Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) apelovala na agenturu Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA), aby dodržovala důležitý princip nezávislosti svého rozhodování na politice.
Jde o reakci EASA na incident s letem Ryanairu FR4978, který byl na cestě do Vilniusu běloruskými úřady přinucen k přistání v Minsku, přičemž byli úřady zadrženi dva cestující. Zadržení bylo motivováno politicky. Návazně vydal unijní regulátor EASA direktivu, která ukládá společnostem zemí EU vyhýbat se z bezpečnostních důvodů běloruskému vzdušnému prostoru.
IATA uvádí, že „bezpečnost letectví nesmí být nikdy politizována“ a incident má být vyšetřen nezávislým úřadem. IATA je postupem EASA zklamána, pokládá ho za další politizací letecké dopravy. EASA by proto měla direktivu zrušit. Šéf IATA a bývalý šéf skupiny IAG Willie Walsh dodal, že „dvě špatná rozhodnutí nevedou ke správnému výsledku“.
Nezávislého vyšetření incidentu se dne 27. května ujala Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO), a to za plné podpory IATA.
Dne 4. května přijali podle očekávání velvyslanci zemí EU rozhodnutí zakázat provoz leteckých společností členských zemí ve vzdušném prostoru Běloruska, jakož i vstup běloruských leteckých společností do vzdušného prostoru členských zemí EU. Řešení se sice primárně týká národního dopravce Belavia, avšak postihuje i běloruské soukromé společnosti.
Proti politizaci letecké dopravy a politicky motivovaného bojkotu vzdušného prostoru Běloruska se ve středu v rozhovoru pro agenturu Reuters vyslovil také generální ředitel Wizz Airu József Váradi. Ten mimo jiné uvedl, že civilní letectví nemá být hračkou v rukou politiků. (Foto: Belavia, planes.cz)
Nad Běloruskem došlo k únosu civilního dopravního letadla. To je holý fakt. Únos provedly státní instituce. Pokud toto někdo nevidí jako nebezpečnou věc, tak to tedy naprosto nechápu. Běloruský vzdušný prostor byl označen za nebezpečný naprosto správně a já na tom nic politického neshledávám. Naopak únos letadla jasně politický byl.
Samozřejmě, že je to politické rozhodnutí.
Mimochodem, IATA žádné klienty nemá.
by měla mít schopnost garantovat bezpečnost svých klientů a nikoliv plácat bezobsažná prohlášení o politických vlivech.
Celkem 4 záznamy
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Až IATA zajistí, aby se cestující (Pratasevič a jeho dívka) dostali živí a zdraví bezpečně na místo, kam měli zaplacenou letenku a kam je aerolinka vezla, můžou požadovat zrušení zákazu. Do té doby by měly tlačit na Lukašenka a mlčet.