Kanadská vláda se ve středu rozhodla zakázat lety Boeingu 737 MAX ve svém vzdušném prostoru. S určitým zdržením tak následovala rozhodnutí většiny světových regulátorů. Vláda uvedla, že k tomuto výjimečnému opatření přistoupila na podkladě názoru expertů. Ti prohlásili, že satelitní data z katastrofy ET302 posilují podezření, že se jedná o stejný problém, který způsobil katastrofu letadla Lion Air dne 29. října 2018. Data ukazují na silné kolísání výšky obou inkriminovaných letadel těsně před katastrofou. Air Canada provozuje 24 letadel MAX, další mají ve flotile WestJet a Sunwing Airlines.
Rozhodnutí Kanady postavilo do ostré izolace postoj americké FAA, která je přesvědčena, že neexistují důkazy o tom, že letadlo je potenciálně nebezpečné, a tudíž odmítá letadla uzemnit.
Do věci se nakonec vložil prezident Trump, který svým „nouzovým příkazem“ nařídil Federálnímu leteckému úřadu FAA letadla 737 MAX uzemnit „až do dalšího”. Tím zvrátil původní stanovisko úřadu, že provozu letadel 737 MAX nic nebrání.
Prezident tak zřejmě reagoval na situaci, kdy prakticky celý svět letadla uzemnil z obav o bezpečnost, a kdy v USA rostl odpor široké veřejnosti i politiků proti provozu 737 MAX.
American Airlines (24 letadel MAX), Southwest Airlines (34) a United Airlines (14) dohromady provozují celkem 72 letadel 737 MAX. (Foto: Air Canada, Southwest Airlines, American Airlines, United Airlines)
Myslím si, že Boeing to vyřeší poměrně rychle. Pak bude jen otázka jak rychle přesvědčí úřady, aerolinky a cestující, že už je vše v pořádku.
Airbus nemá ve své kapacitě volné místo na výrobu dalších letadel rodiny A320NEO. Zatím co jsem zachytil, tak jen Lion Air nechce převzít 4 letadla (jestli mi něco neuteklo) ... otázka je, jak to dopadne až problém bude vyřešený.
K Maxům je novinka, že se minulý týden začal vyrábět první Max10 a pomalu před dokončením je první Max7 pro Southwest.
U Boeingu je novinka, že jsou první fotky B777-900 (potulují se různě na facebooku).
Komarek: pro Airbus to zadna velka vyhoda neni, nebot nedokaze vyrobit vice A320. Ma vyprodano na 10 let dopredu. A Boeing to ustoji, i kdyz to bude star miliardy a image. Trh ovlada duopol.
ze nic zasadniho se nezmeni, B to ustoji. problem je,ze nema zadny technologicky novejsi stroj, ktery muze konkurovat A novosti.ale s nedostatkem a velkou poptavkou po strojich teto kategorie, ktere zrcadli pocty objednavek a s ev. pomoci statu se pro B mnoho nezmeni.
Tak a teď má Airbus zase navrch. Těžko říct, jestli to Boeing z vlastních zdrojů ustojí.
Celkem 5 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
...sice nenápadně, ale jistě
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/etiopske-aerolinky-chteji-airbusy-cernou-skrinku-z-havarovaneho-boeingu-uz-dorucily-do-francie-68256