Kdo prodělá a kdo vydělá na zrušení přímého leteckého spojení mezi Gruzií a Ruskem

  • 03.07.2019 08:00

Rozhodnutím ruského prezidenta Putina je ruským leteckým společnostem od 8. července zakázáno létat do Gruzie. Jde o reakci na prohlášení gruzínské prezidentky, která po protiruských demonstracích v Tbilisi označila Rusko za nepřítele a okupanta.

Ruské úřady zároveň vyzvaly gruzínské společnosti Georgia Airways a MyWay, aby předložily programy zajištění bezpečnosti letů. Není těžké si domyslet, že to povede k zákazu letů do Ruska. Tím bude přerušeno přímé letecké spojení, a to v době vrcholící turistické sezóny. V době psaní příspěvku Georgian Airways na svých webových stránkách letenky do Ruska s odletem po 8. července stále nabízely, a to v cenách od 240 EUR. MyWay zrušila nabídku letů do Ruska v sobotu 29. června a poslední let na letiště Žukovskij nabízí 7. července.

Nejvíce postihne opatření Ural Airlines, jejíž podíl je 37 %, Georgian Airways (23 %), Poběda a Aeroflot mají po 10 %. Šest ruských leteckých společností zaplatí 155 tis. cestujícím zrušených letů asi 47,7 mil. USD kompenzací. Největší ztráty přitom ponesou Georgian Airways, pro které lety do Ruska představují asi třetinu veškeré sítě. Zatímco ruské společnosti mohou, byť nikoliv bez obtíží, najít náhradní destinace, například Soči nebo Krym, pro Georgian Airways bude rychle nalezení náhradního využití letadel složité.

Absence přímého spojení nahrává společnostem nabízejícím individuálním turistům lety s přestupem, zejména Turkish Airlines (přes Istanbul), Belavia (přes Minsk) a Azerbaijan Airlines (Baku). Sází na to, že část individuálních turistů cestu dovolenou v Gruzii nezruší. Georgian Airways se snaží např. o tranzit v Jerevanu. Protože však nemohou létat z Jerevanu do Ruska, budou se muset o provoz (a tedy i marži) dělit s jinou společností. Ukrajinské společnosti jsou mimo hru, protože z rozhodnutí ukrajinských úřadů je od roku 2015 zrušeno přímé spojení mezi Ruskem a Ukrajinou.

Pro Gruzii představují ruští turisté asi 1/3 celého turistického ruchu. Není jasné, nakolik se objem ruské individuální turistiky sníží. Ruské cestovní kanceláře pobyty v Gruzii zrušily. Gruzínské úřady odhadují, že ztráty turistického ruchu mohou dosáhnout až 1 mld. USD, což by se promítlo do poklesu HDP o cca. 2 p.b. Růst HDP v letošním roce se původně odhadoval okolo 4,6 %. V loňském roce utratili ruští turisté v Gruzii přes 600 mil. EUR.

V posledních letech vykazovala gruzínská letiště zdaleka největší tempo růstu počtu odbavených cestujících v Evropě. V loňském roce překročil meziroční růst 30 %. Z hlediska tempa růstu je na prvním místě letiště Kutaisi, následováno Batumi a Tbilisi. Šampionem růstu se v letošním roce nejspíše stane Ukrajina.

Georgian Airways má podle portálu planespotters.net ve svém letadlovém parku 2x Boeing 737-700, 2x Bombardier CRJ-100, a 4x Embraer ERJ-190. MyWay má 2x Boeing 737-800. (Foto: vestnikavkaza.ru, Forbes, planes.cz)


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace