József Váradi ve středu kritizoval vlády zemí EU za zákaz používat běloruský vzdušný prostor v reakci na incident s letadlem Ryanairu ze dne 23. května. Takovým způsobem se podlé šéfa Wizz Airu stává letectví „hračkou v rukou politiků”.
Pro zpravodajství Reuters uvedl: „Nemyslím, že jde o správnou odpověď. Civilní letectví nemá být použito jako prostředek politických sankcí“.
„Nestalo se nic, co by ohrozilo bezpečnost letů. Nemyslím, že kdokoliv byl ohrožen, byť jen na vteřinu. Jde o politické řešení, které nesouvisí s bezpečností“, řekl Váradi. Přiměřenou odpověď na incident mají nalézt politici a nevyužívat k tomu leteckou dopravu.
Na Wizz Air samotný má uzavření běloruského vzdušného prostoru zanedbatelný vliv, neboť dříve plánované lety do/z Ruska jsou nyní tak jako tak přerušeny s ohledem na cestovní restrikce vyvolané pandemií.
Summit šéfů zemí EU dne 24. května doporučil blokádu běloruského vzdušného prostoru a běloruských leteckých společností. K blokádě přistoupila také Británie a Ukrajina. Dne 26. května vyzval evropský regulátor EASA letecké společnosti běloruský vzdušný prostor oblétat, což zdůvodňuje obavou o bezpečnost letů. (Foto: metro US, planes.cz)
EASA vydala bulletin krátce po letu Ryanairu. Dle publikovaného bulletinu akce podniknuté Běloruskem vedly ke zvýšení bezpečnostního rizika pro let FR4978, a tím zpochybnily schopnost Běloruska poskytovat bezpečné letové navigační služby. Dále agentura doporučila provozovatelům z členských států EASA i ze třetích zemí s oprávněním od agentury EASA, aby se za běžného provozu vyhýbali FIRu Minsk. IATA mimochodem není ani odborná ani legislativní autorita. A Varadi....
Politická sankce je zákaz letů Belavie do EU.
Zákaz využívání FIR Minsk je bezpečnostní, nikoliv politická záležitost.
Pokud si ŘLP vymýšlí bomby na palubách letadel a posílá k nim stíhačky, tak je to bezpečnostní problém a není na co čekat.
Pabak: to je zajimave, ze IATA na to ma shodny nazor jako Varadi. Incident vysetruje ICAO, takze by bylo na miste pockat na vysledky setreni. Proste tady jde o ciste politicke rozhodnuti. A v tom maji Varadi i IATA pravdu.
Nevsiml jsem si, ze by Ryainair horoval za sankce.
József Váradi by určitě komentoval incident z 23.5.2021 kdyby místo Ryanairu šlo o letadlo WizzAiru.
Kdo jen trochu rozumí bezpečnostním postupům při hrozbě bomby na palubě letadla ví, že běloruské vysvětlení byla lež.
Celkem 5 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Je zajímavé, že když ve 2013 Evropské úřady donutily přistát letadlo bolivijského prezidenta do Vídně, protože se domnívaly, že na palubě je bývalý technik amerických tajných služeb a uprchlík před americkou spravedlností Edward Snowden, tak nikdo Rakouský a Evropský prostor neblokoval..