Pracovní dokument rozeslaný organizací ICAO (Mezinárodní organizace pro civilní letectví) svým 193 členům shrnuje fakta zjištěná během vyšetřování incidentu týkajícího se letu Ryanair FR4978 dne 23. května 2021. Zpráva obsahuje provozní a technickou analýzu hodnotící přijatá opatření a rozhodnutí.
Kvůli hrozbě bomby na palubě divertoval letoun směřující do Vilniusu do Minsku. Po přistání byla provedena důkladná inspekce letadla, která žádnou bombu nenašla. Přitom byl úřady zadržen běloruský novinář vystupující proti režimu a jeho partnerka.
Zprávu budou formálně projednávat orgány ICAO 31. ledna 2022. Rovněž rozhodnou o dalších krocích.
Dokument potvrzuje, že řízení letového provozu v Minsku obdrželo s odstupem půl hodiny dva identické emaily upozorňující na bombu na palubě letadla. Přitom první email se zachoval pouze jako snímek obrazovky. Jak se následně potvrdilo, jednalo se o falešnou hrozbu. Emaily byly odeslány ze švýcarského serveru. Pod emailem je podepsána teroristická organizace Hamás, která však autorství popřela. Šetření dále ukázalo, že podobný či stejný email byl vyslán ze stejného serveru letištím Vilnius, Minsk, Sofie, Bukurešť, Kyjev a Atény. Paradoxně letiště ve Vilniusu objevilo tento mail v inboxu až následujícího dne.
Zpráva ICAO uvádí, že s emailem nelze spojit žádný konkrétní stát. Zpráva neukazuje, že by posádka byla jakkoliv přinucena k přistání v Minsku. Rozhodnutí posádky k diverzi do Minsku se nepodařilo zdokumentovat, neboť posádka po přistání v Minsku záznamník nevypnula a komunikace byla tudíž „přemazána“. Ministerstvo dopravy Běloruska to označilo za „podezřelé“. Nepodařilo se rovněž zachovat některé záznamy z některých bezpečnostních kamer na letišti v Minsku.
Komunikace mezi řídícím provozu a polskými piloty byla poněkud nejasná, a to kvůli omezené znalostí angličtiny na obou stranách.
Zpráva kritizuje běloruské úřady, že během inspekce letadla zůstal na palubě jeden člen posádky, což odporuje předpisům. Letadlo měli správně opustit všichni cestující s celou posádkou. Letiště v Minsku se hájí, že rozhodnutí ponechat jednoho člena posádky na palubě bylo přijato velitelem letadla.
Bezprostředně po incidentu obvinila Evropská unie, Spojené státy, NATO, Velká Británie, Francie, Německo a Polsko vládu Běloruska, že letoun byl úřady záměrně donucen k přistání, vyvlečen disidentský novinář a jeho partnerka a ohrožena bezpečnost leteckého provozu. To bylo kvalifikováno v podstatě jako únos letadla podporovaný státem. Prezidenti a premiéři zemí Evropské unie uvalili na Bělorusko sankce, které mimo jiné zakázaly běloruským leteckým společnostem (včetně těch soukromých) vstup do vzdušného prostoru EU a některých dalších zemí. Zároveň bylo letadlům zemí EU doporučeno vyhýbat se z bezpečnostních důvodů vzdušnému prostoru Běloruska. Nezávislým vyšetřením incidentu byla pověřena organizace ICAO.
Přijetí sankcí proti Bělorusku dne 4. června 2021 kritizovala organizace IATA, která rozhodnutí shledala jako politické. „Bezpečnost leteckého provozu nesmí být nikdy politizována“, řekl šéf organizace Willie Walsh. IATA dále kritizovala evropského regulátora EASA, že rozhodnutím označit vzdušný prostor Běloruska za nebezpečný, regulátor porušil důležitý princip nezávislosti. Šéf Wizz Airu vyjádřil přesvědčení, že v daném případě k žádnému ohrožení bezpečnosti provozu nedošlo.
Zástupce běloruského ministerstva dopravy A. Sikorskij, v interview pro agenturu BelTA uvedl, že ICAO „přijalo důkazy běloruské strany o tom, že ze strany běloruských úřadů nedošlo k přinucení posádky přistát či změnit trasu letu“. Zároveň zdůraznil, že běloruské úřady plně spolupracovaly a spolupracují s vyšetřujícím týmem ICAO.
Ministerstvo oznámilo, že na základě výsledků šetření posoudí právní kroky proti nezákonným opatřením řady zemí, které uvalily sankce na sektor běloruského civilního letectví.
Záznam reálné komunikace pilotů s řízením letového provozu jsme zveřejnili zde.
Čtyři vysocí běloruští představitelé jsou v USA obviněni, že v květnu 2021 použili falešnou hrozbu bomby na palubě za účelem nezákonného odklonění letu FR4978 do Minsku. Na palubě letadla byli čtyři američtí občané.
Federální velká porota vychází z informací, které byly zajištěny zvláštním vyšetřovacím týmem FBI, kontrašpionáže a protiteroristickým týmem New Yorku.
Obžalovaní uskutečnili předem propracovaný plán předstírat útok na letadlo, čímž bylo letadlo donuceno k přistání. To umožnilo zadržet běloruského disidenta na palubě letu do Vilniusu.
V rámci plánu byli řídící letového provozu lživě informováni o bombě na palubě. Jedním z obžalovaných je šéf běloruského řízení letového provozu Leonid Churo, který podle obžaloby předal dispečerům lživou informaci o bombě na palubě.
(Foto: EPA, aerotime.aero)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém