dohledné době již nevrátí.

VW má k odkladu několik pádných důvodů. Některé ryze koncernové, jiné dané situací v Evropě. Prvním je nezvládnutý software pro elektromobily. Vývoj funkčního softwaru je pro VW akutnějším problémem než perspektivní výroba baterií. Jak známo, VW zahájil před několika lety velkorysou transformaci od spalovacích motorů k elektromobilitě, kterou koncern nezvládá kvůli již zmíněným problémům se softwarem a závislosti na dovozu baterií. Úspěch elektromobilů přitom z rozhodující míry určují právě software a baterie. Koncern dnes více přemýšlí kde své provozy uzavírat, než kam investovat.

Kromě výše uvedených „koncernových“ příčin je dalším důvodem odkladu evropská energetická krize, která způsobuje ztrátu evropské konkurenceschopnosti. Důvodů, proč nejenom Volkswagen, ale i řada dalších nadnárodních společností investice v Evropě odkládají nebo ruší je více.

Zatímco energeticky náročná výroba aut v Evropě je kvůli ceně energií problematická, USA rozhodly v rámci boje s inflací investovat v rámci zákona Inflation and Reduction Act (IRA) 369 miliard dolarů do perspektivních projektů. Součástí zákona jsou pobídky pro výrobce elektromobilů, přičemž výroba baterií se uvádí je jmenovitě. Investovat v USA je nyní atraktivnější než v Evropě.  

Vláda Petra Fialy (ODS) o investici koncernu trvale usiluje, narazila však na odpor politické reprezentace kraje, Plzně a dotčených obcí. O výhodách projektu nedokázala vláda přesvědčit, a to také proto, že sama nebyla schopna zpracovat analýzu či studii přínosů takového projektu pro Českou republiku, kraj či dotčené obce. Argument 4500 nových pracovních příležitostí by byl sexy argumentem v devadesátých letech, jenomže v devadesátých letech už nejsme. Zatímco baterie do elektromobilů jsou vysokotechnologickou záležitostí, z hlediska jejich výroby jde spíše o další montovnu.

Projektu by vláda obětovala fungující letiště Líně, neboť Volkswagen označil tuto lokalitu za jedinou vhodnou v ČR. Kromě ČR je ve hře Polsko a Maďarsko. Za Líně pochopitelně loboval předseda představenstva Škoda Auto Klaus Zellmer.

Pozoruhodný je postoj ministerstva obrany ke zrušení letiště Líně. Armáda dlouhodobě tvrdila, že letiště je pro armádu strategicky důležité. Jakmile se však objevil zájem koncernu, obrana otočila a letiště prohlásila za nedůležité. Veřejnost neví, proč mělo být letiště strategicky důležité, ani proč se náhle stalo bezvýznamným. Tyto informace jsou tajné. Jak pohodlné.

Za letiště se postavil Český svaz letectví vedený Václavem Vaškem, který vyzval české piloty a nadšence letectví k celorepublikovému protestu proti likvidaci letiště Líně.  „Současná Fialova vláda dne 19.10.2022 přijala usnesení č. 879 o likvidaci letiště Plzeň–Líně, údajně ve prospěch zelené demagogie, v němž už slibuje koncernu Volkswagen, že mu umete cestičku. Kdo z nás objektivně ví, kde je pravda? Žádný člen vlády ještě ani nežil, když letiště Líně, jako i většina významných letišť po celé republice, bylo budováno. Proto tento spolek laiků nemá ani morální ani formální právo rozhodovat o jeho zničení. Oni nedokáží něco kloudného vytvořit, tak chtějí alespoň vše kolem sebe devastovat. Cui bono? Nechápu, jak je možné, že k tomu mlčí vrchní velitel ozbrojených sil, prezident České republiky. Když mlčí on, pojďme nemlčet my,“ prohlásil předseda Českého svazu letectví Václav Vašek.

Údaje o letišti jsou shrnuty zde.

S ohledem na zmíněné zhoršení investičního klimatu v Česku (a Evropě) a nové investiční pobídky v USA je možné, že koncern se k otázce gigafactory hned tak nevrátí. (Foto: airport-plzen.com, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Dagmar - nepřihlášený host (...100.203...)
12.01.2023 17:50
Letiště Líně

Ano, v tomto případě jde pouze a jen o bourání. Je v tom obrovská spousta peněz a zájem jedné firmy ( údajně to už má přiklepnuté, alespoň se to v okolí již od léta povídá ). A jelikož je na likvidaci funkčního letiště vyvíjen abnormální tlak, zřejmě již všimné bylo rozdáno. A protože se nechce všimné vracet, modrobílá firma bude bourat, ať se to lidem líbí nebo ne. Chudáci letci a chudáci my z okolních vesnic...Stále doufáme v zázrak, protože jestli ten nepřijde, máme znehodnocené pozemky a po klidu života na vsi. Už nyní nás na našich pozemcích (už nám lezou i do baráků) obtěžují utečenci a nepřizpůsobiví cizinci z okolních montoven, nedokážu si představit co se bude dít, pokud tady postaví další montovnu. A ještě takových rozměrů.

Karel - nepřihlášený host (...151.174...)
14.12.2022 13:51
Software

Sebelepší software nevyřeší to základní: akumulátor se musí nabíjet a energie, do něk nabitá je vuždy v3tš než využitelná. A to nabíjení se nedá realizovat jinak než přímo a to je obtížné, velmi často nemožné. Elektromobil na normální ježdění je slepá ulička vývoje.

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
13.12.2022 11:25
2 autor:

Oni i v tom VW jsou realisti. Tu "závislost na dovozu baterií" měla právě vyřešit ta baterkárna, takže to by si mohli jeden problém odškrtnout (proncipielně, Evropa by měla na svém území udržet některé výroby a špičkové technologie, i když budou z nejrůznějších důvodů dražší, i za cenu státních podpor - protože jinak bude furt na někom závislá). Jenže, když ve Wolfsburgu vidí ten masivní odpor proti výstavbě, no tak si počkaj, a buď se lidi vycukaj, nebo VW rozhodne o jiném místě. Jiná vhodná lokalita (i když pro VW už třeba ne tak finančně výhodná) by se určitě našla i v ČR. Dalším důvodem pro odklad rozhodnutí je všeobecná recese a taky růst cen energií - jestli se cena elektřiny bude držet vysoko, pak už se provozní náklady elektromobilů začnout významně přibližovat k provozním nákladům spalováků,a protože pořizovací náklady jsou někde na dvojnásobku, lidi si nákup elektrokrámu budou sakra rozmejšlet, a odbyt bude stát za houby.

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
13.12.2022 11:09
Kalfa:

"...kde v okolí Plzně chtějí sehnat cca 4500 zaměstnatelných pracovníků?" Tam, co je shání Boleslav, Kvasiny, Nošovice...

Kalfa - nepřihlášený host (...115.9...)
13.12.2022 10:52
To Jan :

Mimochodem, kdy naposledy měl tento stát vládu jinou, než složenou z amatérů a nýmandů ???

Kalfa - nepřihlášený host (...115.9...)
13.12.2022 10:50
Ono těch problémů bude víc.

Absolutně sice vede Energiewende, ale konečně i některým Němcům už dochází, jaká je to blbost. Takže kromě vyhozených miliard na stavbu a ty VW nejspíš nemá, urputně se totiž snaží vyhovět sebedestrukčním tendencím EU, se naskýtá otázka, co pak s těmi baterkami? No a ten vlastně zásadní, kde v okolí Plzně chtějí sehnat cca 4500 zaměstnatelných pracovníků?

Bob - nepřihlášený host (...103.233...)
13.12.2022 10:25
Název letiště

Můžete používat správný název letiště? Existovalo letiště Dobřany, přejmenované na Plzeň/Líně.

Vítek - nepřihlášený host (...135.5...)
12.12.2022 22:03

Jan: Ano, v Plzni se to povídá. Že jistá lobbistická skupina má zájem zejména o bourání, aniž by se nutně muselo něco stavět.

Jan - nepřihlášený host (...48.27...)
12.12.2022 21:21

Jedna nejmenovaná česká letecká a módní bloggerka u sebe psala, že největší zájem na likvidaci letiště Líně má firma, která by ho měla likvidovat. Jde prý o zakázku za sedm miliard.
Ale s tím, že máme vládou amatérů a nýmandů nelze než souhlasit.

Rollfree - nepřihlášený host (...71.136...)
12.12.2022 20:48

Dobře tak. :-)

Celkem 10 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace